Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nja, Stina var väl flera tiopotenser mer sansad och mottaglig för info.

För övrigt är hon fortfarande aktiv här då och då.
 
R
Det är lug a pu kar hör ni,jag .r återigen avskärmad. Många här som skriver att det inte är asbest men kan det vara på grund av att ni själva är oinsatta? Asbestjouren var nästan säker på att det fanns asbest
 
Ja, asbestjouren låter ju som en neutral informationskanal. Du kan lita på dem eller på resten av världen, som säger att du hetsar upp dig. Men som redan etablerats i den andra tråden är det din hypokondri kombinerat med din oförmåga att värdera information som är problemet och inte din bostad.

Var hittar du jouren för övrigt? Enda träffen jag får på den termen när jag googlar är på denna tråd.
 
Med ledning av dina bilder, kan jag inte se någon asbest. Ta det med ro och fortsätt renoveringen.
// f.d. asbestarbetare som fortfarande lever

P.S. misstänker att det är ett forumtroll. :confused:
 
Vi har ett hus från 69/70 (började byggas 69, inflyttningsklart 70).
Vi har gjort en del med huset. Ventilationskanalerna innehöll asbest, eternitkalaler, dessa rev jag ut för ca fem år sedan när vi uppgraderade självdragsventilationen till FTX-system, några av kanalerna var jag tvungen att ta sönder för att få bort, det är inget som någonsin kommer att märkas på mig. Anledningen till att vi bytte ventilationssystem är att självdragsventilation fungerar ytterst dåligt när man inte eldar kontinuerligt, oljepannan utslängd och ersatt med fjärrvärme. Vi har asbest på ett ställe till och den asbesten låter vi vara tills vi ska göra om det utrymmet.

Förr fans det asbest i bronsbeläggen till fordon, servicefolket rengjorde bromsoken mm med stålborste och tryckluft, dom hade inga andningsskydd, dom har inte "dött som flugor" pga asbesten.
 
Vi bor i ett radhus byggt -69. Vi skickade in kakelfix och fog på analys och båda innehöll asbest. Vi lät en saneringsfirma slipa bort allt.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
För 40 år sedan var jag med och lade ett eternittak.

Plattorna kapades med vinkelslip, och allt var insvept och ett enormt dammoln. Fortfarande frisk som en nötkärna, såvitt jag vet.

Att bekymra sig för lite kakelfogar är ju bara fånigt.

Ta det lungt.
Men låt mig gissa ...
Du skulle inte göra likadant idag? ;)
 
TS skriver i den andra tråden att h*n är "sjukt nojig" och har hypokondri.

Jag tror TS skulle få mer hjälp av en psykolog än av oss här på forumet.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Är det egentligen någon idé att svara TS då alla som säger att det är INTE asbest avfärdas som okunniga, men en som skojar lite, blir trodd?

raddforasbest skall istället oroa sig för mycket annat. Jag ser det som betydligt riskfylldare att vistas ute i trafiken, simma på djupt vatten och vara ute i solen, än att TRO att det finns asbest i alla material på ett hus, byggt före asbestförbudet på 1970-talet.
 
Mikael_L skrev:
Men låt mig gissa ...
Du skulle inte göra likadant idag? ;)
Näe, givetvis inte, men det betyder inte att jag tog skada av exponeringen eller skulle ta skada om jag gjorde det igen.

Därmed skulle jag absolut inte tveka att riva typ ett eternittak själv, och så länge det inte dammade skulle jag inte använda någon som helst skyddsutrustning. Asbestfibrer bundna i cement är inte farliga.

Detta sagt av en person som använder full skyddsutrustning (hjälm med visir, huggarblus, sågskydds-byxor, dito stövlar och handskar) vid arbete med trådtrimmer i trädgården.

Jag är alltså inte dumdristig eller självmordsbenägen. Bara ingenjörsmässigt realistisk.
 
Jag resonerar ungefär som mycke_nu. Är noga med säkerheten men är inte rädd för asbest. Asbest är ett arbetsmiljöproblem - inte ett gift. Använd andningsskydd när du jobbar med det, vädra och våttorka efteråt så räcker det.

TS, hypokondri och fobier är sjukdomar som man kan få hjälp med. Ta den hjälpen. Den orsakar ju uppenbarligen problem för dig. Och det är inget att skämmas för, eller liknande. Vissa sjukdomar påverkar fysiken, andra psyket. Båda typer är behandlingsbara.
 
Mikael_L
Här har vi en person som inte lät sig lugnas utav besked om obefintliga risker, utan letade länge och väl och kunde till sist efter väldigt mycket letande hitta ett stöd för att det kanske var farligt:
http://www.villaagarna.se/Radgivning/Alla-fragor/2013/Augusti/Asbest-i-bostad/

sensmoral.
Har man bestämt sig för att det är farligt så kommer man förr eller senare finna något som stöder en bara man letar tillräckligt länge.
 
Mikael_L skrev:
Här har vi en person som inte lät sig lugnas utav besked om obefintliga risker, utan letade länge och väl och kunde till sist efter väldigt mycket letande hitta ett stöd för att det kanske var farligt:
[länk]

sensmoral.
Har man bestämt sig för att det är farligt så kommer man förr eller senare finna något som stöder en bara man letar tillräckligt länge.
Suck.

Undrar hur mycket frågeställarens risk för depression och psykosomatiska sjukdomar ökade av all oro? Garanterat är det farligare än asbesten iallafall.
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
R
Hej hej kompisar!

Bor hos en kompis för tillfället, jävligt sto rångest men får inte eget förrän 1 september.
Igår var jag på psykakuten och fick roliga piller. Det är där min ångest ligger.

Har förövrigt på mig kläder från huset, men jag tänker som så att det kan väl inte vara en partikel och så dör man? Är inget troll utan är en väldigt ångestfylld rädd person, så ju allt jag skriver är sant och så jag tänker.

Ni som säger att detta inte är asbest utifrån en bild måste konfrontera. Hur kan ni VETA det?
andra i tråden säger att de har stött på asbest, vad skiljer dessa från bilden jag länkade?
Som jag ha förstått det (och jag är ingen utbildad ingenjör, fast många som jobbar med hantverk bryr ju inte sig heller om asbest) så använde man asbest på olika ställen och kakelfog är ETT av de vanliga.

Hoppas ni har rätt och ni får gärna övertyga mig.

/Ångestfylld neurotiker
 
Det spelar ingen roll vad vi säger, dina problem sitter i skallen och ingen annanstans.
Även om du skulle råka gå in i ett asbestfyllt rum en gång i ditt liv så är det ingen fara, det är heller ingen fara att bo i ett asbesthus så länge man inte börjar riva runt, och då räcker det med speciella dräkter för arbetarna och vara noga med att vädra efter.

Anledningen till att man förbjöd det var för att det var en fara för de som arbetade med det dagligen!
Det är självklart inte nyttigt men det är inget gift typ arsenik.

Du vet om att man kan dö av vattenförgiftning också va?
 
  • Gilla
Hemmansägare_P
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.