Hej

Jag har lite funderingar över ventilationen i mitt enplanshus med källare (124m2 + 60m2).
Huset är byggt 1957 och har självdrag.

I huset finns öppen spis i vardagsrummet. Denna fungerar och vi myseldar i den då och då.

Igår när jag plockade ner och rengjorde pax-fläkten i badrummet så kände jag att det blåste in luft från hålet fläkten sitter i. Jag blev förvånad och tänkte att då måste fläkten jobba i motvind!

Plockade fram ritningar över huset och ser att alla original tallriksventiler som sitter i badrum, vardagsrum, och 3 x sovrum går i kanaler som leder upp på en huv på taket. Jag har alltid trott att dessa ventiler är frånluftsventiler. Nu fungerar alla som tilluft. Så med andra ord blåser min badrumsfläkt i motvind ut fuktig luft från badrummet i övriga rum?

Idag är det inte längre gästtoa och badrum som på ritningen utan ett större badrum istället. Pax-fläkten sitter i hålet som tidigare fanns i badrummet. Ventilationshålet i tidigare gästtoa finns inte längre.

I övrigt har jag inga tilluftsventiler i ytterväggarna förutom i skafferiet i köket, denna är stängd då all mat blir väldigt kall annars.

Huset är byggt av lättbetong och har många originalfönster kvar. Känns som mycket luft läcker in.

Jag testade att sätta alla fönster i huset i vädringsläge för att testa om ventilationen skulle ändra riktning. Men så blev inte fallet. det blåser fortfarande in luft i alla rum. Kan det vara så att mina ventiler är tilluft?

I källaren har alla rum tilluftsventiler i husgrunden, dessa brukar vara stängde men jag öppnade dessa också för att testa, detta påverkade heller inte draget från tallriksventilerna på boendeplanet. Det blåser fortfarande in.

Har någon en idé vad som står på?

Bifogar ritning på huset.

• Ritning på husets bottenplan och källarvåning med rum och mått markerade, relaterat till ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
robert_s
  • Laddar…
Glömde nämna att sovrummet ner till vänster inte längre har en vägg till vänster utan är idag en del av vardagsrummet. Dörren upptill mot garderoberna är igensatt.

M malaxlimpan skrev:
Glömde nämna att sovrummet ner till vänster inte längre har en vägg till vänster utan är idag en del av vardagsrummet. Dörren upptill mot garderoberna är igensatt.
Självdrag förutsätter att den varma luften håller högre värme än utomhus hela vägen ut till det fria. Förr sattes det ofta eternitkanaler som frånluft från varje rum och i de fall kanalerna var anslutna till en skorstensstock kunde det funka. I ditt fall går de tydligen upp i en plåthuv så: kolla så gallren/utsläppen i huven inte är igensatta( ibland satt det insektsnät bakom gallren) och utblåset från paxfläkten går tillbaka i övriga kanaler. Har du tex en öppen spis i huset där spjället är öppet sugs 4-600 kubikmeter (lika mycket som köksfläkten) ut den vägen och kan skapa ett ordentligt undertryck. Vill du ha en garanterad fungerande ventilation så är en takfläkt på takhuven enklast. Se till att få in friskluft i sov o vard.rum. Det kanske går enkelt att anordna i vädringsfönsterdelen? Låt det suga ordentligt på bad/toa och begränsa(eller tom ta bort) utsugen i sovrummen och flytta paxfläkten (med kontinuerlig drift) till utsuget i tvättstugan.

E exerg skrev:
Självdrag förutsätter att den varma luften håller högre värme än utomhus hela vägen ut till det fria. Förr sattes det ofta eternitkanaler som frånluft från varje rum och i de fall kanalerna var anslutna till en skorstensstock kunde det funka. I ditt fall går de tydligen upp i en plåthuv så: kolla så gallren/utsläppen i huven inte är igensatta( ibland satt det insektsnät bakom gallren) och utblåset från paxfläkten går tillbaka i övriga kanaler. Har du tex en öppen spis i huset där spjället är öppet sugs 4-600 kubikmeter (lika mycket som köksfläkten) ut den vägen och kan skapa ett ordentligt undertryck. Vill du ha en garanterad fungerande ventilation så är en takfläkt på takhuven enklast. Se till att få in friskluft i sov o vard.rum. Det kanske går enkelt att anordna i vädringsfönsterdelen? Låt det suga ordentligt på bad/toa och begränsa(eller tom ta bort) utsugen i sovrummen och flytta paxfläkten (med kontinuerlig drift) till utsuget i tvättstugan.
Hej
Tack för ditt svar.
Jag stängde spjället så mycket det går i öppna spisen. Fortfarande blåste det in från min ventiler.

