Hej
Så vitt jag vet så har jag en-fas i min kolonistuga. På elräkningen står det:
Fas x säkring: enkel 1 x 20A

nu hade jag en elektriker som monterade eluttag och som sa att det ser konstigt ut i mitt el-skåp och jag behöver göra om. Det konstiga är enligt honom är att jag har mer än en-fas. Hur kan jag se vad jag har? Hur kan jag ha mer än en-fas när det är det jag betalar för

Elskåp med säkringar och anslutningar, indikerar möjlig flerfaskonfiguration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Sylta
Elektrikern syftar nog på att all last ligger på 1 säkring(den längst ned). Dom 3 övre saknar passdel. Menar säkert att du bör sprida ut lasterna på dom.

Sylta Sylta skrev:
Elektrikern syftar nog på att all last ligger på 1 säkring(den längst ned). Dom 3 övre saknar passdel. Menar säkert att du bör sprida ut lasterna på dom.
vad menas med det? Tack.

Sylta Sylta skrev:
Fast om det står 1-fas på elräkningen så är det väl svårt för elektrikern att sprida lasterna?

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast om det står 1-fas på elräkningen så är det väl svårt för elektrikern att sprida lasterna?
Den högra delen är helt frånkopplad, det är den vänstra delen med tre proppar som är i buk.

Mystiskt. Används aldrig den nedre högra säkringen med röd bottenplatta?? Vad är det för styrka på de tre vänstra säkringarna?

J Josth skrev:
Mystiskt. Används aldrig den nedre högra säkringen med röd bottenplatta?? Vad är det för styrka på de tre vänstra säkringarna?
nej, aldrig. Bara de på högra sidan. Den översta proppen är ljusblå och den två längre ned är röda.
Sladdar från högra delen är helt avskurna inifrån. Jag vet inte ens om det är farligt att röra dem eller om jag kan få elstöt och dö.
Öppen kabelkanal i väggen med avskurna sladdar och en Hello Kitty-tapet, risk för elolycka.
Skapa konto

Redigerat:
Hmm. Då är det inte 3-fas huvudsäkringar till vänster som man kanske först tror. Kanske den övre blå är gruppsäkring till en spis och de två röda är till olika uttag? Men då måste din 20 A huvudsäkring sitta någon annanstans.

J Josth skrev:
Hmm. Då är det inte 3-fas huvudsäkringar till vänster som man kanske först tror. Kanske den övre blå är gruppsäkring till en spis och de två röda är till olika uttag? Men då måste din 20 A huvudsäkring sitta någon annanstans.
J Josth skrev:
J Josth skrev:
kan det vara i det här skåpet?
Vägg med vitt elskåp i hörnet, Hello Kitty- och fjärilstapet, och väggklocka.
Skapa konto

Öppna skåpet kanske?

• Gilla
udihow
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Öppna skåpet kanske?
jag tryckte upp alla spakar en gång när proppen gick och jag inte visste vilken som skulle upp, där av är alla uppe.
Elektrisk säkerhetsbrytare med alla spakar i påslaget läge och Hello Kitty-klistermärken.
Skapa konto

Undercentralen på bilden ser ju modern ut. Om en elektriker gjort det där borde de finnas en förteckning över vad automatsäkringarna går till.

Cruzze Cruzze skrev:
Undercentralen på bilden ser ju modern ut. Om en elektriker gjort det där borde de finnas en förteckning över vad automatsäkringarna går till.
typ på papper? Nä, fick inget sånt.
Så här ska den vara. Har prövat mig fram nu
Elektrisk säkerhetsbrytare med flera märkta säkringar på en vägg, dekorerad med Hello Kitty klistermärken.
Skapa konto

Redigerat:
Det brukar/ska vara upptejpat i anslutning till skåpet t.ex på luckan. Men det går att göra en egen genom att slå av säkringarna och slå på dem en efter en och se var det blir strömsatt.
Men nu var ju inte det din fråga. Jag tycker att du ska ta kontakt med elektrikern igen och tillsammans med vederbörande reda ut hur det står till med antal faser och vad som är i- och urkopplat. Det ser väldigt hempulat ut med kabeldragning etc.

Hur mystiskt som helst. Det nya säkringsskåpet har ju 3-fas jordfelsbrytare och så många säkringar att det passar med 3-fas-abonnemang. Men du visar att det bara är tre säkringar som faktiskt används!?? Fungerar det som hör till säkring nr 20? Då borde det i vart fall vara 2-fas(?) Kanske ett hemmabygge av någon som kommit över en normcentral till bra pris?? En elektriker bör se över anläggningen helt klart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.