Hej!
Ni som har mexitegel-hus: Vad är era bästa tips/trix/husmorsknep för att tvätta mexiteglet?
Är ny husägare men det annars vita teglet är solkigt på många ställen. Tror det är både smuts och alger (på ett ställe är det röda alger).

Hade varit grymt tacksam för alla tips ni kan komma på! Vill gärna höra från er som gjort det själva.
Vad gör man? Måste man måla teglet för att få det fräscht? (Vill helst inte det)
Har funderat på att använda högtryckstvätt men med lite lägre tryck för att inte trycka in fukt som sedan fryser och spricker?

Stort tack på förhand!
 
Claes Sörmland
Pumppruta med Klorin spätt 1:5 en fuktig dag/kväll. Inte denna tid på året när det är iskyla. Du kommer att bli förvånad hur fort ger går och vilken god effekt det får.
 
  • Gilla
Renoverarn123 och 2 till
  • Laddar…
Fråga #mexitegel hur hangör när hsn tvättar sig
Kunde inte låta bli, så ber om ursäkt omnågon tar illa upp eller känner sig kränkt
 
  • Haha
  • Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Ta ner mexiteglet, kör det till tippen och investera i en rimlig fasadbeklädnad. Tadaa, rent!
 
  • Wow
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
  • Ledsen
mexitegel och 5 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Fråga #mexitegel hur hangör när hsn tvättar sig
Lite småkränkande då du inte taggar @mexitegel på ett fungerande sätt. 😂
 
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ta ner mexiteglet, kör det till tippen och investera i en rimlig fasadbeklädnad. Tadaa, rent!
Mexitegel är det snyggaste som finns.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
mexitegel och 6 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Mexitegel är det snyggaste som finns.
Tack! Jag rodnar 😂.

Utan att veta så tror jag mina personliga tvagningspreferenser inte skiljer sig nämnvärt från andras.

Vad anbelangar tvätt av fasad kan man absolut högtryckstvätta - men försiktigt. Detta måste dock göras vid en tidpunkt så sten och fog har så lång tid som möjligt på sig att torka innan det finns risk för minusgrader. Säkerställ också att det inte kan komma in vatten i ventilationshålen, eller vid fönster etc.

Så första åtgärden bör istället vara att använda ett fasadtvättmedel som läggs på med ryggspruta och som dödar den organiska påväxten men även rengör i övrigt. Högtryckstvätt får inte bort allt utan risken är stor att problemet återkommer.

Jag har själv använt bensaltensid framgångsrikt på ett angrepp av rödalger och det har inte återkommit. Sprutade resterande delar av fasaden förebyggande och borstade av med piassavakvast och spolade av efter en tid.
 
  • Haha
  • Gilla
Renoverarn123 och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Mexitegel är det snyggaste som finns.
Jag ser att jag får flera 😮 på mitt inlägg.

Jag är uppvuxen 80-90-tal i Stockholm norrort. En förort byggd på 60- och 70-talet med mycket 1,5-plansvillor och radhus med träfasad.

På gatorna med udda hus var det mexitegel, dubbelgarage i källaren och valmat tak med brunt tegel. Pappan jobbade på bank och mamman var hemmafru. Här bodde de snygga tjejerna i klassen, det var biljardbord i gillestugan och pool på baksidan.

Därför är mexitegel det finaste som finns.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Renoverarn123 och 8 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag ser att jag får flera 😮 på mitt inlägg.

Jag är uppvuxen 80-90-tal i Stockholm norrort. En förort byggd på 60- och 70-talet med mycket 1,5-plansvillor och radhus med träfasad.

På gatorna med udda hus var det mexitegel, dubbelgarage i källaren och valmat tak med brunt tegel. Pappan jobbade på bank och mamman var hemmafru. Här bodde de snygga tjejerna i klassen, det var biljardbord i gillestugan och pool på baksidan.

Därför är mexitegel det finaste som finns.
Täby?
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Täby?
Väsby
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.