Tjenare!
Håller på med en andra revidering av ett projekt jag har för ett fordon. Ska göra om lådorna i lite grövre material (numera 7mm plywood av furu) och tror jag kanske kapat ute lite för kort.
Jag har ungefär 3-4 mm över på varje sida av bottenplattan och kanske 2-3mm på bakstycket. Räcker det för att få tillräcklig stabilitet för bottenplattan mot sido och backstycket?
I övrigt, 7mm är ju lite speciellt som jag inte har frässtål för, jag testade på en skräpbit att fräsa 8mm och det var ju lite "glappigt" om man jämför med hur tight det var tidigare (3mm breda spår med 3mm skiva). Är det något jag bör vara orolig över eller kan man köra på? Hade tänkt limma bottenplattan i spåren.
Tacksam för snabba svar!
Håller på med en andra revidering av ett projekt jag har för ett fordon. Ska göra om lådorna i lite grövre material (numera 7mm plywood av furu) och tror jag kanske kapat ute lite för kort.
Jag har ungefär 3-4 mm över på varje sida av bottenplattan och kanske 2-3mm på bakstycket. Räcker det för att få tillräcklig stabilitet för bottenplattan mot sido och backstycket?
I övrigt, 7mm är ju lite speciellt som jag inte har frässtål för, jag testade på en skräpbit att fräsa 8mm och det var ju lite "glappigt" om man jämför med hur tight det var tidigare (3mm breda spår med 3mm skiva). Är det något jag bör vara orolig över eller kan man köra på? Hade tänkt limma bottenplattan i spåren.
Tacksam för snabba svar!
Hur menar du att den inte sitter fast med lim etc? Tidigare med 3mm skivan så fick jag nästan ta en slägga för att få loss skivorna, iofs var det konstruktionsplywood men ändå, satt som berget.T topmount skrev:
Men då borde jag klara mig med de djupen jag nämnde då. Om inte lim som fästning, vad bör man använda istället? Har ingen dålig erfarenhet av limmet i sig så blev lite förvånad nu.
Borde jag klara mig med 8mm fräsbredd eller ska jag avvakta tills man kan få tag på en i 7mm?
Okej, ska kolla om limmet jag använde inehåller PU.nanowire skrev:
Någon tanke om fräsbredden? Har som sagt en 8mm fräs men skivorna är 7mm. Antar att det inte är samma princip som vid massivt trä när det handlar om plywood, dvs, att man vill ha litet mellanrum för expandering.
Plywood expanderar lika mycket som vanligt trä i tjocklek. Det du tänker på gäller för hur mycket glapp du ska ha i spåret i djupled och där har plywooden fördelen jmf solidträ att du inte behöver ha expansionsmån.A andrem skrev:
Angående fräsbredden så tror jag som sagt inte det är någon fara med 1 mm glapp om du använder PU-lim som kommer svälla och fylla mellanrummet.
Njae.. PU-lim skummar iofs och fyller upp håligheter men det hjälper inte, skummet i sig har ingen nämnvärd styrka alls och hindrar på sin höjd att vatten tränger in. Ska man (vilket jag inte rekommenderar) fylla 1mm med lim så krävs något i stil med epoxy, helst med någon form av ballast.nanowire skrev:
Om jag skulle fylla ut, vilket jag hade försökt att undvika, så hade jag hellre limmat ner en bit faner med lite trälim.
Är inte helt säker på hur du ska fräsa men testar att kasta in lite svar ändå (sorry om jag är helt ute och cyklar).A andrem skrev:
1) 7mm frässtål blir nog väldigt svårt att hitta, jag har aldrig sett det. Det närmaste jag har är 1/4", 6,35mm.
2) Lösningar kan vara att köra 2ggr med 6mm stål. Använd en 1mm distans så blir det bra.
3) Eller att köra en gång med 6mm stål och sen fräsa en 1mm fals i skivan som ska ner i spåret.
4) Eller att köra med 6mm stål och sen handhyvla eller slipa ner skivan som ska i en aning.
Men lådbottnarna kommer bara belastas uppifrån, utfyllnaden av milimetern i ovankant av spåret är ju bara så att botten fixeras och inte ligger och skramlar i spåret.Daniel_N skrev:Njae.. PU-lim skummar iofs och fyller upp håligheter men det hjälper inte, skummet i sig har ingen nämnvärd styrka alls och hindrar på sin höjd att vatten tränger in. Ska man (vilket jag inte rekommenderar) fylla 1mm med lim så krävs något i stil med epoxy, helst med någon form av ballast.
Om jag skulle fylla ut, vilket jag hade försökt att undvika, så hade jag hellre limmat ner en bit faner med lite trälim.
Vill man ha perfekt passform i tjocklek så är det väl annars vanligast att fräsa/hyvla ner kanten till spårets dimension, inbillar mig att skivmaterial som plywood sällan håller exakta mått skiva till skiva?
OK, jag fattade som sagt inte riktigt konstruktionen. Jag tror iofs att limmet i botten är det som funkar, inte skummet i toppen, men det hjälper kanske något. Om man skulle köra på den lösningen så skulle jag dock sett till att luften blir undertill (vilket gör att det krävs mer av limfogen iofs) så att man inte ser sprickan ovanifrån. Men jag skulle som sagt hellre går på att få i lite faner. Specielllt om det bara handlar om att botten ska ligga stilla, då räcker det med några småbitar på väl valda ställen.nanowire skrev:Men lådbottnarna kommer bara belastas uppifrån, utfyllnaden av milimetern i ovankant av spåret är ju bara så att botten fixeras och inte ligger och skramlar i spåret.
Vill man ha perfekt passform i tjocklek så är det väl annars vanligast att fräsa/hyvla ner kanten till spårets dimension, inbillar mig att skivmaterial som plywood sällan håller exakta mått skiva till skiva?
Ang plywood så är den björkplywood som säljs i Sverige generellt väldigt bra i storlekarna faktiskt. Speciellt i jämförelse med den amerikanska. Med det sagt så krävs nog en fals (vilket ju blir en nacke) i skivan som ska i spåret om man vill ha det riktigt tight och snyggt.
Liknande trådar
-
Borrade hål i bottenplattan - Hur lagas de på bästa sätt för att hålla tätt underifrån?
Grund & Markarbeten -
Spirorör ok för ventilation av bottenplatta?
Ventilation -
Rotavdrag för garage, hävda tillbyggnad på tidigare gjord bottenplatta?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vägguttag utomhus genomföring bottenplattan
El -
Varför bottenplatta till plintar ?
Grund & Markarbeten