Jag har ingen vädringsanordning på mina fönster. Men öppnade alla fönster i sovrummen lite och stängde ventilerna.
Då drar luften åt rätt håll i badrummet! Då gäller det alltså för mig att skaffa tilluftsventiler till fönsterna i sovrummen? Hade det räckt tror du?

Skall upp och kolla huven på taket också!

M malaxlimpan skrev:
Hej
Tack för ditt svar.
Jag stängde spjället så mycket det går i öppna spisen. Fortfarande blåste det in från min ventiler.

Jag har ingen vädringsanordning på mina fönster. Men öppnade alla fönster i sovrummen lite och stängde ventilerna.
Då drar luften åt rätt håll i badrummet! Då gäller det alltså för mig att skaffa tilluftsventiler till fönsterna i sovrummen? Hade det räckt tror du?

Skall upp och kolla huven på taket också!
Nej, räcker inte.. Blå lättbetong? En fläkt uppe i/eller på takhuven löser allt från ev förhöjd radonhalt till baksug vid väderomslag mm Vill du sen inte börja med att anordna friskluftsintag så ta bort tätningslisten i överkant på fönstren i sov o vard.rum. Paxfläkt flyttad till källaren minskar att luften därnerifrån läcker upp genom källardörren.

E exerg skrev:
Nej, räcker inte.. Blå lättbetong? En fläkt uppe i/eller på takhuven löser allt från ev förhöjd radonhalt till baksug vid väderomslag mm Vill du sen inte börja med att anordna friskluftsintag så ta bort tätningslisten i överkant på fönstren i sov o vard.rum. Paxfläkt flyttad till källaren minskar att luften därnerifrån läcker upp genom källardörren.
Hej

Ingen blåbetong. Då plockar jag bort tätningslisterna i överkant.

Har du tips på fläkt att köpa till min huv?

• Dokument med resultat från radonmätning i byggnad, angivna värden för gammastrålning från väggar.
    Skapa konto
E exerg skrev:
Jag skall väl inte plocka bort paxfläkten i badrummet?
Är det inte bättre att sätta en till paxfläkt i tvättstugan isåfall?

Den rekommenderade takfläkten är det viktigaste. Då behövs inte paxfläkten längre utan gör mer skada än nytta. Källaren däremot har endast kanalen i skorstenen som möjlighet att suga ut luft och eldar du inte kontinuerligt så att skorstenen hålls varm behövs paxen där. Ta en bild på takhuven så ska du få svar.

E exerg skrev:
Den rekommenderade takfläkten är det viktigaste. Då behövs inte paxfläkten längre utan gör mer skada än nytta. Källaren däremot har endast kanalen i skorstenen som möjlighet att suga ut luft och eldar du inte kontinuerligt så att skorstenen hålls varm behövs paxen där. Ta en bild på takhuven så ska du få svar.
Jag fixar bild på huven ikväll.

Jag har liknande uppbyggnad av ventilationssystemet som du (frånluft från toalett, kök och källare till en samlingsbox på vinden och ut till en plåthuv). Jag har inte märkt av omvänd flöde utan det verkar fungera för min del, men något du kan kika lite på är behovsstyrd frånluft. Jag har själv funderat på det, men inte bestämt mig än. Det kan nog vara en bra lösning i våra fall där man har allt samlat på vinden (ganska enkel åtgärd). Det blir ju i princip som att sätta en fläkt i takhuven, men med bättre styrning på t.ex. koldioxidhalt och sådant så man slipper ventilera onödigt mycket (eventuellt kan det ju krävas någon extra tilluftsventil om det redan nu verkar ganska tätt). Det finns väl ett antal företag som gör detta tänker jag mig, men om du söker på behovsstyrd frånluft villa/småhus så kan du säkert hitta något alternativ. Så har du ett annat alternativ att väga mot iaf.

