Har rivit 2 väggar för att öppna upp mitt lilla kök så det blir öppet mot hallen, men nu verkar det inte alls vara lika simpelt att få till golvet som jag hade tänkt... för delen som det ligger trägolv på trodde jag skulle ligga ovanpå ett betongfundament, precis som det är på dem resterande golvytorna ( till vänster på bilden) som är plastmatta ovanpå betong, flytspackel. Men istället är det en isoleringsgrund under golvplankorna, sågspån och singel, grus... jag hade tänkt o flytspackla ihop alltihop men det går väl inte då? Hur gör jag nu? Ska jag spara trägolvet och bara flytspackla där väggen stått? Går det ens lägga klinker ovanpå ett trägolv?
Tack för svar!

img4d90e8e0341ac.jpg
 
Har tyvärr inget att tillföra, men liknande problem, vill inte kapa någon tråd men följer så länge...
 
Nej. Inte lägga klinkers direkt på trägolv.

Svårt att säga exakt vad som bör göra eftersom man inte ser helheten, höjder mm.

Men riva så mycket som möjligt, sedan lägga golvgips, med salning där det behövs.
 
I mitt hus ligger klinker ovanpå trägolv. Förra ägaren var plattsättare och gjorde det själv. Vad jag förstår så är en gipsskiva limmad och skruvad i trägolvet. Ovanpå detta ligger klinker. Jag är osäker på om det är flytspacklat också, men det är golvvärme inblandad. Det spricker i fogarna mellan plattorna. Det är alltså en yrkesman som misslyckats i sitt eget hem. Det är säkert inte omöjligt att få till klinkers på ditt golv, men det är inte utan problem.

Erik
 
Om jag river upp trägolvet och lägger 2 lager golvgips á 12,5mm tjocka, vilket avstånd bör jag ha reglarna undertill på?
Och vad betyder salning? :)

Mvh Robban
 
Ska du ha klinkers? Skippa gipsen helt, fattar inte varför folk envisas med detta otyg. c/c 30 på golvreglarna sen golvspån på det. Armera med rot-armering (ev golvvärme fäst i denna) sen flytspacklar du med fiberarmerat flytspackel. Klart
 
MostWanted skrev:
Om jag river upp trägolvet och lägger 2 lager golvgips á 12,5mm tjocka, vilket avstånd bör jag ha reglarna undertill på?
Och vad betyder salning? :)

Mvh Robban
Salning ( remsor av exempelvis masonit) så undergolvet kommer i våg.

Jag skulle nog om det inte går på annat sätt, riva ur så mycket som möjligt, lägga golvspån sedan gips, Men som tidigare talare sa, flytspackel, men om det inte funkar i ditt fall så är ju gipsen ett bra alternativ.
 
Tack för svar ! Håller på för fullt o river bort de gamla vågiga plankorna , sen blire nog golvspån!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.