Jag har slipat och vaxat/oljat mitt parkettgolv.
Varför blir det fläckigt? Jag har haft på vax/olja i bra lager men det suger inte åt sig ? Vad är problemet..Hur fixar man detta ? Någon som råkat ut för samma sak som kan hjälpa mig ?
Varför blir det fläckigt? Jag har haft på vax/olja i bra lager men det suger inte åt sig ? Vad är problemet..Hur fixar man detta ? Någon som råkat ut för samma sak som kan hjälpa mig ?
1) Tips:Maria Ay skrev:
Du har skrivit två inlägg om samma problem. Kolla på de tre ... och se att det går att radera det första.
2) Vad säger den som slipat och oljat?
Jag får inte bort första inlägget därmed inlägg 2.O skrev:
Den som slipat och oljat är jag och en vän som totalt misslyckats. Det längst kanterna i rummet det är fläckigt endast.
Det finns en tidsgräns. När den har passerats kan man inte sudda. Nog om det.Maria Ay skrev:
Det jag kan tänka mig är att det finns en tidigare ytbehandling (lack eller vax) som ni inte lyckats slipa igenom. Den tidigare behandlingen kan t.ex ha gått djupare fläckvis. Nu kanske den hindrar er nya olja att tränga in. Men det är bara en gissning.Maria Ay skrev:
Kanske skulle det fungerat bättre med samma ytbehandling som innan. Vad det nu var. En gissning till.
Har ni gjort det själva kanske det är läge att fråga en expert nu i detta skede. 🤔
Så kanske slipa om områdena och vaxa om...ingen aning om vad för behandling som varit innan dess.O skrev:Det finns en tidsgräns. När den har passerats kan man inte sudda. Nog om det.
Det jag kan tänka mig är att det finns en tidigare ytbehandling (lack eller vax) som ni inte lyckats slipa igenom. Den tidigare behandlingen kan t.ex ha gått djupare fläckvis. Nu kanske den hindrar er nya olja att tränga in. Men det är bara en gissning.
Kanske skulle det fungerat bättre med samma ytbehandling som innan. Vad det nu var. En gissning till.
Har ni gjort det själva kanske det är läge att fråga en expert nu i detta skede. 🤔
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 914 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 914 inlägg
Kan det vara så att den remsan är lagt senare, det är ju inte samma golv där som i övriga rummet. Är det lack då är det bara att slipa, det finns även medel som kallas trä rent, du måste dock veta om det är löv eller barrträd, tar ju färgen men då får du betsa så nära färgen på övrigt golv. Gå till en golvbutik, färgaffär för att få råd. En golvfirma med ett antal års erfarenhet kan nog ge dig de bästa råden.Maria Ay skrev:
Liknande trådar
-
Hur får man bort rost utan att skada stålet?
Fönster & Dörrar -
Hur får jag bort täckramen?
El -
Hur får jag bort filtret för rengöring ...
Vatten & Avlopp -
Hur får jag bort limmet och vävtapeten?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur får man bort dessa gamla fukt/mögelfläckarna på källarväggen på bästa sätt? Bra tips skulle uppskattas.👍
Tvättstuga