Edit: Jag läste lite slarvigt i ditt första inlägg, sorry. Jag ser att du har kanaler från både sovrum, vardagsrum och toalett/badrum till samma huv? Normalt brukar man ju ha tilluft i sovrum och vardagsrum, sedan frånluft i badrum/toalett och kanske kök. Oklart hur tanken är i ditt hus när alla går till samma plats! Även det borde man ju kunna lösa med mitt tips ovan, och man låter då ventilerna i vardagsrum och sovrum vara kvar som de är (och då blir då tilluft) sedan koppla in fläkt eller mer avancerad lösning på övriga kanaler... I mitt hus så har jag frånluftskanaler från badrum, toalett, källare och kök och sedan är tilluften från "otätheter" och nu fönsterventiler i t.ex. sovrum.

• Gilla
pelkon
  • Laddar…
H Hajjen skrev:
Jag har liknande uppbyggnad av ventilationssystemet som du (frånluft från toalett, kök och källare till en samlingsbox på vinden och ut till en plåthuv). Jag har inte märkt av omvänd flöde utan det verkar fungera för min del, men något du kan kika lite på är behovsstyrd frånluft. Jag har själv funderat på det, men inte bestämt mig än. Det kan nog vara en bra lösning i våra fall där man har allt samlat på vinden (ganska enkel åtgärd). Det blir ju i princip som att sätta en fläkt i takhuven, men med bättre styrning på t.ex. koldioxidhalt och sådant så man slipper ventilera onödigt mycket (eventuellt kan det ju krävas någon extra tilluftsventil om det redan nu verkar ganska tätt). Det finns väl ett antal företag som gör detta tänker jag mig, men om du söker på behovsstyrd frånluft villa/småhus så kan du säkert hitta något alternativ. Så har du ett annat alternativ att väga mot iaf.

Edit: Jag läste lite slarvigt i ditt första inlägg, sorry. Jag ser att du har kanaler från både sovrum, vardagsrum och toalett/badrum till samma huv? Normalt brukar man ju ha tilluft i sovrum och vardagsrum, sedan frånluft i badrum/toalett och kanske kök. Oklart hur tanken är i ditt hus när alla går till samma plats! Även det borde man ju kunna lösa med mitt tips ovan, och man låter då ventilerna i vardagsrum och sovrum vara kvar som de är (och då blir då tilluft) sedan koppla in fläkt eller mer avancerad lösning på övriga kanaler... I mitt hus så har jag frånluftskanaler från badrum, toalett, källare och kök och sedan är tilluften från "otätheter" och nu fönsterventiler i t.ex. sovrum.
Hej!

Tack för dina tankar! Jag funderar över vad som är bäst lösning.

E exerg skrev:
Hej igen

Var nu uppe på taket och tog bilder på huven. Tyvärr går den inte att öppna, hittade inte några skruvar att skruva av "taket" med.

• Platt tak med ventilationshuvar och ingen synlig öppning eller skruvar.
    Skapa konto
  • Stängd takhuven på ett tak med synliga ventilationsgaller och rostfläckar.
    Skapa konto
  • En stängd, rostig takhuve på ett plant tak, synliga utan skruvar.
    Skapa konto
  • Stängd ventilationshuv på ett tak med slitna ytor och inga synliga skruvar.
    Skapa konto
Taket är säkert falsat fast men om du fullföljer bif principförslag så kommer du säkert åt genom hålet i huvtaket som krävs för åtgärden. Principen går självklart att tillämpa med små modereringar vid annat val av fläkt. EC-fläktar, vilka kräver mindre el-effekt än de tidigare AC-fläktarna brukar ofta ha inbyggd varvtalsreglering där det går att ställa in lämpligt luftflöde. Det går även att montera en regulator som du kan manövrera nedifrån våningsplan. Teknisk ritning av övergång till fläktdrift på befintligt självdragshuv, detaljer för isolering och tätning.
Skapa konto
EC-fläkt med inbyggd varvtalsreglering för installation i tak.
Skapa konto

• Gilla
malaxlimpan
  • Laddar…
Nja, jag skulle satsa på något liknande Exergs förslag.
Att sedan dagens byggnormer inte stämmer med ett hus byggt 57 är ganska så klart. Har bekant i kedjehus från 56 och hon har också frånluftskanaler även i sovrum och klädkammare. Har själv tänkt på snarlik lösning för henne men hon har blåbetong och då kan det vara lite vanskligt att suga upp frånluft.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.