Hej,
Vi ska inom kort börja med golven på vår nedervåning, de är kalla och dåligt isolerade. Det finns gott om takhöjd, så att bygga uppåt är inga större bekymmer förutom dörrposter osv.

Läget är nu en mycket låg krypgrund som är jätteknepig att isolera utvändigt. Underst är en betongplatta prefab på 8-10cm, ovanpå det ett uppreglat golv på 10cm med isolering - åtminstone enligt byggbeskrivningen. Ingen plast vad jag kan tro, men golvet är fuktmätt och ok. Krypgrunden bör ju vara relativt okänslig utan något organiskt material. På sikt vill jag ändå rensa där och lägga plast mot marken.

Jag vet att golvet till viss del är angripet av hästmyra och småkryp typ silverfisk springer runt, jag vill därför rensa helt ner till betongen och täta det som tätas bör.

MEN - hur gör jag nu med det nya golvet? Jag tänker mig runt 200mm isolerat golv. Är det plast och regelstomme/altarnativ igen med isolering eller rentav cellplast med flytande golv uppepå?

Vad är fallgroparna med fuktproblem och beständighet osv och vad är brukligt i ett gammalt hus som detta?

Tack på förhand!
 
EPS-betong?
Borde vara det mest fuktsäkra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.