hsd
Klippt från dagens tidning
Tillvägagångssättet skiljer sig från tidigare bedrägerier, då man initialt får ett sms skickat med en bekräftelse på ett köp från ett telebolag.

Avsändaren ser ut att vara från en välkänd mobiloperatör.

"I meddelandet står det att man köpt en telefon och vid frågor ska ringa ett telefonnummer som står angivet i meddelandet", skriver polisen.

När målsägande ringer detta nummer svarar en person från "telefonbolaget". Personen vill då att målsägande identifierar sig via bank-id för att kunna hantera ärendet. I samband med detta rensas målsägandes bankkonton.

"Polisen vill uppamma alla som får ett sådant sms att ringa upp till bolagets kundtjänst, använd er ej av numret som står angivet i meddelandet",
Det ena efter det andra sättet att blåsa folk på och detta med hjälp av BankID, hur kan dom veta vilken bank kontot finns i
BankID borde inte vara för annat än just banktjänster ,som bankdosan var tidigare, nu används BankID åt höger och vänster för inloggning
Tänk om det åtminstone skulle ha olika BankID koder för bank oc annat
 
hsd hsd skrev:
hur kan dom veta vilken bank kontot finns i
Förmodligen påbörjar dom inloggningar i alla stora banker. Det syns ju direkt vilken som är rätt när offret startar bankid-appen.
Och givetvis är dom mer sofistikerade än att en person sitter och klickar på "logga in" och anger personnumret i 10 webläsare. Någon form av programvara som simulerar webläsare används dels för att det ska vara enkelt att ratta 10 olika banker och dels för att det ska gå fort att scanna igenom alla konton och föra över pengar automatiskt.
 
Jag har Handelsbanken, och där är QR-kod ett måste när man loggar in med mobilt BankID...
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
K
Jag förstår inte riktigt hur folk till höger och vänster går på detta. När man ska logga in till telefonförsäljaren så står det väl företagets namn längst upp, står det Handelsbanken eller Swedbank när man ska logga in till "telefonbolaget" är det väl bara att lägga på?

Sen förstår jag inte varför inte alla banker har en extra säkerhetsinloggning för att kunna flytta pengar till okända konton? Swedbank har, men inte många andra...
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har Handelsbanken, och där är QR-kod ett måste när man loggar in med mobilt BankID...
Samma i min bank. Men det finns säkert de som inte har det som krav. Alternativt att det inte är krav för att t ex "bara" signera ett betalnings-/överföringsuppdrag? Det gäller att läsa i bankid-appen vad det är man håller på att godkänna och inte bara skriva in pin-koden på slentrian.
 
Redigerat:
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Jag förstår inte riktigt hur folk till höger och vänster går på detta.
Ja, ingen skulle väl gå på tricket om dom blir stoppade på stan av en person som säger sig jobba på bankens säkerhetsavdelning och ber om att få alla pengar plus bankomatkortet med kod för att se till att dom inte blir stulna? Men om samma person ringer så är det fritt fram att lämna ut alla personliga uppgifter...
 
  • Gilla
munge och 3 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det ena efter det andra sättet att blåsa folk på och detta med hjälp av BankID, hur kan dom veta vilken bank kontot finns i
Jag tror att de helt enkelt frågar "vilken bank har du?" Alternativt säger "det står här att du har x-bank eller hur?" Om det är fel är folk så godtrogna att de säger "nej, jag har y-bank".

Samma trick använder sig ju telefonförsäljare och "rådgivare" av när de ringer och ska ge dig ett "erbjudande". Då frågar de alltid "vilken operatör har du idag?", "vem levererar din el?" eller vad de nu vill veta. Folk måste börja förstå att man aldrig ska lämna ut den här sortens uppgifter till kreti och pleti som ringer och snokar. Nu har jag slutat svara på okända nummer, men jag körde tidigare alltid den aggressivt anklagande approachen. "Varför vill du veta det?" "Kartlägger ni mig?" "Vem tänker ni sälja informationen till?" Alltid roligt att uppleva hur de vanligtvis så snacksaliga telefonförsäljarna blev helt ställda.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Samma i min bank. Men det finns säkert de som inte har det som krav. Alternativt att det inte är krav för att t ex "bara" signera ett betalnings-/överföringsuppdrag? Det gäller att läsa i bankid-appen vad det är man håller på att godkänna och inte bara skriva in pin-koden på slentrian.
Jag har ju fingeravtryck på "identifiera" och pinkod på "signera", så då vet man ju direkt om det nått knas..
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Jag förstår inte riktigt hur folk till höger och vänster går på detta. När man ska logga in till telefonförsäljaren så står det väl företagets namn längst upp, står det Handelsbanken eller Swedbank när man ska logga in till "telefonbolaget" är det väl bara att lägga på?
Lite är det ju så att folk som köper av telefonförsäljare har ju redan där visat att de kanske inte har så jättebra koll. Så då är nog resten relativt lätt.
Sen ska du inte glömma att de ofta riktar in sig på äldre som kanske inte är lika skarptänkta som de var när de var yngre. Tänk 85-åring med begynnande demens, tyvärr ses dessa som lovliga byten av dessa vidriga typer som sysslar med denna verksamhet.
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har ju fingeravtryck på "identifiera" och pinkod på "signera", så då vet man ju direkt om det nått knas..
Jo, men alla tänker nog inte så. Svärmor ser att det kommer upp en ruta och knappar in koden.
 
om man har äldre släktningar som är i farozonen så kanske man skall fundera på att plocka bort deras telefonnummer från eniro, hitta ,merinfo och liknande sidor
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
hsd
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag tror att de helt enkelt frågar "vilken bank har du?" Alternativt säger "det står här att du har x-bank eller hur?" Om det är fel är folk så godtrogna att de säger "nej, jag har y-bank".

Samma trick använder sig ju telefonförsäljare och "rådgivare" av när de ringer och ska ge dig ett "erbjudande". Då frågar de alltid "vilken operatör har du idag?", "vem levererar din el?" eller vad de nu vill veta. Folk måste börja förstå att man aldrig ska lämna ut den här sortens uppgifter till kreti och pleti som ringer och snokar. Nu har jag slutat svara på okända nummer, men jag körde tidigare alltid den aggressivt anklagande approachen. "Varför vill du veta det?" "Kartlägger ni mig?" "Vem tänker ni sälja informationen till?" Alltid roligt att uppleva hur de vanligtvis så snacksaliga telefonförsäljarna blev helt ställda.
I detta fallet var det en fejkad teleoperatör
 
galento
Fel postat
 
hsd hsd skrev:
I detta fallet var det en fejkad teleoperatör
Jo, men det är ju samma tekniker oavsett om det är fejk och kriminellt eller bara aggressiv telemarketing.
 
hsd
Lite skillnad på om de lurar på en ett dåligt abbonemang eller om de tömmer kontot :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.