Nja, så länge du har de blå plastskydden på plats så är risken för läckage liten. Det borde gå att sätta en standardlucka för skåpet. Det är rätt så långa skruvar som följer med.
Blå plastskydd vid infästning av lång skruv i vit byggkonstruktion, med fokus på skydden och skruven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
K Kvarnapajken skrev:
Är det inte en regel över någon cm upp så därför du inte ser någon isolering ? Under brukar vara så mycket rör så får knappt inte platts något och då hoppas det ofta över.
Regel kommer ca 15 cm upp ovanför skåpet....

N nyss ny husägare skrev:
Regel kommer ca 15 cm upp ovanför skåpet....
Då kan det ju vara isolering i väggarna ändå.
Fast lite fusk att man hoppa dom 15 cm men inget jag hadde brytt mig om

Ett fördelarskåps uppgift är väl i första hand att ta hand om droppläckor så att vattnet leds ut så man upptäcker läckan i tid. Om ett rör släpper helt så kommer det rinna vatten dit man inte vill ändå även om det sitter i ett skåp. Speciellt om det är ett skåp för tappvatten.
Om man är rädd för läckor så satsa på en vattenbrytare på tappvattnet också.

För ni stänger väl av vattnet när ni är bortresta flera dagar i rad?:sweat::crysmile:

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Är det inte risk för läckage rakt in i väggen i alla glipor (som störst 3-4cm bred glipa nere i ena hörnet) om man bara tar längre skruv? Ursäkta min okunskap, förstår inte hur det kan vara så noga att täta alla rörgenomföringar om det sedan kan vara helt öppet någon cm längre bort...
Så ska väll skåpet monteras? Det ska vara ett skvallerrör i botten som vattnet rinner ut igenom, skåpet är ingen bassäng :thinking:?

Du får gärna utveckla vad som är fuskbyggt? Jag tycker ditt skåp är väldigt prydligt och ordnat. Det enda som jag kan se saknas är locket till skåpet, men det är ju inte vattentätt oavsett?

• Gilla
Zakalwe och 1 till
  • Laddar…
Ja det är ju alternativ 1 ovan, men eftersom skåpet sitter helt snett och olika långt in i väggen kommer luckan inte passa utan modifieringar eftersom den är gjord för att kraga över omkringliggande gipsskiva.
[länk]

Luckan passar i ramen som följer med, ramen ligger diktan mot gipset,

Tack för alla svar! Som jag skrev i ursprungsinlägget kan jag ingenting om det här därav frågan om hjälp. Vad bra att skåpet ser prydligt ut inuti. Luckan ska enl chefen för enrepenaden ha slängts då den inte kunde monteras.... Det jag tycker var fuskbyggt var finish runt luckan, avsaknad av isolering ( vill man gärna ha mellan sovrum och tvättstuga) samt att de istället för lucka skruvat fast en lång täckplåt som krävde flytt av tvättmaskin, torktumlare och fyra träskruv för demontering. Jag vill gärna ha en lite mer lättåtkomlig åtkomst till skåpet :)

Du ska inte göra nåt.
Felanmäl till entreprenören!
Besiktningsmannen vid GB gjorde helt rätt.
GB är endast till för fel som hänt sedan SB.
Däremot gjorde besiktningsmannen vid SB fel som inte anmärkte på det.

D docboy skrev:
Ett fördelarskåps uppgift är väl i första hand att ta hand om droppläckor så att vattnet leds ut så man upptäcker läckan i tid. Om ett rör släpper helt så kommer det rinna vatten dit man inte vill ändå även om det sitter i ett skåp. Speciellt om det är ett skåp för tappvatten.
Om man är rädd för läckor så satsa på en vattenbrytare på tappvattnet också.

För ni stänger väl av vattnet när ni är bortresta flera dagar i rad?:sweat::crysmile:

Ett golvvärmesystem är slutet med marginellt högre tryck så vid läckage ska vatten fångas upp av de blå plastskivorna och sedan rinna ut genom skvallerrör till våtutrymme... hjälper inte att stänga av något vatten...

Tack för alla svar! Som jag skrev i ursprungsinlägget kan jag ingenting om det här därav frågan om hjälp. Vad bra att skåpet ser prydligt ut inuti. Luckan ska enl chefen för enrepenaden ha slängts då den inte kunde monteras.... Det jag tycker var fuskbyggt var finish runt luckan, avsaknad av isolering ( vill man gärna ha mellan sovrum och tvättstuga) samt att de istället för lucka skruvat fast en lång täckplåt som krävde flytt av tvättmaskin, torktumlare och fyra träskruv för demontering. Jag vill gärna ha en lite mer lättåtkomlig åtkomst till skåpet :)
Det jag tycker du bör lyfta mot entreprenören är att ordna fram en ny lucka. Sen att du inte ser någon isolering betyder ju inte att väggarna är tomma. Förhoppningsvis är det ju bara direkt mot skåpet

C Csms skrev:
Ett golvvärmesystem är slutet med marginellt högre tryck så vid läckage ska vatten fångas upp av de blå plastskivorna och sedan rinna ut genom skvallerrör till våtutrymme... hjälper inte att stänga av något vatten...
Läckageindikering från skåp med värme behöver ej mynna ut på fuktsäkert golv.

• Gilla
Saipala
  • Laddar…
Svårt att veta utan se det själv men har ju sett betydligt värre, ramens infästning bör räcka för att kompensera att det är skevt, väl på plats så sitter ju dörren i ramen så ser det snyggt och prydligt ut.

du saknar alltså både ram och dörr

C Csms skrev:
Haha jo jag vet. Jobbar som VVS montör.

Tack för svaren, ska fundera på om vi ska fixa en ny lucka eller köra på lite lister runt hålet och genomskinligt plexiglas som föreslogs tidigare i tråden ( var ju väldigt smart och luckorna är rätt dyra). Via husföretaget blir det ingen lucka, detta har vi redan försökt få till. De har tyvärr inget intresse av att hjälpa oss och vi har bråkat med dem om så mkt annat som äntligen är klart så vi orkar inte diskutera mer.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.