Jag och min sambo skall bygga hus här framöver. Vi håller på och diskuterar om vi skall bygga ett hus med hjälp av ett byggföretag, alltså där man köper ett nyckelfärdigt hus osv eller om vi skall anlita en arktitekt. Min sambo säger att det blir ungefär lika dyrt att anlita arkitekt (och sedan en byggfirma som bygger huset), jag tror dock inte det utan "röstar" på ett husföretag. Är det någon som vet och kan tipsa oss lite....

Mvh, Marie & Oskar
 
Jag rekommendarar alla som bygger sitt första hus att välja en totalentreprenad. Dvs. köpa allt, ritningar som arbete, från en och samma.
Då minskar man mängden arbete man själv måste lägga ner (och tro mig när jag säger att ni kommer att få göra massor ändå!) och husleverantören kan inte att skylla ifrån sig om något inte funkar.
 
Ett annat alternativ är att man anlitar en duktig arkitekt som ritar huset efter ens egna behov. Därefter går man ut med anbudsförfrågan hos de större husföretagen där man utgår från en generalentreprenad. Då kan man tex använda husföretagets standardprodukter om man vill förbilliga bygget och har endast en leverantör. Många husleverantörer bygger även måttbeställda hus.
 
Vi har först använt oss av en arkitekt och sedan precis som yonna skriver tagit in anbud på hus från olika husleverantörer. Vi vill inte alls hålla med volvo i att det MÅSTE vara en totalentrepenad vid första husbygget. Vi har haft delad entrepenad och det har funkat väldigt bra TROTS att det är vårt första husbygge. Tvärt om har vi kunnat spara många sköna kronor.
 
Robert_Maria, berätta gärna mer!
Hur valde ni arkitekt t.ex???

Vi har eventuellt en tomt på gång som en byggfirma äger och vill bygga på, vi som egentligen hade tänkt oss totalentreprenad med ngn stor husfirma... Nu får vi tänka om och kan antingen köpa byggsats från ett husföretag eller köra arkitektracet. Hur gör man????

Och precis som trådstartaren så undrar jag vilket som egentligen blir dyrast. Kan tänka mig att man med delad entreprenad kan välja mer som man själv vill, slipper pröjsa överpriser för tillval etc... MEn som sagt, mer papper och avtal att dona med... Arrgh, decisions decisions...
 
Du/ni kan alltid gå in på vår blogg och läsa om hela vår resa från skogsbacke till där vi är idag. Länken hittar du/ni genom att klicka på min personliga profil.

Det är inte omöjligt att en husfirma kan erbjuda totalentrepenad av egenritat hus. Många husfirmor kan numer skräddarsy efter kundens egna skisser eller önskemål.

Det finns fördelar och nackdelar med att göra som vi gjorde. Man kan välja precis vad man vill och lägga ner hur mycket kraft man själv vill på att pressa priset. Men det kräver betydligt mer tid och engagemang att göra på det sättet.
 
Jo, förvisso finns det husbyggen som fungerar.
Dock är det ödesdigert för de familjer där det inte fungerar.

Bara man är medveten om de risker man tar och att man är villig att ta dem så är väl allt ok. Problemet med första husbyget är att man oftast inte har klart för sig hur komplext ett nybygge är.
 
Villbygganu skrev:
Kan tänka mig att man med delad entreprenad kan välja mer som man själv vill, slipper pröjsa överpriser för tillval etc... MEn som sagt, mer papper och avtal att dona med... Arrgh, decisions decisions...

För att inte tala om alla besked som måste lämnas, ofta med stark tidspress.
Dessutom krävs det ett mer aktivt deltagande på bygget än vid totalentreprenader.
 
Vill man att ett husbygge ska bli bra så krävs ett stort personligt engagemang oavsett val av entrepenadsform. Vill man inte engagera sig alls så kan man lika gärna ta och köpa ett befintligt/begagnat hus.

Visst är det många val men det får man helt enkelt stå ut med om man vill bygga. Valen kommer man inte undan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.