Hej på er, jag har en dubbel Renova strömställare. Men jag vill fortsätta efter strömställaren till ett vägguttag. Kan jag göra så här då?

Nej jag är inte elektriker men en elektriker har installerat allt åt mig tidigare, nu får jag inte tag i någon och måste få dit ett uttag under.

Vad tror ni som kan?

Allt gott och tack på förhand :)

Bild av en dubbel Renova strömställare med inkopplingsschema, där olika färger markerar ledningar för fas (L), neutral (N), jord och tändtråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Du kan göra så som du ritat.
Skarva fasledaren på L-plinten (den har två hål för varsin ledare).
Likaså skarva nolla och skyddsledare på blindplintarna.

För att få lite plus i kanten kan man göra alla skarvar i en toppklämma typ Wago 221 bakom strömställaren., med korta stumpar till strömställaren. Detta för att plintarna på strömställaren kanske inte håller samma klass vilket kan visa sig ifall du avser att lasta uttaget tungt.

Ett annat skäl är att uttag och strömställare endast bör ha de ledare som de själva använder. Eftersom det är behörighetsfritt att byta dessa så bör man göra det enkelt.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kan göra så som du ritat.
Skarva fasledaren på L-plinten (den har två hål för varsin ledare).
Likaså skarva nolla och skyddsledare på blindplintarna.

För att få lite plus i kanten kan man göra alla skarvar i en toppklämma typ Wago 221 bakom strömställaren., med korta stumpar till strömställaren. Detta för att plintarna på strömställaren kanske inte håller samma klass vilket kan visa sig ifall du avser att lasta uttaget tungt.

Ett annat skäl är att uttag och strömställare endast bör ha de ledare som de själva använder. Eftersom det är behörighetsfritt att byta dessa så bör man göra det enkelt.
Tack för superbra svar :) Jag är med. Jag har ett gäng wagos men de är för stora för att få in under kåpan som är vansinnigt tight. Men jag ska testa om det går med något som är lite mer slim.

Igen, tack!
Allt gott / Jeppe

Det är inte bra att pressa in wago i dosan heller, då blir det kontraproduktivt. Jag ser inte om det är snabbkoppling eller skruvterminaler på denna strömställare. Men Renova håller god kvalitet så det är absolut inte dåligt att skarva på dess terminaler.

• Gilla
Rammelåsen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inte bra att pressa in wago i dosan heller, då blir det kontraproduktivt. Jag ser inte om det är snabbkoppling eller skruvterminaler på denna strömställare. Men Renova håller god kvalitet så det är absolut inte dåligt att skarva på dess terminaler.
Det är snabbkopplingar :)

Finns nolla och jord redan där vid plintarna idag? eller ska de förlängas ner från annan dosa?

Varken nolla eller jord har ju nån funktion i strömställaren så egentligen behöver de inte skarvas i varken wago eller x-plinten utan kan gå helt obrutet genom dosan

(Har elektrikern redan dragit ner och parkerat dessa är det en annan femma)

• Gilla
Rammelåsen
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Finns nolla och jord redan där vid plintarna idag? eller ska de förlängas ner från annan dosa?

Varken nolla eller jord har ju nån funktion i strömställaren så egentligen behöver de inte skarvas i varken wago eller x-plinten utan kan gå helt obrutet genom dosan

(Har elektrikern redan dragit ner och parkerat dessa är det en annan femma)
Hej, tack för påminnelsen :) Dom har parkerat jord och nolla i x-plintarna :)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.