Hej
Har haft denna Contura kamin i många år. Och nu får den ej luft, elden dör direkt. (Det inträffade i våras just när det var dags för att sluta elda)
Jag har gjort följande:
1: Tagit ut värmeculite plattorna och gjort rent i kaminen.
2: Kört upp rensvajer i rökkanalen nerifrån kaminen.
Sitter luftintaget under kaminen och blivit täppt på något vis? Finns det andra saker att testa innan man går upp till skorstenen och tittar om det finns något fågelbo där, eller provar med rensvajer ner uppifrån, innan man kontaktar sotaren?
Tack på förhand
Har haft denna Contura kamin i många år. Och nu får den ej luft, elden dör direkt. (Det inträffade i våras just när det var dags för att sluta elda)
Jag har gjort följande:
1: Tagit ut värmeculite plattorna och gjort rent i kaminen.
2: Kört upp rensvajer i rökkanalen nerifrån kaminen.
Sitter luftintaget under kaminen och blivit täppt på något vis? Finns det andra saker att testa innan man går upp till skorstenen och tittar om det finns något fågelbo där, eller provar med rensvajer ner uppifrån, innan man kontaktar sotaren?
Tack på förhand
Fågelbo ligger nog högt på listan på fel.
Kan tilluftsreglaget ha fastnat i stängt läge?
reglaget går att röra iaf
Har du gjort några förändringar i husets täthet under året?
Fungerar den om du börjar med lite öppen lucka när du tänder brasan?
Om det är tilluften som är problemet hjälper inte sotaren så mycket. Du har ett rör under kaminen som går vidare någonstans. Vet du var det mynnar ut så bör du ta en titt där. Vet du inte det, är det dags att undersöka det och försöka hitta var det går.
I vissa lägen går det *inte* ut, utan mynnar ut inne i huset, i så fall kan du testa och se om det börjar fungera att tända brasan med en dörr eller ett fönster på glänt. I så fall kan det ha fungerat tidigare på grund av att du haft tillräckliga "läckor" i huset som räckt för att det ska bli bra drag. Är de tätade så att du får bättre värmehållning (men fortfarande bra ventilation i huset) så behöver du se till att dra vidare röret till kaminen så att du får ute-luft i det.
Men sedan kan det också bero på att du inte får tillräckligt drag i skorstenen, på grund av ett fågelbo eller liknande. I så fall är det sotaren om du själv inte är intresserad av att feja skorstenen. (Inte något komplicerat att göra, du har ju redan tagit ut plattorna i kaminen, vilket brukar vara mer knöligt än att fira ned en viska i skorstenen)
Om det är tilluften som är problemet hjälper inte sotaren så mycket. Du har ett rör under kaminen som går vidare någonstans. Vet du var det mynnar ut så bör du ta en titt där. Vet du inte det, är det dags att undersöka det och försöka hitta var det går.
I vissa lägen går det *inte* ut, utan mynnar ut inne i huset, i så fall kan du testa och se om det börjar fungera att tända brasan med en dörr eller ett fönster på glänt. I så fall kan det ha fungerat tidigare på grund av att du haft tillräckliga "läckor" i huset som räckt för att det ska bli bra drag. Är de tätade så att du får bättre värmehållning (men fortfarande bra ventilation i huset) så behöver du se till att dra vidare röret till kaminen så att du får ute-luft i det.
Men sedan kan det också bero på att du inte får tillräckligt drag i skorstenen, på grund av ett fågelbo eller liknande. I så fall är det sotaren om du själv inte är intresserad av att feja skorstenen. (Inte något komplicerat att göra, du har ju redan tagit ut plattorna i kaminen, vilket brukar vara mer knöligt än att fira ned en viska i skorstenen)
Tack för långt svar. Kaminen har fungerat klanderfritt i alla år (7 år tror jag), med att justera luftinsuget med reglaget, men plötsligt i våras så började så tog sig ej elden när man tände på. Det är en contura kamin som har ställts in i en öppen eldstad, så inget annat luftinsläpp än från reglaget på den ,som får luften från rummet.
Inga förändringar i huset förutom nya fönster sedan några år, men kaminen har fungerat även efter dess.
