Jag är spekulant på ett enplanshus med källare från 1967 med stomme i blåbetong. En långtidsmätning är gjord i år i månaderna februari-april med ett äldre par boende i huset. Mätvärdena är 150 i källaren och 310 på bottenplan. Snittvärdet är alltså 230. Snittet tycker jag är ganska ointressant då det förutsätter att man vistas lika mycket i källaren som på bottenplan vilket vi inte lär göra. Vi kommer att vistas till 80% på markplan och vi kommer att sova där. Alltså är det värdet 310 som egentligen är intressant.

Huset är ganska dåligt ventilerat, som väntat på ett så pass gammalt hus. Man skulle nog kunna påstå att det behövs bättre ventilation även om man bortser från radonproblemet. Jag såg knappt några ventiler alls på visningen.

Ni som har lite erfarenhet, hur mycket tror ni man kan få ner värdet genom att sätta in någon ventil i varje rum?

Bör man rent av skippa blåbetong helt och hållet? Jag tycker själv att det är lite väl drastiskt, men det kanske blir helt hopplöst att få det sålt om sisådär 15 år? Å andra sidan skall väl alla Sveriges bostäder vara radonmätta år 2020 och då lär det ju visa sig att en jävla massa hus har en hel del radon och då kanske blåbetonghusen slipper sitt dåliga rykte?
 
Jag bor själv i ett 60-talshus med blåbetongstomme.

Då jag är hyggligt bevandrad inom hus & fastigheter så hade jag aldrig någon tanke på att inte köpa huset. Vi hade högre värden än vad du anger. Vi har nyligen installerat FTX ventilation med värmeåtervinning. Kostade 55000 kr inkl. installation. Nu är värdet under gränsen o vi är nöjda med komforthöjningen.

Du kan med enkla medel sätta in springventiler i fönster eller ventildon i väggen för att öka till-flödet av luft. Dock måste luften ta vägen någonstans och i ett självdragshus som detta är (förmodar jag) suger den inte så mycket som man skulle vilja önska. Då kan man sätta en utsugsfläkt på taket eller en manuell vinddriven utsug för en billig penning ( tot. 3-4000 kr) . Gör därpå en ny mätning.

Man skall dock vara medveten om att man kan öka ett ev. markradon med en utsugsfläkt då den kan dra upp radonet från grunden till skillnad mot innan. Konsultera en radonexpert innan!

Ett annat sätt är att installera FTX som ovan och kräva av entreprenören att komma under gränsvärdet samt skriv in det som en klausul i köpeavtalet (dock var noga med att skriva in vad som händer om värdet inte går under gränsen) . Det kan vara en rimligt prut på köpet i dessa dagar men det är givetvis beroende på urspungspris. De har ju inte dolt att det är ett blåbetongshus och inte heller mätvärdena så priset lär ju vara satt därefter.
 
Redigerat:
Dom mätvärden du anger är anmärkningsvärt låga för ett hus med stomme av blåbeteng utan FTX...
Frågan är om verkligen hela stommen är av blå lättbetong...annars är det något lurt.
 
Det behöver inte vara något lurt, värdena kan variera kraftigt från hus till hus, lättbetong är inte en homogen produkt.
Det kan skilja från sats till sats, produktionsanläggning till produktionsanläggning.

Mitt hus med stomme i lättbetong har 150 Bq, Byggår 1961 - självdrag.
Samtliga bärande väggar är av Ytong, icke bärande väggar är av Siporex, bjälklag av betong i två plan, platta på mark i källare av gjuten betong och betonghålsten.

310 bq som du har i boytan är ett ganska normalt värde enligt min erfarenhet.

Mvh
 
Tack för svaren. Jag är inte helt säker ännu på hur mycket blåbetong det handlar om. Såhär står det i beskrivningen:

Grundmur: Betong
Grund: Källargrund
Stomme: Betong
Bjälklag: Betong

Jag vet inte huruvida blåbetong är använt i ytterväggarna och i de bärande väggarna men det brukar man väl inte ha. Inte heller i bjälklagen väl? Jag glömde att fråga det på visningen men ska såklart ta reda på det. Källaren antar jag är gjord i "riktig" betong, det märks ju också på mätvärdena.

