T
Efter en del diskussioner på denna tråd om ADSL-förbindelser, tog jag mig friheten att ringa upp Telia, be dom provmäta på våra inkommande telefonlinjer, där jag dels tog bort all utrustning, sen la tillbaka allt och slutligen labbade jag med lite egen teknik på teleledningen med en balanseringsbrygga.

Resultaten blev överraskande:

1. Telia medgav att man tidigare låtit "krana" på nivåerna för ADSL/ADSL 2+ för de personer som fått problem och legat i gränstrakten av det tillåtna avståndet till telestationen, men att man inte fick göra detta längre p.g.a tillkommande störningar.
Därför är det då stora möjligheter att dom som tidigare haft utlovad mb/s uppkoppling på en "kranad" förbindelse, numera då får lägre hastighet p.g.a denna nivåsänkning.

2: När jag kopplade bort och kopplade tillbaka samt sen "balanserade" mina telelinjer fick Telia:s mätdator olika mätvärden som klart påvisar att det hänger mycket på att dels ADSL filtret verkligen används rätt, men också att ADSL filtret är av bra kvalité så att annan utrusting på telelinjen inte får chansen att försämra ledningens impedans.
Ett halvdant ADSL-filter ihop med trådlösa telefoner kan ställa till det rejält.

3: Speciellt viktigt är just impedansproblematiken när luftledningar används, den största orsaken till störningar där är då radioamatörers sändare i närheten som interfererar och orsakar mycket synkfall som inget vanligt ASDL-filter i världen kan råda bot på, då måste man försöka att "balansera" upp luftledningen så att man lyckas undertrycka denna externa störning. Problemet här blir då att det inte finns färdiga och godkända produkter för detta ändamål, man tvingas då till att snickra ihop detta själv.

Bifogar en länk som förklarar hur transmissionen fungerar frekvensmässigt:

http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/adsl/

Därför kör jag nu denna poll för att kolla hur det står till, kom gärna med kommentarer och tips i detta heta ämne.
 
Har precis skaffat Telia ADSL 2MBit och jag har 1.3 MBit vid uppmätninng.På kontraktet står det "2MBit med förlängd räckvidd" vilket verkar vara Telias sätt att undkomma klagomål på att 2MBit inte uppnås.

Kollade med kundtjänsten och då låg jag 50m över gränsen (3.5km) för att få 8MBit.

MVH
Kalsipper
 
Är pollen designad för att påvisa att luftledningar är sämre än markledningar?
 
T
freeve skrev:
Är pollen designad för att påvisa att luftledningar är sämre än markledningar?
Problemet jag ställdes inför pollen var att det bara fanns 7 "röstningsstaplar", och då luftledningar plockar upp störningar mer än markledning, inriktade jag mig på att försöka selektera ut problemen på luftledningar mer än markledningarna. Dessvärre ser det ut som om luftledningar dras med mera störningar än markförlagd ledning.
Får återkomma om detta när flera har lämnat sina synpunkter i detta ämne.
 
Funkar bra för mig.

Sen är ju frågan vad är bra.
Får jag utlovad bandbredd? Ja det får alla iom att det är upp till ;) Mer allvarligt så ja jag får 2Mbit och detta på 5460 "meter"

Tappar jag syncen någon gång då och då. -Ja det händer men det tycker jag är helt ok med tanke på produkten och priset.

Det som är viktigt är att den snabbt syncar upp igen och det gör den.
 
Har B2, upp till 24Mbit, men eftersom jag bor 3200 meter från station så tappar jag en hel del fart. Tptest visar 8mbit ungefär, dvs vad man kan förvänta sig.

 
Har numera Telia 24/1 och får ut från den med TPtest och en ny Netgear ca 15/1 längd till station har jag inte koll på. Gissar att det ligger runt 2-3 km. Nöjd då jag sällan hittar någon som kan sparka på mer än detta iaf.
 
Troligen ligger du på 2-2,5 dämpningskm enligt din hastighet. Fysiskt kan det vara både längre och kortare.
 
C
MathiasS skrev:
Har B2, upp till 24Mbit, men eftersom jag bor 3200 meter från station så tappar jag en hel del fart. Tptest visar 8mbit ungefär, dvs vad man kan förvänta sig.
MathiasS, vad har du för modem?
 
  • insp2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick mät resultat om längden till stationen 1.39 km och om mats_o säger att min upskattade 2-3 km verkade stämma så kanske man ska se om man kan skräma upp den lite till.
 
Har nyss uppgraderat från 0,5 till 22Mbit (Telia). Kör jag via kabel till routern kommer jag upp i drygt 17Mbit och det är helt Ok tycker jag.
Däremot, om jag kör trådlöst till routern så är det ungefär hälften.
Tptest är missvisande om man kör trådlöst så man får mäta genom att tanka ner en fil och ta tid.

//Uffe
 
Snuttjulle:

Riktigt så enkelt är det inte ;)

Telias system mäter normalt dämpning och omvandlar detta till till ett avstånd i meter. Detta avstånd tar då hänsyn till ett antal faktorer som tex matrialtyen i kablen.

Sen kan telia mäta exakta avstånd också men inte med det ovan nämda systemet.

Ytterligare begränsande faktorer är hur många andra som har adsl längs samma kabel. Abben stör varandra till en viss del. Taskiga skarvar kan vara riktigta partybromsar.
 
Jag får helt enkelt be mina gamla arbetskompisar att kolla upp vilken väg mina kablar går och mäta den riktiga vägen på det gamla beprövade sättet eller fuska lite med karta. ;) Vet sedan den tiden jag själv jobbade där att jag bor 3 meter från stora kabelstråket men jag gissar att min kopplingväg tyvär går förbi mig och tbx något kvarter.
 
T
Jag kommer att återkomma senare om en del tekniska lösningar, men klart är att det är en helsikes skillnad i kvalite på de filter som kopplas in, har läst rapporter på folk som i princip dubblat bandbredden med aktiva filter istället för de biligga passiva typerna som folk får med modemet.

Lite länkar att fördjupa sig i nedan:

http://www.commsdesign.com/design_corner/showArticle.jhtml?articleID=16505476
http://safecom.cn/code/product/adsl/filter/
http://www.adslnation.com/support/filters.php
 
Som vanligt är det priset som är kung, inte kvaliteten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.