Du som har haft fjärrvärme några år, hur styr Du innetemperaturen?

Av vad som hittills framkommit, kommer styrningen att ske med en utomhusgivare, temperaturen inomhus kommer att följa de svängningar som nämnda givare registrerar. I det paket som installeras ingår ingen inomhusgivare, och då blir jag fundersam.

I vårt hur finns en luft/luftpump med bra funktion. Vi har också en braskamin (kasett) som används sporadiskt. Mitt problem är, att jag inte förstår hur "apparaterna" som tillför värme till huset kan samköras. Är det möjligen så, att varje vattenburet element i huset skall ha sin egen termostatventil? Jag börjar luta åt det.... Fördelen är ju då att man kan välja olika temperaturer i olika rum. Men har Du ett annat system????

Om Du har möjlighet så tala om för mig vilken ingångstemperatur vattnet från fjärrvärmeverket har när det når Ditt hus.

Jag vet att det finns många andra att fråga, men frågan får kanske ett bra svar på vårt forum.

per
 
I ditt fall vore en inomhusgivare det bästa komplementet då du har andra värmekällor i byggnaden sedan tidigare. De flesta centraler brukar gå att komplettera med en inomhusgivare som bäst reglerar framledningen på din radiatorkrets. I annat fall blir du tvingad att reglera temperaturen på radiatorkretsen manuellt varje gång du eldar i kasetten eller använder värmepumpen..


Framledningen från fjärrvärmeverk varierar beroende på säsong.

Allt mellan 75 till 115 grader är normalt...
 
Tack för svar Magneten. Jag har själv tittat tillbaka i ämnet och fann mycket värdefullt i tråden "fjärrvärme inställningar". Och det hade ju naturligtvis varit lämpligt att börja med denna återblick.

per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.