Vi bor i ett hus från 1923 som vi renoverat i omgångar sen 10 år tillbaka. Nu har jag kommit till sista rummet på bottenvåningen där det ligger en källare under. Huset har ca 80 cm tjocka källarväggar som består av natursten utåt och inåt källaren med småsten/grus och kutterspån emellan.

Jag har nu rivit upp bjälklaget i rummet. Bjälklaget renoverades och omisolerades någon gång på 70/80-talet så de övre lagren av isolering var stenullsskivor. Under skivorna hade man lagt plast som vilade på spånskivor där inte stengrunden var. Spånskivorna utgör därmed även tak i källaren. Utmed stengrunden hade man lagt någon form av plast med en svart yta på ena sidan, direkt mot kutterspånet/gruset/stenarna som utgör grunden.

Förutom att allt var invaderat av 2000 musbon och gångar så var allt torrt och friskt. Kutterspånet som legat under plast i 50 år såg ut som om det var nytt och allt var snustorrt. Musgångarna var troligtvis även gamla då vi tog med oss 2 katter till huset för 10 år sen och har knappt hört eller sett en mus sen dess.

Nu till min fråga...

Hur ska jag göra med isolering mot grunden?

Jag har 3 saker jag vill uppnå:

1. Tätning mot möss.
2. Undvika plast och istället använda ångbroms
3. Dragfria golv

Jag ser det lite som att jag har två alternativ men fyll gärna på med era tankar och idéer.

ALTERNATIV 1.

1 Lägga någon form av nät rostfritt/aluminium i botten för att förhindra musvandring från stengrunden.
2. Fylla på med tvättad grus där ytan är väldigt ojämn
3. Tjärpapp på vissa ställen
4. Ångbroms
5. Isolering med stenullsskivor

Fördelar: Får det tätt mot grunden så undviker drag, maximal isoleringstjocklek ca 15+ cm överallt.
Nackdelar: Isolering direkt mot grund. Kondensering på metallnät?

ALTERNATIV 2.

1.Dreva under syllen ordentligt
2. Bygga trossbotten med luftspalt på någon cm under
3. Täta facken ordentligt mot möss
4. Ångbroms
5. Isolering med stenull

Fördelar: Luftspalt mellan grund och isolering.
Nackdelar: Risk för drag underifrån, under 10 cm isolering på vissa ställen, motorväg för möss och ohyra. Svårt att inspektera under med så liten luftspalt ändå.

Stengrund från 1923 med naturstenar, småsten och synliga träbjälkar ovanpå. Bilden visar del av källarväggen efter att bjälklaget rivits upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bumpar upp min fråga lite. Tillägger även om någon vet vart man kan få tag på cirka 1 meter brett rostfritt nät eller liknande. De flesta musnät är under 35 cm breda. Jag får svetsa samman i värsta fall men hade gärna sluppit...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.