Hej alla kunniga människor!

Nybliven husägare här till ett charmigt men ack så eftersatt 20-talshus. Har ingen erfarenhet av renovering sedan tidigare och hoppas ni har översyn med bristande vokabulär. Vi jobbar på att få huset tätt och efter dränering, takbyte samt fönster- & fasadrenovering har det nu blivit dags att ta tag i det genomruttna uterummet.

Uterummet är byggt ovanpå det tillbyggda garaget och är bortom räddning tyvärr så detta måste rivas. I underliggande garage växer svartmögel i taket i ett av hörnen dessutom finns ytrost på en balk direkt under altandörren som leder ut till uterummet. Såvitt jag kan ser verkar det finnas någon form av tätskikt mellan bjälklag och den gjutna betongkaka som ska säkra avrinningen. Det är svårt att se på bilderna men det ser ut som någon typ av väv eller pressenning. Då den slutar kant i kant med betongen är min misstanke är att vatten kapplilärsugs in mellan betong och tätskikt. På ena gaveln är skarven täkt av ytterpanel och på den sidan finns inga tecken på mögeltillväxt i källaren vilket stärker min tro på att det ät där fukten tar sig in. Jag antar att om man hade byggt idag så hade man vikt tätskiktet över kanten för att stoppa vatten från att ta sig in den vägen.

Min ambition är att riva uterummet och använda ytan som öppen altan med enbart ett räcke runt. Hur ska jag göra för att få detta tätt. Måste översta betongkakan bort för att ersätta nuvarande tätskikt med ett nytt eller kan jag bara smälla på en redig bromatta överst som jag viker över kanten? Hur hade ni med mer erfarenhet löst detta?

Ursäkta det långa inlägget, jag lägger in lite bilder som jag hoppas är tydligare än jag själv

//Jakob
 
  • Gammalt uterum ovanpå garage med synlig skada och en svensk flagga, behöver renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garage med mögeltillväxt i takhörn, ytrost på balk, verktyg på arbetsbänk och utsikt genom fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en möjlig fuktinträngning där tätskikt möter betong i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en balkongkant med tecken på fuktskada och mögeltillväxt, samt synligt tätskikt mellan trä och betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eftersatt uterum ovanpå garaget med synliga träreglar och gammalt tätskikt vid hus med gul fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.