Vi har i vår nyinförskaffade sommarstuga en väggmålning från 50-talet som är i helt ok skick men som vi gärna skyddar från vidare slitage.
Har inte koll på vilken färg som använts men den lämnar spår på fingret om man drar försiktigt över väggen som består av av svagt konvexa brädor (samma som fasaden).

En tanke är att man skulle kunna penselmåla (risk för smet?) eller spraya någon form av skyddslack men tar gärna emot tips!
 
  • Väggmålning från 50-talet på svagt konvexa brädor med färger som blått, grönt, gult och vitt i en nyinförskaffad sommarstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag skulle kontakta länsmuseet eller något liknande eftersom de bör ha erfarenhet av att skydda olika former av målningar, om inte annat bör de kunna hänvisa dig vidare.

Men personligen tror jag ju mer på att typ sätta upp en glasskiva 1-2 cm framför väggen än att påverka själva målningen på något sätt.
 
  • Gilla
16386 och 6 till
  • Laddar…
Tack för svar! Målningen är ganska stor (ca 2x5m) och vi har matbord & stolar placerade precis intill vilket nog gör det lite opraktiskt med en glasskiva. Kan kolla med länsmuseet men visst borde någon form av lack kunna fungera?
 
  • Gilla
Krikkan
  • Laddar…
G gsgs skrev:
... men visst borde någon form av lack kunna fungera?
Skall målningen behållas och dessutom skyddas mot ev slitage är kanske en konservator rätt person.

Jag misstänker att det smidigaste är att flytta matbordsstolarna ... Det ser ut som en spännande målning. Kan vi inte få se hela?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag vågar inte ge mig in på några förslag i frågan men välkommen till forumet!
 
  • Gilla
gsgs
  • Laddar…
R
G gsgs skrev:
Tack för svar! Målningen är ganska stor (ca 2x5m) och vi har matbord & stolar placerade precis intill vilket nog gör det lite opraktiskt med en glasskiva. Kan kolla med länsmuseet men visst borde någon form av lack kunna fungera?
Glasa in den..
 
BirgitS
G gsgs skrev:
Tack för svar! Målningen är ganska stor (ca 2x5m) och vi har matbord & stolar placerade precis intill vilket nog gör det lite opraktiskt med en glasskiva. Kan kolla med länsmuseet men visst borde någon form av lack kunna fungera?
Om du är rädd att någon ska slå i glaset så att det går sönder så välj en plexiglasskiva eller härdat glas.

Trä rör när luftfuktigheten ändras och man kan inte lita på att lacken kan röra sig lika mycket vilket kan göra att lacken börjar spricka om några år och det blir väldigt fult.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det ser ut som en spännande målning. Kan vi inte få se hela?
Absolut, här är den i all sin kitschiga charm!
 
  • Väggmålning med människor i olika aktiviteter vid en strand, inklusive segling och gymnastik, omgiven av blommor, träd och en molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Pappa1986 och 9 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Trä rör när luftfuktigheten ändras och man kan inte lita på att lacken kan röra sig lika mycket vilket kan göra att lacken börjar spricka om några år och det blir väldigt fult.
Mycket bra poäng, speciellt med tanke på att rummet i fråga är kallt vintertid.
 
G gsgs skrev:
Absolut, här är den i all sin kitschiga charm!
Tycks inte vara av en amatör. Vet du vem som gjort den och när?
Kul att du vill bevara den!
Plexiglas (av bättre kvalitet) över (glas blir för tungt) som nämnts och med 1-2 cm distans mellan är det vettigaste.
 
  • Gilla
gsgs
  • Laddar…
Jag ser lite av taket också ... mer bilder tack 😉
 
Since you write that the painting "rubs off" with your finger, it is possible that it is not paint but dry pastels. It even looks like it. In an art supply store, look for a varnish for dry pastels. Try it in a place that is not very visible. If it works, you can SPRAY the whole thing. DO NOT PAINT WITH A BRUSH! I also advise against using various types of varnishes. They can change the colors dramatically!
 
  • Gilla
gsgs
  • Laddar…
... är det 'dry pastel' som @sturnus misstänker är det änn viktigare med distans mellan plexi och målningen då plexi drar åt sig färgen. Med glas kan man ha mindre distans.
 
  • Gilla
gsgs
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Tycks inte vara av en amatör. Vet du vem som gjort den och när?
"Målarmästare Lamrén" under tidigt 50-tal men saknar förnamn och exakt årtal.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.