Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Kan ingen moderator låsa denna tråd? De frågor som ställts har fått svar, nu kommer vi inte längre.
 
  • Gilla
ivarssonivar och 2 till
  • Laddar…
Bra att du har tagit tag i det som är det verkliga problemet. Det visar att du är medveten om sjukdomen, och då kan den behandlas. Om luftrenaren lindrar lidandet som sjukdomen orsakar så är det bra.

Jag hade inte heller sagt nej till en luftrenare. Många bygg- och renoveringsjobb här hemma dammar rejält.
 
R
Har diagnos redan. OCD, hypokondri har jag satt själv. Återkommande depressioner.

Jag känner mig helt fucked up idag. Asbestrenaren gjorde slut på oron, men är helt klart nere, sen om de tär medicinerna eller mitt psyke är en annan sak.

Hur som helst skulle jag aldrig kunnat flytta hem utan den renaren och bo hos min kompis tär på mig redan efter 3 dagar.. Är en person som behöver egen tid och klara vanor och så.

Tycker dock fortfarande vissa här tar väldigt lätt på asbest. Tänk en asbestfiber.
 
Märklig tråd, men bra att du fått ordning på ditt "problem"
 
Vart står det att det är ett asbestfilter?
Är det inte bättre att ta prover och se om det innehåller asbest kommer det tillbaka med svar om att det ej innehåller ämnet så kan du släppa det och leva vidare.
 
R
Lite sent.. nya plattor är uppe.. btw varför ens sätta den oron i mig. Det är ett hepa 13 dessa tar asbest, har du prövat google?
 
Varför oroa sig för något om man inte ens kollar om det finns?
Finns ju massor av saker man isf kan oroa sig för i ett hem......
Hmm...Google....betyder det att allt som står på internet är sant? ;)
 
Ja jag har prövat google, något speciellt du tänkte på gällande sökverktyget?
 
R
Har skrivit till tillverkaren och de påstår att det renar för asbest.
Sen renar det för kvartsdamm, det verkar vara detta folk är mest intresserade av att få bort. KVartsdamm är 5um och asbest är cirka 2 så logiken säger mig att det går
 
raddforasbest skrev:
Har skrivit till tillverkaren och de påstår att det renar för asbest.
Sen renar det för kvartsdamm, det verkar vara detta folk är mest intresserade av att få bort. KVartsdamm är 5um och asbest är cirka 2 så logiken säger mig att det går
Ca 2 vad? 2 m?, 2 mm?, 2 µm (mikrometer)?

Om filtret tar partiklar som är 5 µm så är det inte säkert att filtret tar partiklar som är ca 2 µm! Eftersom 2 µm är mindre än 5 µm! När det gäller så små partiklar så är 3 µm jättestor skillnad. Det är ungefär som att säga att en ettåring inte kan svälja ner en kula med diametern 2 cm när barnet inte kan svälja ner en kula med diametern 5 cm, en kula på 2 cm i diameter kan vara dödlig men en kula med 5 cm i diameter inte är det (eftersom barnet inte kan få ner en så stor kula i halsen utan blir kvar i munnen).
 
Demmpa skrev:
Ca 2 vad? 2 m?, 2 mm?, 2 µm (mikrometer)?

Om filtret tar partiklar som är 5 µm så är det inte säkert att filtret tar partiklar som är ca 2 µm! Eftersom 2 µm är mindre än 5 µm! När det gäller så små partiklar så är 3 µm jättestor skillnad. Det är ungefär som att säga att en ettåring inte kan svälja ner en kula med diametern 2 cm när barnet inte kan svälja ner en kula med diametern 5 cm, en kula på 2 cm i diameter kan vara dödlig men en kula med 5 cm i diameter inte är det (eftersom barnet inte kan få ner en så stor kula i halsen utan blir kvar i munnen).
Hepa-filter brukar klara partiklar ner till 0,3 µm, så nu får trådskaparen hitta något annat att oroa sig för.
 
Mikael_L
Nu anger arbetsmiljöverket just filter i klass hepa H13 som krav för asbestrening så då måste ju hepa 13 ha visat sig vara tillräckligt enligt mätningar eller tester eller nåt.
 
R
Tar dock halvt tillbaks det jag sa om att leverantören sköter sig felfritt.. De har skickat helt fel vara till mig och verkar inte ha den egentliga produkten inne förrän på torsdag.. Hur tänker man då egentligen?
 
raddforasbest skrev:
Tar dock halvt tillbaks det jag sa om att leverantören sköter sig felfritt.. De har skickat helt fel vara till mig och verkar inte ha den egentliga produkten inne förrän på torsdag.. Hur tänker man då egentligen?
Vad har du fått i stället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.