nizzehult
Visste inte riktigt hur jag skulle formulera mig eller om detta är rätt avdelning men den får väl flyttas i så fall.
Jag har alltså ett begränsat utrymme där det står två svarta plastdunkar typ oljedunkar på 20 liter vardera med vanligt vatten. I den ena finns det en dränkbar pentrypump där man pumpar upp vatten vid behov. Problemet är att:
1) Man har ingen indikator som visar nivån.
2) När vattnet är slut i tank 1 så måste man flytta pumpen till tank 2.
Andra dunkar är inget alternativ utan av olika skäl jag vill använda just dessa.

Jag skulle vilja ha det så att båda dunkar delar vätska, lämpligast genom ett lågt placerat rör med slang av valfri diameter som sammanbinder dunkarna. De står bara med några centimeters mellanrum. Ett tunt rör skulle duga gott, det sker inga större vattenuttag från dem. Hålet kan inte göras i botten utan måste bli i sidan.
Och! Om man gör på så sätt så kan man enkelt dra upp en genomskinlig slang i skarven så blir det en bit av kaka att läsa av vattennivån. :p

Ett problem finns. Dunkarna har bara ett vanligt 65mm lock á lá vanlig plastdunk och är ca 45cm höga så det går inte att komma in med handen eller nåt verktyg för att t ex dra åt en mutter långt nere på sidan närmare botten.
Jag undrar om det kan finns någon typ av rör eller avtappning som går att montera och applicera utifrån och få det tätt? Limma eller smälta är inget alternativ. Hålet går ju att göra i valfri storlek och man kan sedan sammanbinda dunkarna med en liten slangbit. Det kan nog gå att pilla på t ex en bricka inifrån men att ordna ett mothåll om man ska dra fast en gänga går nog sämre.

Kan det finnas nåt som går att använda? Kanske nåt som man kan "snäppa" in i ett hål och täta med en packning? Osäker på dunkarnas godstjocklek men det går nog att kolla.
 
Är det dricksvatten i dunkarna? Isåfall kanske en sughävert kan fungera. Det är ju en enkel metod som ser till att vatten rinner mellan dunkarna utan hinder så länge det inte blir helt torrt.
 
  • Gilla
nizzehult och 1 till
  • Laddar…
M
Dubbla pentrypumpar? Den ena pumpar från dunk 1 till användning och den andra pumpar från dunk 2 till dunk 1. Båda pumparna inkopplade så de endast kan köras samtidigt.

Bara en tanke, antagligen inte den bästa lösningen...
 
Krilleman
nizzehult
Tack för svar.
Jag tror jag går på vem_jags och krilleman_215 lösning, Biltema säljer dessa för en hel tia styck och sätter man på en gummipackning innan man sätter ner den i dunken så bör man kunna pilla fram den och hålla emot den så pass att man orkar dra gängen så att det blir tätt, bara man sätter dit en packning även på andra sidan.
http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Nipplar--Bordgenomforing/Bordgenomforing-2000017750/
Enda "felet" är att den är så lång att den sticker ut rätt mycket (icke önskvärt) men det får jag kanske leva med. Vill helst inte kapa den på gängen för där är det nog svårt att få det tätt om man ansluter en slang.
 
kulle
Som Anders243 skrev
Prova med en slang mellan dunkarna , hävert metoden glöms ofta bort ,snabbt smart enkelt
 
  • Gilla
NizzeBygg
  • Laddar…
Om dunkarna aldrig blir helt tomma så fungerar en hävert. Då behöver du inte göra hål i sidan på dunkarna (d.v.s. du slipper risken för läckage). Men häverten fungerar bara så länge den är helt fylld med vätska, kommer det in luft (på grund av läckage eller att änden hamnar ovanför ytan) så är det kört.

Vill man ha ett enkelt sätt att "återfylla" häverten så kan ett T-rör med en kran på den tredje anslutningen vara vettigt att sätta på högsta punkten.
 
Är det omöjligt att ställa dit en större dunk?

Är det möjligt att ställa den ena dunken högre än den andra? I så fall , anslut en slang i den högre dunken, ca 5 centimeter över botten, och stoppa ner andra änden halvvägs i den lägre dunken (där även pumpen sitter.) När nivån i den lägre dunken sjunker under slangen kommer vattnet i den övre dunken automatiskt rinna ner i den nedre. Detta förutsätter dels att den övre dunken är helt lufttät (förutom slangen såklart) och att den är så pass stadig att den inte kollapsar av undertrycket.
 
