Hej.

Jag har en pall med murbruk som har stått ute under pressening i några år.
En del av påsarna är av papper, där är bruket stenhårt, men en del är av plast och det känns fortfarande ok.

Hur vet man om det är ok att använda?

/ Hälsningar Fredrik
 
Brukar stå på säckarna hur länge de kan lagras. Sen beror det kanske på vad de ska användas till.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
G
Jag hittade en öppnad papperssäck i mina gömmor som var minst 10 år gammal. Jag använde det som var i pulverform eller som gick smula sönder så det blev pulver, och det blev stenhård betong efter att jag blandat med vatten och låtit det brinna.
År du orolig så kan du ju blanda till en liten provsats och testa först.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Bruk äldre än ett år kan orsaka allergi vid användningen. Det är någon tillsats som försvinner, tillsatsen ska minska risken för kromallergi.

Hur hållfastheten påverkas vet jag inte, men är det viktiga konstruktioner så skulle jag inte chansa.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Bruk äldre än ett år kan orsaka allergi vid användningen. Det är någon tillsats som försvinner, tillsatsen ska minska risken för kromallergi.

Hur hållfastheten påverkas vet jag inte, men är det viktiga konstruktioner så skulle jag inte chansa.
Precis, bäst före datumet är för hur länge tillverkaren kan garantera att mängden sexvärt krom hålls inom riktvärden. Sexvärt krom är inte att leka med så andningsmask, handskar och skyddande kläder på om du handskas med gammal betong/murbuk. Dock kanske det inte är hela världen någon enstaka gång...

Betongprodukter i övrigt håller och fungerar mycket länge så länge de förvaras torrt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.