Har ett litet problem. Ska byta ut mitt kök mot ett nytt med topphängda överskåp. Det blir 3st skåp i "rad" och i 2st rader. De tre översta skåpen är vitrinskåp med klarglas som jag tänkte montera spotlights i. Då till min fösta fråga.

Ska jag montera infällda spotlights eller inbyggda och bara dra ut sladden till trafon? Tänkte att det kanske inte blir så bra att montera infällda eftersom då damm och annat samlas ovanpå spotlighten. Detta eftersom då "baksidan" sitter i det fria, om ni förstår. Det kanske lyser uppåt också då?

Sen under skåpen tänkte jag också montera 3st spotlights i rostfritt. Har då det problemet att jag inte vet hur och var jag ska montera ett uttag.
Är det enda sättet att få ett uttag på att fräsa en ränna under kaklet och borra upp ett hål i väggen och fälla in ett uttag eller finns det något annat smart sätt som ser bra ut?

Finns det något sätt man kan montera uttagen under skåpen så det ser bra ut, dvs inga vita Elko uttág som är 5cm tjocka... :)

Hur har ni löst det?


Mvh

Daniel
 
Vi (eller dvs elektrikern) sätter in spots under väggskåpen. Jag vet inte hur han kommer dra sladden, men antar det blir mellan dekorskivan och bottenskivan.

Sen ligger kablaget i väggen bakom kaklet (lättare att göra när det är nybygga...)

Vi får uttag från just Elko. Det blir hörnboxen som sitter i vinklen mellan väggen och väggskåpen. Tre stycken trippeluttag blir det, plus två enkeltuttag med kaffetimer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.