Har ringt och frågat två olika leverantörer och fått helt skilda uppgifter om hur mkt jord jag behöver till attvanlägga ny gräsmatta.
Vi ska så ca 700 kvm tomt.
Hur mänga kubik jord behöver jag?

Tacksam för svar!
Vänligen, Jessica
 
Det går ju inte att räkna ut hur många kubik jord du skall ha till 700kvm om du inte vet höjden. Alltså så bör du veta hur tjockt du har tänkt att lägga. Ett minimum på 10cm bör är nog att rekommendera och då blir det 70kubik.

Sen är det också svårt att veta hur mycket jorden packas, men det är sånt du kommer att märka, i värsta fall får du väl beställa mer. Det kan även vara så att det kan sjunka lite efter första tjälen och blir lite gropigt, men det får man fixa till då isåfall.
 
Olleberg sajten är bra, dock tycker jag att det är betydligt överdrivet som han många gånger skriver. Han rekommenderar 30cm´s jordlager vilket jag tycker är överdrivet.

Annars finns det många fina tips för den som har sin gräsmatta som största intresse :)
 
Jag brukar säga minst 15 cm jord.

Det brukar bli rätt ok enligt mina erfarenheter. Det skulle i sådanna fall bli 105M3 jord.
 
Tack för alla svar! :)
Nästa fråga - vi har fått pris på ca 310:-/ kubik inkl. frakt.
Är det rimligt?

Vi har lerig mark, nu har jag även hört att man kan "välta" ner sand i den jorden och sedan så. (Alltså inte lägga på trädgårdsjord) Kommentarer?

Tack så mkt på förhand!

Vänligen, Jessica.
 
Grov sand/fint grus ska funka. Kan dock vara en ide att lägga några cm "bra" jord i toppen så att gräset får en fin start

 
310 låter dyrt tycker jag. Antar att det är inkl transport? Vi fick priset 165 :- /kubik, 290 inkl transport. Det blir ju ju tusenlappar i slutändan!
 
Jenny_U skrev:
310 låter dyrt tycker jag. Antar att det är inkl transport? Vi fick priset 165 :- /kubik, 290 inkl transport. Det blir ju ju tusenlappar i slutändan!
var noga med att höra vad det är för jord, har de gjort en analys etc? priserna varierar kraftigt beroende på ingredienser i jorden.. Visst kan man köpa en jord för 165kr/m3 men den kan samtidigt vara värdelös.. bara ett tips!

MVH
 
  • Gilla
Torbjörn Carlsson
  • Laddar…
Tjockleken med jord styrs av vad du har för material under jorden, är det grus bör du ha minst 20cm för att kunna få en fin gräsmatta, har du jordliknande eller lermaterial under så räcker det med 10cm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.