TRJBerg
Jag har fått punktering (eller värre) på ett framhjul på min åkgräsklippare/trädgårdstraktor.
Jag försöker få loss hjulet för att ta det till en gummiverkstad men får inte loss låsringen.
Har försökt med ett par skruvmejslar och de tänger jag har men misslyckas. Kan konstatera att det krävs mer kraft/hävstångsverkan än jag kan åstadkomma i situationen. Eftersom utrymmet är begränsat (litet hjul och axeln sitter en bit in) kan jag inte komma på hur jag ska göra. Behöver jag specialverktyg?
Bifogar bild. Låsringen går runt kring axeln ungefär 3/4 delar av diametern.
 
  • Omdöme bild av gammal bilhjulkapsel med vatten och insekt nära grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se på bilden men är det en spårryttare som sitter där? Då tar du bara en eller två passande mejslar och vrider i hålen som finns i den.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
En spårryttare ser ut så här:
Svart cirkulär spännring med numrerade gröna markeringar vid öppningar och spänndelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gäller att få in en/två mejsel eller nåt vid 2, ibland behöver man pressa lite vid 1 mot 2 för att få ett litet hål att stoppa in mejseln i.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
D Dilato skrev:
En spårryttare ser ut så här:
[bild]
Det gäller att få in en/två mejsel eller nåt vid 2, ibland behöver man pressa lite vid 1 mot 2 för att få ett litet hål att stoppa in mejseln i.
Jag fick loss hjulet. Låsringen hade inga spårryttare men när jag snurrade runt den så jag kunde se närmare på biten längst upp på din bild (mellan 2: orna) och torkade bort fett så hittade jag två små hål. Fick in ett hörn på skruvmejselbladet i ett av hålen och bort kom låsringen mycket lätt. Borde förstås ha gjort det från början men hade diffusa minnen av låsringar som låste min tankegång.
Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har exakt samm problem och httade hit. Suveränt!
 
E
Sälj den! Den borde ju ha antikt värde vid det här laget.

Edit, hmm, 1 år senare. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.