Med den lösningen behöver man väl två slangar mellan dunkarna? En för vattnet och en för "luftlåset" som släpper ner vattnet när slangen hamnar över ytan i den nedre dunken?
 
Njae.... När luften kommer åt slangänden i nedre dunken så sipprar ju lite luft upp i övre dunken och sen slinker lite vatten ner istället så att undertrycket bli konstant. Så länge slangmynningen är under vatten så händer inget, lyft den lite så luften kommer åt mynningen så kommer luft upp i övre dunken och vatten ner i nedre dunken, tills mynningen återigen hamnar under vatten, då slutar det att rinna. Så länge dunken är stadig nog kommer det funka.
Jämförelse: Fyll en glasflaska med vatten, håll den upp och ner i ett stort glas eller liknande. Håll mynningen under vatten - inget händer. Lyft flaskan och vattnet flödar, tills vattnet går över mynningen. Fyll däremot en 1,5-liters pet-flaska och försök samma sak, då kollapsar flaskan och vattnet i glaset rinner över.

edit, däremot förutsätter det nog att slangen går horisontellt in i övre dunken, alternativt något uppåt, så det inte blir ett vattenlås i slangen.
 
Redigerat:
Då är det ju bättre att bara ha en vanlig hävert. Med den där lösningen blir det översvämmning om den övre dunken inte är helt lufttät. Och det krävs rätt grov slang för att det ska fungera.

Och hur fyller man den övre dunken utan att allt innehåll i den rinner ned i den undre?
 
Bättre och bättre.... Jag poängterade att anslutningen måste vara lufttät. Å andra sidan måste den vara det om man ska koppla ihop dunkarna i botten också. Så extremt grov slang behövs inte, luft är rätt bra på att leta sig upp ändå. Någon centimeter i innerdiameter så kommer det rinna duktigt.
Vid påfyllning lyfter man helt enkelt upp slangen i nivå med påfyllningshålet.
Dock misstänker jag att "min" lösning faller på utrymmet....

Hävert funkar självklart fast den måste man ju som sagt se till att den är vattenfylld hela tiden. Faste det är ju lätt att lösa genom att sätta en enkel pump i "reservdunken" också och vid behov kör man bara pumpen till slangen är fylld.
 
Nej, kopplar man ihop i botten blir det två vanliga kommunicerande kärl. Behöver inte vara lufttätt då. Man kan t.o.m. ha påfyllningen kopplad till ena dunken och pumpen i den andra. Det kommer i princip hela tiden vara samma nivå i dunkarna om de är kommunicerande kärl. (Just vid påfyllning eller uttag så kan det bli lite obalans beroende på att kopplingen mellan dunkarna inte har samma kapacitet.)

Även med hävert blir det två kommunicerande kärl.


Kolla t.ex. sidan 4 i den här PDF:en
http://www.skolresurs.fi/fykeresursen/tema_3_4/L_v_v_svar.pdf


Det är inte så svårt att se till att hävertens ändar hela tiden är under ytan, bara att se till att pumpen sitter lite högre så den inte suger helt torrt.

Fast i en båt kan det iofs gunga också, är det låg nivå finns risken att det kommer in luft i häverten. Men det går ju att återfylla häverten bara, antingen suga ut luften eller spola bort den genom att cirkulera vatten med pumpen.
 
Redigerat:
Okej, inte lufttät i hela dunken, menade vattentät i anslutningarna. Annars blir det vått på golvet.
Hur en hävert och kommunicerande kärl fungerar vet jag. Byggde förresten ihop två akvarier för en massa år sedan enligt samma princip, ett upp- och nervänt U-format rör emellan. Var lite kul att se firrarna simma omkring ovanför akvarierna. :D

Hur som, enklaste "installationen" är såklart en slang mellan dunkarna, lång nog att nå ner i botten på båda. (Allra enklast är såklart en större dunk men jag misstänker att Ts redan tänkt på det...)
Enklaste "underhållet" bör vara min metod. Dock misstänker jag som sagt att det faller på utrymmet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.