Inga förändringar i huset förutom nya fönster sedan några år, men kaminen har fungerat även efter dess.
Du skriver att du justerar med reglaget för luftinsläpp. Det "hämtar" luft från en anslutning under kaminen. Där kan man ha ett rör anslutet som går vidare ut, vilket ger en bättre värme-ekonomi, men det kan som sagt också mynna ut i huset.K Kalle Andersson4 skrev:Tack för långt svar. Kaminen har fungerat klanderfritt i alla år (7 år tror jag), med att justera luftinsuget med reglaget, men plötsligt i våras så började så tog sig ej elden när man tände på. Det är en contura kamin som har ställts in i en öppen eldstad, så inget annat luftinsläpp än från reglaget på den ,som får luften från rummet.
Test 1 är att börja brasan med luckan på glänt och en dörr på glänt i huset.
Brinner det bra då är det tilluften som är problemet.
Slocknar det ändå eller börjar ryka in rejält är det draget i skorstenen som är problemet.
Är det tilluften har du antingen fått ett något tätare hus under sommaren av någon orsak som du inte tänkt på och behöver se över tilluftsröret till kaminen. Contura har rätt bra instruktioner över sina kaminer på hemsidan.
Är det draget som är problemet är det som sagt dags att rensa skorstenen från fågelbon/fågellik eller vad det nu kan vara för något som ställt till det.
K Kalle Andersson4 skrev:Tack för långt svar. Kaminen har fungerat klanderfritt i alla år (7 år tror jag), med att justera luftinsuget med reglaget, men plötsligt i våras så började så tog sig ej elden när man tände på. Det är en contura kamin som har ställts in i en öppen eldstad, så inget annat luftinsläpp än från reglaget på den ,som får luften från rummet.
Det gick fint att tända en brasa med öppen kaminlucka, men röken kom in, och elden släcktes snabbt när jag stängde luckan, och ur skorstenen kom den ej någon rök således. Så upp på taket och spana in det eventuella skatboet..Dowser4711 skrev:Har du gjort några förändringar i husets täthet under året?
2år sen cirka
Ja, då var felsökningen slutförd, dags för åtgärd.K Kalle Andersson4 skrev:
Lycka till!
Ska bara lura hit någon lämplig icke höjdrädd släkting...🍺🍺
Oftast finns det ingen separat tilluft i gamla hus, det är ett relativt nytt påhitt med separat tilluft så man kan inte skriva så svepande som du gör med "det finns ett rör".Dowser4711 skrev:Du skriver att du justerar med reglaget för luftinsläpp. Det "hämtar" luft från en anslutning under kaminen. Där kan man ha ett rör anslutet som går vidare ut, vilket ger en bättre värme-ekonomi, men det kan som sagt också mynna ut i huset.
Test 1 är att börja brasan med luckan på glänt och en dörr på glänt i huset.
Brinner det bra då är det tilluften som är problemet.
Slocknar det ändå eller börjar ryka in rejält är det draget i skorstenen som är problemet.
Är det tilluften har du antingen fått ett något tätare hus under sommaren av någon orsak som du inte tänkt på och behöver se över tilluftsröret till kaminen. Contura har rätt bra instruktioner över sina kaminer på hemsidan.
Är det draget som är problemet är det som sagt dags att rensa skorstenen från fågelbon/fågellik eller vad det nu kan vara för något som ställt till det.
Jo, det kan man. Den där Contura-kaminen har ett rör i botten. Läs sedan hela mina texter så ser du att jag skriver att det är olika hur tillvida det röret mynnar ut utomhus eller bara i botten av kaminen etc.P Prodigys skrev:
Nu har jag själv varit upp på taket och spanat in röret som går upp från kaminen upp ur skorstenen. Det är ett rör med en diameter på ca 10 cm, med ett litet plåttak över det. Jag körde ner armen så långt jag kunde, men fann ingenting. För ett fågelbo kan väl ej vara ner i ett rör med den storleken tänker jag? Ska prova igen med stålwire nerifrån kaminen. Nästa steg uppifrån taket och ner, men som sagt inget fågelbo ovanpå röret iaf.Dowser4711 skrev: