S
Tja
Håller på att bygga nytt badrum men vet inte hur jag ska göra med golvbrunnen.
det ska bli klinkers så det blir golvspån,golvgips,flytspackel enligt plattsättarens önskemål, men hur gör jag med golvbrunnen? ska den sitta i samma höjd som golvspånet eller golvgipset? Mellan golvspån/gips eller?

//Steelis
 
I nivå med golvgipset, sedan täcker du brunnen med en manchett och primar över den.

/ Christer
 
S
jcoboy skrev:
I nivå med golvgipset, sedan täcker du brunnen med en manchett och primar över den.

/ Christer
ok...ska jag försänka den också va?
 
I samma nivå som golvgipset om du ska sätta i en förhöjningsring senare, men det är bättre att höja upp hela brunnen typ 13 cm över golvgipsnivån och sen flytspackla fram dit. På så vis kan du skippa förhöjningsringen.

Du ska INTE sätta brunnsmanchetten först och sen primer! Tvärtom, primer först och sen manchett, därefter gummar man över det hela.
 
Mattias_Bjb skrev:
I samma nivå som golvgipset om du ska sätta i en förhöjningsring senare, men det är bättre att höja upp hela brunnen typ 13 cm över golvgipsnivån och sen flytspackla fram dit. På så vis kan du skippa förhöjningsringen.

Du ska INTE sätta brunnsmanchetten först och sen primer! Tvärtom, primer först och sen manchett, därefter gummar man över det hela.
13 mm menar givetvis Mattias, så ingen gör helt fel nu. :p
 
ThomasLindgren skrev:
13 mm menar givetvis Mattias, så ingen gör helt fel nu. :p
Ja just det :) Tack Thomas!
 
S
Tackar....
 
Ährm, sorry - tänkte tätskikt men skrev prima.
Det blir en massa onödigt flytspackel om du höjer den 13 mm. För du ska väl ha en klinkerram ovanpå brunnen i samma nivå som övrigt klinker ? Om inte så är det ok med 13mm.

/ Christer
 
Har du ett träbjälklag så bör du montera golvbrunnen i bjälklaget med en monteringsram för detta ändamål, har du en brunn av märket Purus så använd deras purusplatta, detta för att brunnen ska sitta fast i bjälklaget, om det blir promlem med höjden så löser du detta med en förhöjningsring.
purusplattan.pdf
 
Bonden skrev:
Har du ett träbjälklag så bör du montera golvbrunnen i bjälklaget med en monteringsram för detta ändamål, har du en brunn av märket Purus så använd deras purusplatta, detta för att brunnen ska sitta fast i bjälklaget, om det blir promlem med höjden så löser du detta med en förhöjningsring.
[bild]
Eller använder de förhöjningsklackar som följer med plattan.
 
Jcoboy, jag förstår inte alls hur du menar med att klinkerramen skulle ha att göra med hur tjockt spackel man ska lägga.

I det här fallet räcker det med runt 5 mm vid brunnen i och med att böjstyvheten redan är löst.
 
Jag var kanske otydlig - Det jag menar är att det är onödigt med 13 mm flytspackel vid brunnen, det räcker med ett par mm som du säger för att bygga ett bra fall mot brunnen. Vet inte riktigt hur jag tänkte med: "Om inte så är det ok med 13mm."
Skyller på att det är sent.
Godnatt med er
/ Christer
 
Fortsätter på en gammal tråd!

Jag har samma problem, jag ska lägga golvspån på 30cc reglar. Hur högt ovanför golvspånet ska jag sätta purusplattan för att inte behöva någon förhöjningsring?
Enligt någon regel/standard så ska man alltid ha minst 13mm spackel/avjämningsmassa på tunnaste stället, det betyder att jag ska sätta purusplattan 13 mm ovan golvspånet, då kommet jag att ha ca 4cm spackel närmast väggen längst bort från brunnen.

Kommer att använda Ardex K70 avjämningsmassa och P3 primer på badrumsgolvet. Till fallet i duschhörnan ska jag använda A45. K70 står att det går att spackla mellan 3-30mm, funkar alltså inte vid väggen där det kommer att bli ca 40mm?

Ska man spackla över själva purusplattan men ett tunnt lager?
Hur går det att få till olika fall på olika ställen med K70? Om man vräker ut K70 över hela golvet på en gång ca 7kvm, hur gör man då för att få lite fall på hela golvet och mycket fall närmast brunnen? Kan man spackla i flera lager? hur länge måste det torka i mellan i så fall?

Många frågor blev det, tacksam för svar!

Mvh
Cedrix
 
Jag rekommenderar att du sätter en 13 mm förhöjningsring i brunnen och monterar plattan i höjd med spånet. Då minimeras risken för sprickbildning mellan plattan och spånet, ett ställe som normalt inte täcks av brunnsmanschetten.

Du bör inte lägga mer åt gången än vad tillverkaren anger, då riskerar du krympning med sprickbildning som följd. Men du kan lägga i omgångar. Kanske ett dygn emellan, beroende på vilket spackel. Prima emellan.
 
Cedrix skrev:
Fortsätter på en gammal tråd!

Jag har samma problem, jag ska lägga golvspån på 30cc reglar. Hur högt ovanför golvspånet ska jag sätta purusplattan för att inte behöva någon förhöjningsring?
Enligt någon regel/standard så ska man alltid ha minst 13mm spackel/avjämningsmassa på tunnaste stället, det betyder att jag ska sätta purusplattan 13 mm ovan golvspånet, då kommet jag att ha ca 4cm spackel närmast väggen längst bort från brunnen.

Kommer att använda Ardex K70 avjämningsmassa och P3 primer på badrumsgolvet. Till fallet i duschhörnan ska jag använda A45. K70 står att det går att spackla mellan 3-30mm, funkar alltså inte vid väggen där det kommer att bli ca 40mm?

Ska man spackla över själva purusplattan men ett tunnt lager?
Hur går det att få till olika fall på olika ställen med K70? Om man vräker ut K70 över hela golvet på en gång ca 7kvm, hur gör man då för att få lite fall på hela golvet och mycket fall närmast brunnen? Kan man spackla i flera lager? hur länge måste det torka i mellan i så fall?

Många frågor blev det, tacksam för svar!

Mvh
Cedrix
Använd Ardex K75 istället, fungerar upp till 50mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.