Hej!

Jag har ett illa luktproblem hemma efter en Ozonbehandling. Min tolkning är att det reagerat med något och att lukten satt sig kvar i den gamla juteväv som täcker väggarna, inte mycket annat kvar i rummet. Jag vill ta ned tapeterna, slipa väggen och sätta upp ny juteväv.

De flesta tips jag ser är att göra något ovanpå gammal vävtapet, och det är inte aktuellt i mitt fall eftersom lukten torde komma genom.

Jag ser liknande trådar, men inte riktigt tydligt för mig hur jag bäst går till väga steg för steg för att få bort tapeten, någon som har erfarenhet? Jag har hört om att ånga bort den, och sett tapetborttagare; är det bästa praxis? Och jag har hört om att limma fast plastfilm ovanpå tapeten och dra bort den efter att det torkat, vilket känns märkligt i mig - borde vara saker som sitter fast därefter?
 
Om du målar med spärrfärg går inte lukten igenom. Måla ett lager, vänta minst 24 timmar innan nästa målning. Brukar räcka med ett lager spärrfärg, det viktiga är att det får härda minst 24 timmar innan man målar över, och ignorerar tiderna om dammtorrt och övermålningsbart.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Om du målar med spärrfärg går inte lukten igenom. Måla ett lager, vänta minst 24 timmar innan nästa målning. Brukar räcka med ett lager spärrfärg, det viktiga är att det får härda minst 24 timmar innan man målar över, och ignorerar tiderna om dammtorrt och övermålningsbart.
Hm, tror inte jag vågar det. Lukten nu är 10000 gånger starkare än att jag skulle trivas där. Även mycket små läckage skulle göra att det förblir obeboligt för mig. Och jag vill inte måla över utan sätta upp ny juteväv, även om jag såklart kunde måla ett laget med spärrfärg först. Dock borde jag nog göra det oavsett efter att ha blottat träet ifall lukt också sitter i isolering.
 
P Peter Ejnar skrev:
Jag har ett illa luktproblem hemma efter en Ozonbehandling.
Ska man tolka det som att luktproblemet blev värre efter ozonbehandlingen? Vad var det i så fall som orsakat valet att ta till ozonbehandling i första hand?
 
Centano Centano skrev:
Ska man tolka det som att luktproblemet blev värre efter ozonbehandlingen? Vad var det i så fall som orsakat valet att ta till ozonbehandling i första hand?
Jag upplever det som en helt ny kemisk doft som jag blir illamående av. Jag tolkar det som att Ozonet reagerat med något som skapat en ny lukt. Jag gjorde ursprungligen behandlingen mot en odefinierad stuglukt.
 
Det låter spontant som att du bör fokusera på att identifiera grundorsaken till lukten och göra åtgärder efter det. Ozonbehandling kan i vissa fall tillfälligt minska mängden lukt men åtgärdas inte grundorsaken så kommer lukten tillbaka och som i ditt fall blev det värre efter ozonbehandlingen.

Vad är det för hus du bor i, ålder, uppbyggnad, material? Hur länge har du känt av den ursprungliga lukten?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.