Håller på att bygga en maximalt enkel vedbod (regnskydd). Grundläggning på markplattor eller nmarksten (byggplast under som fuktstopp), syll i 28x120 stående trallvirke och så regelstomme med 28x120 eller 45x70. Lägger 28x120 trall som golv med 2-3 cm luftspalt. Tänkte sedan panela liggande med tryckt 22x95 med 5mm springa för ventilation. Pulpettak bestående av TR20 skruvat på tvärgående 28x120 som stagas underifrån med stående 28x120 på tvärs.

Hur styvar jag bäst upp detta? Tänkte sätta hålband i kors men kanske oljehärdad board eller asfa är bättre? Fast hur löser man då ventilationen? Gissar att skivmaterial på väggarna blir för dålig ventilation, eller?

/Anders
 
Tänk på två saker. Ved är tungt och bösigt. Jag rekommenderar att gjuta plintar så du kommer upp en bit. lös bark och stickor kan sen trilla ner mellan springorna under golvet och du slipper borsta rent i boden hela tiden, du får också ventilation underifrån vilket är bra. Springorna i golvet bör vara minst 3-5 cm breda. Använd rejäla reglar 45*180 cc 60 eftersom det är så tungt. Använd snedreglar i facken eller stålband för att staga upp boden. Plankorna på väggarna bör också ha springor för ventilation ca 1-2 cm.
/CC
 
En eller två sneda regler från golv till tak, ett Z, så får du stabiliteten utan skivor.
 
Ok, sättar ett Z i några fack då så får man stabilitet på enklaste sätt. Tänkte grundlägga med syll direkt på 30x30 trädgårdsplattor för att göra det billigare men kanske bättre att sätta Byggmax färdiga plintar på trädgårdsplattor som jag gräver ner? Fast jag tycker ett 45x145 som står direkt på dubbla lager plattor borde ge 145 + 50 + 50 mm markfrigång (minus sjunket) och hålla eftersom belastningen sprids ut. Reglar 60 c-c och lägger 28x120 som golv.

Skall ha 22x95 tryckt som panel och lägger helt enkelt en planka som distans när jag skruvar upp den.

Någon som kan rekommendera vad man målar trallvirke med? Tänkte köra täcklasyr.

/Anders
 
Det där verkar bli mer än en maximalt enkel vedbod. :)

Du kan förenkla med att låta den vila på cementplattor/trädgårdsplatta i hörn.

Ordentliga reglar i tak, bärlinor, liggande regel en bit ovan mark och stående panel.

Något för att förhindra markfukten. Efter tillräckligt lång tid har du tillräckligt med bös under golvet för att luftflöde där skulle kunna påverka torkningen.

Hur gör du då för att rensa bort det?

När du inte gör en tät bod så blir taket och blåsten genom vägarna tillräckligt för att torka veden. Och i vilket fall så är det bra att lämna några cm mellan staplarna.

Inne i boden kan du avlasta trycket från staplarna med stående reglar.
 
charta77 skrev:
Det där verkar bli mer än en maximalt enkel vedbod. :)

Du kan förenkla med att låta den vila på cementplattor/trädgårdsplatta i hörn.

.....

Något för att förhindra markfukten. Efter tillräckligt lång tid har du tillräckligt med bös under golvet för att luftflöde där skulle kunna påverka torkningen.

Hur gör du då för att rensa bort det?

........

Inne i boden kan du avlasta trycket från staplarna med stående reglar.
Har lagt ut 35x35 trädgårdsplattor och hoppat på dom, marken verkar hålla hyfsat även om det stället på tomten är lite mjukt. Skall lägga 45x145 c-c 900 och skruva 28x120 tvärs över som golv. Bredden på golvet blir 270 cm så jag tror inte det räcker med att bara lägga plattor under de yttre bärlinorna, eller? Bärlinorna skall ha plattor under med cirka 90 cm avstånd. Kör tryckt virke NTR A i bärlinorna även om inte bärlinorna är i direkt markkontakt.

Tacksam för rekommendation om c-c för bärlinorna. Bärlinorna är 390 cm och det blir takhöjd cirka 220 cm så boden kommer att rymma kanske 15-20 kubik vilket är det jag klyvt hittills.

Lägger vanlig 0,2 mm diffspärr under som skydd mot markfukten och så blir det lätt att städa under från bös genom att köra in en kvast eller använda lövblås. Skulle plasten gå sönder får jag väl lägga in ny.

Hur skall jag göra för att avlasta trycket fårn vedstaplarna med stående reglar, förstår inte riktigt.

/Anders
 
Något som fungerar bra till golv är vanliga sj pall , det är springor i dom och golvet kommer ca 15cm upp från marken så det ventilerar underifrån. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.