Hej,
Ska förlänga livslängden på garaget några år genom att lägga på ny papp och måla/köpa nya vindskivor/plåtar. Det läcker så vill fixa utsidan innan jag påbörjar arbetet på insidan.

Funderar på hur man gör i mötet mellan garagetakspappen och eternitfasaden. Vill helst inte plocka ner eternitskivor men kanske är ett måste?
Närbild av övergången mellan ett svart papptak och en vit eternitfasad med avflagad färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit eternitfasad möter svart takpapp i ett hörn på ett garage. Takpappen har skador och behöver bytas för att stoppa läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för lutning på taket?
 
Rickard.
2⁰ är vansinnigt lågt att försöka göra själv och risken är nog stor att det inte blir en förbättring...

Det jag skulle ha gjort är att gjort ett uppvik på plåten som sitter där och fogat tätt uppifrån, när man litar på fogar så gör man två stycken separata för säkerhet så förslagsvis gör man pappen tät och sen monterar en plåt över som också fogas.
 
Hej igen, tack för svar!

Jag har nu plockat bort takpapp, nedersta raden eternitskivor samt den gamla takpapp/kopparplåt som vinklades under den nedersta takpappen. De ruttna reglarna ska jag byta samt höja något för att komma över 3 grader på taket.

Jag är fortfarande osäker på hur jag på ett bra sätt tätar mot fasaden. Alla råd är välkomna. Jag kommer alltså att sätta nya reglar, råspont och takpapp, men det är själva tätningen mot fasaden jag är osäker på.
 
  • En delvis renoverad husfasad med borttagen takpapp och eternitskivor, exponerade träreglar och råspont med ruttna sektioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en takrenovering visar borttagen takpapp, nedersta raden eternitskivor och gamla takmaterial, exponerande ruttna reglar och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Borttagen takpapp och kopparplåt som tidigare varit vinklad under nedersta takpappen, med delar av ruttna reglar och takmaterial intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Kan du pilla in pappen bakom eterniten?

Alternativt stanna med pappen någon cm under och sen sätta en ståndskiva upp bakom?

Vilket håll lutar taket?
 
Det verkar som om både papp och plåt kan tryckas in till viss del. Jag har testat att montera en ståndplåt istället för den nedersta eternitplattan och har gjort en provisorisk höjning av regeln för att få en större lutning från taket, nu ungefär 4-5 grader. Om jag ska använda ståndplåt, hur bör jag tänka kring underlagsmaterialet? Ska jag lägga papp under ståndplåten, flera lager ovanpå, och täta med lim, eller finns det något annat som rekommenderas?
 
  • Ståndplåt monterad på marken gjord av gräs som används som provisoriskt stöd för att öka taklutningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt tak med vit ståndplåt monterad ovanpå en bräda, som höjer takets lutning, för att förhindra vatten från att rinna tillbaka till underliggande trästruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen har vi innerhörnet som ska kluras ut också. Kan klippa och vika ståndplåten där kanske?
 
  • Innerhörn av byggplats med ståndplåt och svart rör. Träplattform framför huset med vit fasad. Spår av tidigare arbete med träytan synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Det är inget lätt jobb du försöker dig på.... Givetvis är det helt rätt att du gör alla förberedelser själv men efter underlagspappen är klar tycker JAG att ett proffs ska ta vid.

Skiter du i min åsikt så hittar du både montageanvisningar i pappersform och lite filmer på matakis eller trebolits hemsida som tillsammans visar hur du bör göra bättre än vad jag kan förklara.
 
Sant, projektet växte sig lite större än vad jag hade tänkt och kommer förmodligen titta på att ta in proffs för att slutföra.

Jag har kommit en bit längre och har nu lagt nya reglar, råspont, underlagspapp (syns ej i bild men dragit upp hela vägen) samt ytpapp på den nedre delen av taket och bytt vindskivor. Det som återstår är gränssnittet mot fasaden.

Träpanel och eternitskivor installerade runt en yttervägg med ett avskalat hörn och en svart stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lyfte ut stuprännan så området blev lite enklare vid ytterhörnet.
Illustration av byggnadsskiss som visar förhållandet mellan svart papp, asfaboard, eternitskivor och isolering. Text indikerar en borttagen eternitskiva pga av höjning av taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är min skiss över hur eternitpanelerna ligger mot fasaden. De är överlappade och sitter i ett spår i brädan på bilden. Den nedre eternitskivan är borttagen, men jag har den kvar och kan skära till och passa in den vid behov (med vattenspruta och skyddsmask)

Om vi enbart tittar på denna del och ej hörnen, vad är era ideer? På hörnet sitter en stor eternitskiva så får bli en helt annan lösning, går ej att skära in spår i denna och trycka in plåt/papptak etc.
 
Rickard.
Har du börjat med ytpappen lär inget proffs vilja ta över då det är annan papp som används.

Angående väggen är det logiska att göra uppvik med papp ända mot spikregeln och göra en plåt som "ersätter" sista eterniten.

Riktigt smart att du flyttade stupröret 👍
 
Redigerat:
Gjorde klart det mesta själv, men lät den sista takpappen samt plåten utföras av en plåtslagare/takläggare. tack och lov Inga problem för den firman att lägga resten Icopal självtäck samt komplettera med deras papp för själva uppviket och hörnen etc. Blev bra till slut!

Nu håller det några år till så får tiden utvisa hur "temporärt" detta garage blir :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.