Tänker bygga stenhus med ytterväggar och bärande innerväggar av lättbetong. Eftersom jag vill att det skall vara rejält isolerat tänkte jag fästa EPS utanpå lättbetongen, sannolikt 200mm, i nuläget verkar det vettigaste vara 2 x 100mm för att minska köldbryggorna. Då är frågan:

1) Hur fäster man EPS-skivorna? Är det så enkelt att man bara limmar på skivorna på lättbetongen? Är det dyrt eller svårt att utföra?

2) Finns det något bra knep för att få fönstrena i liv med den putsade ytterväggen? Fäster man fönstrena i lättbetongen hamnar ju dessa 20cm längre in än själva väggen vilket inte är särskilt snyggt i mitt tycke.

Tacksam för alla tips.
 
Hej.
Försvinner inte själva "funktionen" på ett stenhus om du isolerar det utvändigt. Det jag tänker på är värmelagringen. Då borde det väl vara betydligt billigare att bygga i trä? Bara en tanke.
Puts väger väl en hel del så det borde väl bli lite väl tungt för limmade cellplastskivor att bära?
jeppe
 
Vad gäller värmelagring så sker detta på insidan av huset och inte utsidan. Värmelagringen borde om något förbättras av att isolera utvändigt.

Vad gäller om man kan limma eller inte så är det ju det jag främst undrar över. Rent spontant känns det som att det krävs något mer stabilt förutom detta, dvs någon typ av skruv/plugg eller vad det nu blir.
 
Jag har för mig att man har sett att man skruvat upp cellplast på fasader.. Sitter med en stor bricka runt huvet..

Men jag är lite osäker.. kan ha varit Isodrän skivor jag då såg.. var länge sedan..
 
Håller på att klä om mitt hus som är byggt av lättbetong med stående panel. Jag har tillägsisolerat med 50mm cellplast som jag fäst med isolerstift från ahlsell.
Funkar bra, isoleringen har jag fäst upp med isolerstiften för att sedan låsa fast dem ordentligt med liggande reglar som jag fäster panelen i.

Kolla här... artikel nr 303309


Ahlsell internetbutiken
 
Det går att limma upp isoleringen också, ring tex till Maxit och hör med dom...
 
Verkar som att det bör gå rätt bra att sätta upp EPS-skivorna själv med stift och/eller lim. Hur sätts isolerstiften fast i väggen? Jag antar att man skruvar fast dom, dvs sätta upp skivan, borra hål, bort med skivan, plugga, dit med skivan, skruva på stiftet? Hur tätt sätts stiften?
 
Är inne på samma tanke. Tänkte du putsa på cellplasten?

En stor fördel i så fall verkar vara cellplastens kapillärbrytande egenskaper. Annars är puts rakt på lättbetong inte så bra ur regnsynpunkt, särskilt i slagregnsutsatta områden.

Själv funderar jag på 30 cm lättbetong, 10 cm cellplast, luftspalt och träfasad.
Jag tror på punktlimning som det enlkaste sättet att fästa cellplasten, och dessutom slippa köldbryggor. Nästa problem är för min del hur man fäster läkten för träfasaden. Någon idé?
 
Japp, tänkte putska på EPS-skivorna. Att limma upp verkar som sagt både billigt, enkelt och bra (=inge köldbryggor), men det är ju frågan om detta är tillräckligt stabilt för att kunna bära upp vikten av fasadputsen.

I och med att du skall ha träfasad blir fasadens vikt rätt så likvärdig ett putsat hus, och då är det väl i princip samma frågeställning som i mitt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.