Jag ska byta vridströmbrytare till infravärmen i uterummet och har köpt en IP54 vridbrytare från Elko/Schneider som saknar anslutning för jord. Jag ser att jordsymbolen är präglad i plasthöljet uppe till höger och nere till vänster i bilden men där finns inget att ansluta till. Brytaren saknar den vanliga symbolen med fyrkant i fyrkant för dubbelisolering. Hur gör jag? Tvåpolig strömbrytare, öppen förpackning, grönt underlag, installationsutrustning, 50% rabattetikett, Elko-märke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit plastkåpa och grön elektronikkomponent, skruvlösa anslutningar, kretsschemat tryckt på sidan, Schneider Electric.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jorden ska inte in i brytaren, den ska vara obruten.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Den kanske säljs till halva priset för att ELKO missat att stoppa dit den jordskruv som ska finnas i alla dubbelisolerade kapslingar, där du nu har jordsymbolen. Du får skarva skyddsledaren med en Wago istället.

Elektrisk anslutning, vit plast, skruvar, kabelfäste, numrerade portar, urringningen markerad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CarVal och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den kanske säljs till halva priset för att ELKO missat att stoppa dit den jordskruv som ska finnas i alla dubbelisolerade kapslingar, där du nu har jordsymbolen. Du får skarva skyddsledaren med en Wago istället.

[bild]
Tack för svar. Som jag skrev så verkar den inte vara dubbelisolerad eftersom den vanliga ”ruta i ruta”-symbolen saknas. Spelar det någon roll?
 
B Bengt51 skrev:
Tack för svar. Som jag skrev så verkar den inte vara dubbelisolerad eftersom den vanliga ”ruta i ruta”-symbolen saknas. Spelar det någon roll?
Eftersom det inte finns nått att jorda i brytaren så kan den inte jordas och den har "per automatik" dubbla skyddsbariärer och är defakto dubbelisolerad. Första barriären den löstagbara brytaren och det andra lagret kapslingen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det var ju observant, hmmm..., det verkar finnas undantag för installationsmateriel. Kablar är inte heller märkta som dubbelisolerade, inte uttag heller. Men din strömbrytare har motsvarande dubbel isolering, så långt är det klart. Den ska då innehålla en terminal för skarvning av skyddsledare, eller lämna plats för en lös klämma.

Så nej det spelar ingen roll för ditt fall. Har du flera kablar till strömbrytare så ska skyddsledaren skarvas i kapslingen på lämpligt sätt.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
E elmont skrev:
Eftersom det inte finns nått att jorda i brytaren så kan den inte jordas och den har "per automatik" dubbla skyddsbariärer och är defakto dubbelisolerad. Första barriären den löstagbara brytaren och det andra lagret kapslingen.
Ok, då tolkar ja dig som att Bo Siltbergs förslag att skarva ihop de två jordkablarna med en Wago eller ubåt är rätt. Stämmer det?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja
 
B Bengt51 skrev:
Ok, då tolkar ja dig som att Bo Siltbergs förslag att skarva ihop de två jordkablarna med en Wago eller ubåt är rätt. Stämmer det?
👍
 
Tack alla för ert engagemang och bra råd🙏
 
When in doubt, use WAGO!

Översatt till svenska: Om du inte vet hur du skall skarva något (det inte är uppenbart) så är svaret i princip alltid WAGO.
 
Eller så tänker ELKO att man nyttjar en X-plint till detta.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Eller så tänker ELKO att man nyttjar en X-plint till detta.
Det brukar ju de flesta göra (så även jag), så inte helt otroligt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det var ju observant, hmmm..., det verkar finnas undantag för installationsmateriel. Kablar är inte heller märkta som dubbelisolerade, inte uttag heller. Men din strömbrytare har motsvarande dubbel isolering, så långt är det klart. Den ska då innehålla en terminal för skarvning av skyddsledare, eller lämna plats för en lös klämma.

Så nej det spelar ingen roll för ditt fall. Har du flera kablar till strömbrytare så ska skyddsledaren skarvas i kapslingen på lämpligt sätt.
Varken kapslingar eller uttag är väl dubbelisolerade? Man uppnår väl det dubbla genom att trådarna har ett isoleringslager?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
V ViktorHg skrev:
Varken kapslingar eller uttag är väl dubbelisolerade? Man uppnår väl det dubbla genom att trådarna har ett isoleringslager?
Japp. Grundisolerade ledare behöver ett jordat hölje (klass 1) eller ett isolerande hölje (klass 2)
Helt rätt tänkt.
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.