Hej,

Jag tänkte be om förslag om hur anslutningen av stupröret ner mot muffen ska se ut? Helst hade man INTE velat ha en orange muff heller, utan ett ”löst” stuprör som täcker själva anslutningen.

Röret som går ner i marken sitter väldigt nära sockeln på huset som man kan se på bilden. Jag tänker också att man vill ha en ”lövis” istället då den gamla silen som syns på bilden börjar spricka (gammal plast)

Förslag mottages tacksamt!
 
  • Stuprör ansluter till en orange muff nära hussockel med synlig spricka i silen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit stuprör ansluten till orange muff nära hussockel med en sprucken sil ovanpå på stenplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LövboÅke
  • Laddar…
Jag skulle flytta ut markröret, klä in det med vit plåt och sen montera en vitlackerad märstasil.
 
S Stubai skrev:
Jag skulle flytta ut markröret, klä in det med vit plåt och sen montera en vitlackerad märstasil.
Exakt så skulle jag vilja ha de! Hur går man tillväga att flytta ut röret, gräva så långt de behövs o på med nån skarv som klarar ligga under mark, nåt o tänka på?
 
C Claysson skrev:
Exakt så skulle jag vilja ha de! Hur går man tillväga att flytta ut röret, gräva så långt de behövs o på med nån skarv som klarar ligga under mark, nåt o tänka på?
Det är inte alltid man behöver gräva särskilt djupt innan man hittar en skarv. När du väl hittat skarven kan du svänga röret där med böjar.
Som det ser ut nu lutar röret redan utåt. Möjligen kan du efter grävning luta ut röret ännu mer och sedan vinkla ut det med t ex en 15-gradersböj för att hamna rätt i markplan.
Ett vitt rör för att dölja det fixar närmsta plåtslagare.
När markröret ska kläs in är det inte jättenog att det kommer upp rakt. Lövsilen går ofta montera rakt ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.