Vi har fått en totalrenoverad lägenhet. Bland dom saker jag funderar över är montaget av vår köksblandare. Vi har en rostfri diskbänk med droppkant som vi begärde. Däremot finns ingen skiva under som det var innan renoveringen. Då var hoarnas form sågade ur en spånskiva som låg som stöd och det fanns en håltagning för köksblandaren i både plåt och spånskiva. Nu när spånskiva saknas fjädrar blandaren för mycket och jag upplever att det känns slarvigt utfört. Jag är också rädd för att det med åren uppstår sprickor i plåten. När jag påtalade saken för byggherren och han kontaktade byggaren fick han till svar att det var så men gjorde numera. Jag känner att jag inte vill nöja mig med det svaret. Finns det anvisningar för hur ett sånt jobb ska utföras?
 
Kolla upp vilken modell/tillverkare av blandare du har. Du bör sedan kunna hitta monteringsanvisningar för blandaren på tillverkarens hemsida.

Någon form av stabiliserande material som blandaren sedan spänns fast mot brukar nog användas vid montering på en rostfri bänk.
 
P
Där håller jag med byggaren att ja det är normalt sett ingen spånskiva under en nyare rostfri diskbänk. sen beroende på vilken kran man väljer så har dom olika stora ytor mot plåten och därmed olika stadiga om man bryter i dom.
Det är väl normalt att man följer vattenkran tillverkarens anvisning för kranen och där står det oftast att den bara är att dra fast med den fastsättning som medföljer kranen , vilket ibland kan vara lite bättre och ibland lämnar lite mer att önska.

risken för sprickor i rostfri plåt för att det saknas spånskiva under är nog nära totalt obefintlig och det finns oändligt många installationer idag som är gjord enligt denna metod utan extra spånskiva imellan.

Så enligt hur jag ser på det har man inget att komma med mot byggaren i att det är felgjort utan möjligen att kranen var ett mindre lysande val vid montage i enbart plåtbänken.

Om du är beredd att betala själv så finns det ibland till vissa kranar olika monterings grejer och ibland med stor kontaktyta både över och under bänken för att bli stadigare ev byte till en sån kran. beroende på vem som valt kranen men oftast står det att kranen kan monteras i plåt eller trä eller laminat skiva mellan vissa tjocklekar.

En hygglig byggare kanske hjälper till om det verkligen är ostabilt och rangligt monterat men är det normalt så är det ju rätt gjort och vill man som kund ha ett högre kvalitetskrav än normal byggstandard så är det nog även tydligt att kund betalar extra för det.

Jag har låtit vattenskära ut en förstärkningsplåt som sattes upp underifrån för att göra montaget stadigare så visst finns det lösningar men det blir dyrt om det görs proffeisonellt och man bygger om grejer så det kan vara tveksamt ur garantisynpunkt osv
 
Vi beställde diskbänk från Stala med håltagning för blandare. Den levererades med en förstärkning i plast och blandaren känns inte speciellt vinglig. Mycket bättre än spånskiva, den här lär inte murkna.
Men det måste väl ändå varit med någon skiva för att fästa den i underskåpet så varför inte en bit även vid blandarfästet?
Verkar vara nån lågbudgetmodell.

/Höghus

Diskbänk från Stala med håltagning för blandare, förstärkt med en plastbit under blandarfästet för stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logotyp för Stala graverad på en diskbänk i rostfritt stål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.