Jag diskuterade med farsan efter visningen om vad som hade varit den bästa lösningen och vi kom fram till ett från och tilluftssystem med återvinning. Det är väl det som kallas FTX. Kräver inte det en hel del dyr dragning av luftledningar?
 
Jodå, det förekommer både i bjälklag och bärande väggar (armerat).
Misstänker dock att det är ganska få väggar i objektet du är spekulant på.
Enda sättet att veta säkert är att gammamäta.
 
Visst förekommer det ett rel brett spann, beroende på hur stor belastningen är och också vilken tillverkare och batch(er) av materialet det rör sig om.
Om det förekommer i stommen så är det vanligt med ganska hög belastning (många byggelemet) och därvidlag brukar ofta mätningarna hamna lite högre än vad TS anger - har väl gjort kanske bortåt ett antal hundra mätningar så min magkänsla får mig att haja till, men visst är det möjligt att det inte är något anmärkningsvärt - dock så bör man mäta för att få svar.


somelvis skrev:
Det behöver inte vara något lurt, värdena kan variera kraftigt från hus till hus, lättbetong är inte en homogen produkt.
Det kan skilja från sats till sats, produktionsanläggning till produktionsanläggning.

Mitt hus med stomme i lättbetong har 150 Bq, Byggår 1961 - självdrag.
Samtliga bärande väggar är av Ytong, icke bärande väggar är av Siporex, bjälklag av betong i två plan, platta på mark i källare av gjuten betong och betonghålsten.

310 bq som du har i boytan är ett ganska normalt värde enligt min erfarenhet.

Mvh
 
[QU
 
Redigerat:
S
det är så pass låga nivåer så det är troligen enkelt fixat, ett hus med radon skulle jag säga är värt säkert 50 - 100 000kr mindre än motsvarande icke radonhaltigt hus, men det är bara min gissning...
får du huset för 100 000 mindre jämfört med ANDRA likvärdiga hus och sätter in FTX ventilation för ca 50 000 så tycker jag att du gjort en mycket bra affär. Du får ju då en bättre inomhus miljö till lägre pris.
Är ingen i familjen rökare är heller radonhalten inte speciellt skadlig.
 
bonkeman skrev:
Tack för svaren. Jag är inte helt säker ännu på hur mycket blåbetong det handlar om. Såhär står det i beskrivningen:

Grundmur: Betong
Grund: Källargrund
Stomme: Betong
Bjälklag: Betong

Jag vet inte huruvida blåbetong är använt i ytterväggarna och i de bärande väggarna men det brukar man väl inte ha. Inte heller i bjälklagen väl? Jag glömde att fråga det på visningen men ska såklart ta reda på det. Källaren antar jag är gjord i "riktig" betong, det märks ju också på mätvärdena.

Jag diskuterade med farsan efter visningen om vad som hade varit den bästa lösningen och vi kom fram till ett från och tilluftssystem med återvinning. Det är väl det som kallas FTX. Kräver inte det en hel del dyr dragning av luftledningar?

Vi gjorde ju nämnda FTX installation nyligen. Vi har ett 2-plans hus med mellanbjälklag i betong vilket krävde flera jobbiga håltagningar. Totalt kostade installationen 55000 efter rot-avdrag så det kanske kan tjäna som riktmärke. Vårt hus var inte enkelt att lägga ventilationen i. Dessutom blev slutprodukten perfekt o väl utfört arbete.
 
