Mikael_L Mikael_L skrev:
Här har du ett fall där ett föremål, genom domstolsbeslut, blivit återlämnat till de rättmätiga ägarna efter drygt 70 år.
[länk]

Nu är ju detta förvisso en helt annan slags historia bakom, men det är samma äganderättsbegrepp som avhandlas i domen, så man kan inte direkt påstå att det finns någon tidsgräns för när äganderätten blir ogiltig.
Och inte alls någon som helst beröring med Sverige
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Mikael_L
I just detta fall har vi ganska lika lagstiftning och rättspraxis.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
D dibb skrev:
En fråga .
Vad händer om de nya ägarna har hittat föremålet för, säg 5 år sedan, och sålt det?

Sen att komma ca 10 år efter att huset sålts och vilja ha något i mitt hus, så skulle iallafall jag ta väldigt illa upp!
Hade det varit första 3-4 månaderna så hade det varit ok, men ca 10 år!
Fast om denna någon kom och artigt fråga om de fick hämta ett föremål som gömts av en avliden släkting (och som inte du är ägare till) och erbjudit dig en trevlig summa i hittelön (som kanske tog dig halvvägs till en kanarieöarna-semester?).
 
Den viktigaste frågan är huruvida man automatiskt blir ägare av ett kvarglömt föremål (inte kvarlämnat) när man förvärvar fastigheten. Min uppfattning är att det inte är så.

Nästa fråga är hur man ska göra för att hämta föremålet. En bra början där är ju att prata med nuvarande fastighetsägaren och förklara läget. Visar det sig att dom ställer sig på tvären så går det förmodligen att komma vidare med polisanmälan och handräckning av kronofogden, men de flesta människor är ju trots allt ganska ärliga så förhoppningsvis räcker det med lite hittelön och en rolig historia att berätta för barnbarnen.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
D
Föremålet tillhör inte dig (ägaren avliden), så juridiskt sett har du inga möjligheter alls så länge inte nye fastighetsägaren ger föremålet till dig.
 
Man kan vara arvinge.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Man kan vara arvinge.
Kanske missat något, men TS skriver bara en person, och inte släkting.
Är det släktingen eller personen som gömt föremålet?
Är de samma personer?
Är TS arvinge?
Hur bevisar TS att föremålet tillhör släktingen om föremålet finns hos personen?
För många obesvarade frågor.
 
Redigerat:
harry73
Jag skulle under inga omständigheter släppa in en främling i mitt hus för att hämta en grej.

Eventuellt får främlingen beskriva vad det är och var det ligger. När jag vet vad det är kan jag bedöma om jag vill att främlingen bevisar ägarskapet eller lm han får det direkt
 
  • Gilla
dibb och 1 till
  • Laddar…
D
Föremålet har alltså inte upphittats i dagsläget och ingen vet ens om det existerar eftersom allt är hörsägen

TS har inga juridiska möjligheter att hämta föremålet i dagsläget.
Förefaller att han skulle begå brottslig handling om han införskaffade det på egen hand.

NÄR föremålet påträffas ska det utan oskäligt dröjsmål anmälas till Polismyndigheten.
Om ej ägare finnes:

Påträffas föremål, vartill ägare ej finnes, inmurat eller intimrat i hus eller nedgrävt i marken eller dolt på annat dylikt sätt, tillkomme fyndet upphittaren och husets eller markens ägare till hälften vardera, där det ej är fornfynd.
Underlåter upphittaren att tillkännagiva fyndet, dömes till ansvar enligt vad i 10 kap. 8 § brottsbalken stadgas. SFS 1964:193

Om TS inte påträffar föremålet i fråga kan han inte heller anses vara upphittaren.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Frågan är ju om TS kan hävda ägarskap till föremålet, oavsett hur man ser på hur kvarlämnade värdesaker ska hanteras.
Kan TS visa att hen är arvinge, eller representerar en arvinge? Det är ju definitivt ett krav om det ska inledas någon sorts rättslig process.

Om vi nu gör antagandet att föremålet formellt övergått till den nye husägaren, beror det på välvilja om föremålet kommer att återlämnas. Det gäller nog för TS att framstå som seriös, och förklara släktskapet, gärna dokumenterat så husägaren kan kolla upp det. Första framställan bör kanske vara lite allmän och inte beskriva exakt vad det är och var det finns, samt att rejäl hittelön utgår.
Att släppa in någon som ringer på med en sån historia finns nog inte på kartan för de flesta, så det är lika bra att ta det i steg. Är bemötandet negativt från början är det nog bara att glömma det.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
K kalle55 skrev:
Fast om denna någon kom och artigt fråga om de fick hämta ett föremål som gömts av en avliden släkting (och som inte du är ägare till) och erbjudit dig en trevlig summa i hittelön (som kanske tog dig halvvägs till en kanarieöarna-semester?).
Om det är 10 år efter att jag köpt huset, nej. Då får saken ligga där den ligger.
3 - 4 månader efter att jag köpte huset? Ok.
 
Jag har sett ett fall på antikrundan där en person har ett föremål som han sa att han hittat på någon bjälke uppe på vinden för många år sedan. Det var en mycket gammal gård och föremålet var också väldigt gammalt och värt en hel del pengar. Så det kanske inte är jätteovanligt att sånt här sker.

Om en person besöker mig och är trevlig samt kan visa att han äger ett föremål som finns i huset skulle jag definitivt hjälpa till att leta fram det.
 
Mikael_L
D dibb skrev:
Om det är 10 år efter att jag köpt huset, nej. Då får saken ligga där den ligger.
3 - 4 månader efter att jag köpte huset? Ok.
Det där förstår jag inte riktigt.

Antingen erkänner man väl äganderätt som sådan, annars kan man väl lika gärna vägra lämna ut föremålet från dag 1 ...
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag förstår nog. Jag skulle också vara mer tillmötesgående om säljaren kom tidigare. Och det har ingenting med äganderätten att göra. Äganderätten får man ta ställning till när man hittar föremålet.
 
  • Gilla
dibb
  • Laddar…
D
- Hej, min släkting har guldtackor värda 200 000 kr nedgrävda under din parkett. Jag fick höra detta på hans dödsbädd och han ritade en skattkarta. Låter du mig komma in och gräva upp allt så får du 10% i hittelön?

Nej, det kommer naturligtvis inte fungera.
Skriv ett brev och förklara var föremålet ska finnas. Men känns ju oerhört långsökt att någon skulle riva sitt hem för att hitta något som kanske finns. Skulle väl vara om det är explosiva varor (som råkar ha stort värde).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.