Har ett uterum som med åren har sjunkit lite i yttre ändan så att det lutar lite. Inget man besväras av eller känner av men det har blivit snett vid fönstret på kortsidan. Det är en stor glipa. Eftersom det inte verkar röra sig mer så funderar jag på att täta till glipan. Hur gör man det på bästa sätt?

Har funderat på en lång måttanpassad träkil med det är ju inte så lätt att få till. Eller finns det bättre sätt, t.ex fixera U-listen och sen fylla upp med fogskum?

Tar även tacksamt emot erfarenheter med lutande uterum ;0) Glipa uppstår vid lutande uterumsfönster där det möter en gråmålad yttervägg, indikerande att byggnaden har satt sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glipa mellan fönster och ram i lutande uterum, synlig lutning på kortsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glipa mellan fönster och vägg på ett lutande uterum, synlig lutning och föreslagen tätningspunktsrepresentation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glipa mellan uterum och husvägg vid lutande fönsterram och sjunkande yttre ända.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor glipa vid sidan av ett lutande fönster i ett uterum med synliga tecken på sättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett uterum som lutar vid fönstret på kortsidan med synlig glipa i konstruktionen, intill ett tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glipa mellan uterummets fönster och golv på en lutande yta, med synlig U-list och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Prova med att lyfta väggen/ väggarna och palla under syllen så du kommer i rätt nivå och det blir rakt. Sen kan du täta om det behövs.
 
  • Gilla
wolfgang1
  • Laddar…
O Oinakka Larsson skrev:
Prova med att lyfta väggen/ väggarna och palla under syllen så du kommer i rätt nivå och det blir rakt. Sen kan du täta om det behövs.
Jo, jag har ju funderat på det... har aldrig gjort nåt sånt tidigare så jag har försökt undvika det ;0) Antar att man lyfter med domkrafter och pallar under successivt. Behöver riva upp trä-däcket utanför också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.