sad_ant skrev:
Är ingen i familjen rökare är heller radonhalten inte speciellt skadlig.
Det där räcker verkligen inte som argument! Det finns fler faktorer att ta hänsyn till för att avgöra radonets skadliga effekt. Mätvärdet 310 Bq/m^3 är också det ett snittvärde och de tidpunkter då familjemedlemmarna vistas i rummet skulle värdet kunna vara betydligt högre. Familjemedlemmarna kan vara starkt utsatta för passiv rökning på jobbet eller på fritiden eller utsättas av andra för lungorna skadliga ämnen. Barn kan vara känsligare. Förutsättningarna för hur man lever kan sedan ändras i framtiden. Den dag som man börjar hosta kan det vara försent. :rolleyes:

I USA är gränsvärdena ännu lägre. EPA rekommenderar starkt att man vidtar åtgärder vid värden på 148 Bq/m^3 och högre och att man ska fundera på att åtgärda om värdena är mellan 74 och 148 Bq/m^3. Det var inte så länge sedan som man i Sverige sänkte gränsvärdet från 400 till 200 Bq/m^3 i befintliga bostäder.

Här finns mera att läsa om riskerna med radon
http://www.epa.gov/radon/pubs/physic.html

sad_ant skrev:
får du huset för 100 000 mindre jämfört med ANDRA likvärdiga hus och sätter in FTX ventilation för ca 50 000 så tycker jag att du gjort en mycket bra affär. Du får ju då en bättre inomhus miljö till lägre pris.
Kan inte annat än hålla med där. För att ni ska vara framtidssäkrade är min rekommendation att du först ser till att ordentligt få ner priset på huset och sedan ordentligt får ner radonvärdet.
 
Redigerat:
Istället för att säga: Priset skall ned med hänvisning till att det finns radon skall man titta på vad de begär o sätta det i relation till ett marknadsvärde på orten.

De säljer ju med vetskap om att det är radon, de har visat protokoll med värden. Då sätter man gissningsvis ett pris därefter också. Givetvis skall man alltid göra vad man kan för att pruta men man måste ställa det i relation till det redan begärda priset.
 
Värde/pris beror till största delen på läget, läget osv. Där vi tittat på hus påverkades inte vare sig utgångspris, budgivning eller slutpris av blåbetong/radon alls. Vi köpte ett hus byggt 1964 av blandat Siporex och blåbetong, har värden under 100 överallt utom i ett källarrum där utluftningen inte är optimal men även där är värdet under svenskt gränsvärde. Vår mekaniska tlll/från ventilation (årsmodell 1986) ser till att ventilera ut radonet och ger samtidigt en bra inomhusmiljö/ventilation för övrigt också. Jag ser ingen anledning till att inte köpa/bo i ett sånt hus men i Ert fall skulle jag installera ett riktigt ventilationssystem av den typ som beskrivs i tråden, inte hålla på och pula med ventiler i alla rum och dörrar etc. gör det riktigt på en gång.
 
Tack för alla svar!

Jag pratade med mäklaren nyligen som hade kollat upp lite saker. Hon "tror" att det enbart är innerväggarna som består av blåbetong. Just det där "tror" ger jag ju inte så mycket för, så jag kommer att fortsätta trycka på för mer information. Det verkar dock rimligt med tanke på mätvärdena. Ett hus helt i blått borde ligga på ett högre värde tycker jag.

Hon hade dessutom varit i kontakt med en ventilationsfirma i trakten som rekommenderade att installera ett FTX-system, precis som det har diskuterats här. Riktpriset från honom var 50000 vilket skulle innebära ett slutpris på 35000 om man räknar med bidraget för radonsanering.
 
Fabrikör Stava Fabrikör Stava skrev:
Vi gjorde ju nämnda FTX installation nyligen. Vi har ett 2-plans hus med mellanbjälklag i betong vilket krävde flera jobbiga håltagningar. Totalt kostade installationen 55000 efter rot-avdrag så det kanske kan tjäna som riktmärke. Vårt hus var inte enkelt att lägga ventilationen i. Dessutom blev slutprodukten perfekt o väl utfört arbete.
Hej,

Vad var det för FTX lösning ni gjorde, och hur stor är boarean hos er?

Är det friskt luft hos er konstant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.