Hur tror ni boräntor och reporäntan kommer att förändras under den närmaste 3 års perioden?
Kommer den fortsätta upp och i så fall hur högt och i vilken hastighet?
 
Här är repo-banan.

REPO_101215_sv_485px_301px.jpg

Ser ut att kunna fortsätta uppåt, ett tag.
 
Johan&Ana skrev:
Hur tror ni boräntor och reporäntan kommer att förändras under den närmaste 3 års perioden?
Kommer den fortsätta upp och i så fall hur högt och i vilken hastighet?
Reporänta med osäkerhetsintervall


REPO_101215_sv_485px_301px.jpg

...sen får man ju lägga till bankens marginal.
 
Hur har det varit med tidigare prognoser från riksbanken genom åren har dom stämt?
 
Det kommer väl att vara väldigt beroende på vilka som väljs in i riksbankens direktion nu i höst. Två av de ivrigaste förespråkarna för höjda räntor försvinner och kvar sitter dem som vill sänka räntebanan och höja långsammare + Ingves då naturligtvis. Blir det fler som vill lugna ner höjningstakten så kan vi nog förvänta oss att räntebanan sänks något, men vi vet verkligen ingenting om det just nu...
 
Jag hoppas givetvis att den höjs rejält, men man kan ju inte veta. Om man kollar på diagrammen ovan ser man ju att förutsägelser av den typen är i stort sett meningslösa, det hjälper ju inte något vidare att säga att "med 90% säkerhet kommer repo ligga mellan 0,3 och 6,6 %"

Jag är också väldigt intresserad av tidigare data, jag skulle t.o.m. kunna tänka mig att göra lite numbercrunching om jag slipper leta rådata. De allra flesta prognosmakare är ju charlataner.
 
Jonmo, håller helt med dig om meningslösheten.

Är det inte bättre att Riksbanken bara sätter räntan och låter andra gissa?
 
jonmo skrev:
Jag är också väldigt intresserad av tidigare data, jag skulle t.o.m. kunna tänka mig att göra lite numbercrunching om jag slipper leta rådata.
Du kan ju börja med att leta igenom forumet (jo, jag vet, du ville inte leta) efter äldre foruminlägg av samma typ som ovan.
 
Boräntan (3-mån) kommer att nå 6,7 % i slutet av 2012 för att där plana ut och gå ner igen (snabbt) till under 1 % lagom till årsskiftet 2018. Sedan börjar det om igen... Binder du räntan på 10 år under 5,1 % kommer du att tjäna på det, men inte om du binder för högre... det är vad jag tror. Men tyvärr vet jag nästan ingenting.
 
Hene skrev:
Boräntan (3-mån) kommer att nå 6,7 % i slutet av 2012 för att där plana ut och gå ner igen (snabbt) till under 1 % lagom till årsskiftet 2018.
Vi kommer inte se en boränta under 1% de kommande 30 åren. Det är vad jag tror.
 
jonmo skrev:
Jag hoppas givetvis att den höjs rejält, men man kan ju inte veta. Om man kollar på diagrammen ovan ser man ju att förutsägelser av den typen är i stort sett meningslösa, det hjälper ju inte något vidare att säga att "med 90% säkerhet kommer repo ligga mellan 0,3 och 6,6 %"

Jag är också väldigt intresserad av tidigare data, jag skulle t.o.m. kunna tänka mig att göra lite numbercrunching om jag slipper leta rådata. De allra flesta prognosmakare är ju charlataner.
Varför hoppas du att den höjs rejält?
 
Hene skrev:
Boräntan (3-mån) kommer att nå 6,7 % i slutet av 2012 för att där plana ut och gå ner igen (snabbt) till under 1 % lagom till årsskiftet 2018. Sedan börjar det om igen... Binder du räntan på 10 år under 5,1 % kommer du att tjäna på det, men inte om du binder för högre... det är vad jag tror. Men tyvärr vet jag nästan ingenting.
Gissar du ur luften eller hur kommer du fram till 6.7% just om lite under två år? :)
 
Saxat från en artikel i DI som kom idag;

Riksbanken fördubblar dagens reporäntatill 2,50 procent i slutet av 2011 och fortsätter att höja den till 3,50 procent i slutet av 2012, enligt Nordeas prognos.

Det innebär rörliga boräntor på omkring 5,5 procent i slutet av 2012. Hushållen själva väntar sig däremot endast 4,2 procents rörlig boränta vid samma tid, enligt Konjunkturinstitutets senaste enkät.
 
FredrikoKarl skrev:
Varför hoppas du att den höjs rejält?
Jag inser att jag skrev ett ord för mycket. Det är inte uppenbart för någon annan än mig varför jag vill ha högre ränta. Jag borde inte skrivit "givetvis".

Jag vill att räntan ska höjas därför att den är konstlat låg. Ränta är ett pris, och det kan egentligen inte sättas av en myndighet, utan bara på den fria marknaden. Med det nuvarande systemet med pappersmyntfot, så är det ännu viktigare att räntan sätts till den faktiska räntan, för att det inte ska bli för mycket skit i systemet.

Sedan har jag ju en personlig del i det hela. Jag sitter i början av min bostadskarriär i en inte så stor lgh och fluktar på större och dyrare. En högre ränta gör (troligen) att priserna blir lite mer sunda.
 
FredrikoKarl skrev:
Gissar du ur luften eller hur kommer du fram till 6.7% just om lite under två år? :)
Jag gissar hejvilt, men jag antog att det var det som TS ville att vi skulle göra. Men jag tror att räntan kommer att gå upp ganska mycket för att sedan gå ner ganska snabbt igen när tiderna blir sämre. Det har ju varit ungefär så sedan slutet på 90-talet.

Att den går under 1 % kanske var att ta i, men neråt 1,5 tror jag att den kan gå när Riksbanken vill kicka igång marknaden igen i samband med en rejäl lågkonjunktur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.