Hej

Jag skall bygga carport/förråd och planerar att ha altantak mot förrådsväggen (se principskiss).

Frågan är hur man fixar övergången mot huset? Eftersom taket på huset (45 grader) går ner ganska långt så blir det för låg lutning om man lägger altantaket mot det (om det inte skulle vara placerat parallellt med huset). Mot förrådet blir det inget problem eftersom det blir pulpettak (14 eller 18 grader) där så blir det tillräckligt högt och lutningen kan väljas fritt.

Förrådet/carporten måste stå så nära huset på grund av tomten. Pulpettak behövs för att få bort snö och vatten från huset och få upp höjden på väggen tillräckligt för att ha altantaket mot den.
Placeringen av uteplatsen beror på solläget men jag vill kunna gå torrskodd mellan vardagsrums/altandörren och uteplatsen.
Oranga pilarna är tänkt lutning på taket.

Som jag ser det så finns det följande alternativ:
1) Luta altantaket från huset - men då blir det nästan ingen lutning alls
2) Luta altantaket åt två håll - men då blir det problem med olika höjder och hur får man ihop det?
3) Förändra lutningen på husets tak och bygga ihop med altantaket - låter dyrt och inte säkert att detaljplanen gillar det
4) Lägga "skärmtak 1 mot hus" ovanpå tegeltaket till huset och låta avrinningen ske ner på altantaket (befintliga takrännor behålls på huset) - blir nog inte så snyggt och hur sätter man fast ett sådant tak?
5) Ett kort "skärmtak 1 mot hus" och ett "altantak" med olika lutningar med separat vattenavrinning åt olika håll - låter enklast, men blir en kant mellan och kanske inte blir så snyggt?

Jag lutar åt lösning 5).

Hur brukar man göra?
Vad tror ni blir bästa lösningen i mitt fall?
 
  • principritning-carport-förråd-altantak.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lasso98
  • Laddar…
Hej .. jag tycker att du först bygger skärmtaket mot huset och sedan altantaket och övergången mellan taken fixar du snyggt med några plåtar och rännan.. Altan taket kommer förmodligen under skärmtaket i dess framkant och då fixar du vattenavrinningen där.
Eti..
 
Hej etiol

Framkanten på altantaket räknar jag med kommer att ligga på samma höjd som skärmtaket mot huset, för jag kan ju justera höjden på den fritt så det anpassas till att ligga på samma.
Problemet som jag ser det ligger i hörnet förråd-altantak-skärmtak1-skärmtak2-hus-carport där allt möts, det blir olika höjder och olika vinklar och det blir ju en risk att snö som åker ner för hustaket fastnar mot någon vägg/vinkel där och rinner in någonstans.

/helrob
 
Redigerat:
Glömde att säga att jag har betongpannor på huset och tänker mig tegelmönstrad plåt på carport/förråd och vanligt plasttak på altantaket och skärmtak.
Blir stort tralldäck i vinkel mellan utgång från vardagsrum och altantaket senare.

Har några andra problem också:
1) Uthänget över infarten på carporten blir 1,11m för att ge någon form av skydd och möjlighet till direkt utgång från groventré till carport (skärmtak 2 ligger så klart inte riktigt mot carportens tak utan hänger fritt för får inte bygga vidbyggt garage). Kommer det se klumpigt/lustigt ut med så stor uthäng? Måste man ha limträ på båda sidorna för att få till det hållfastighetsmässigt?
2) Behöver jag någon form av brandklassning då förrådet blir parallellt med huset pga indraget i 1,5 m? Jag kan ju inte göra något åt fasaden eller existerande fönster på huset, men om det bara blir dubbla lager gips i förrådet så är det ju inga problem? Blir ju träfasad på förrådet också, så räcker det att göra något med insidan?
3) Hur är det om man skulle vilja en av dörrarna till ett rum i förrådet med ingång enbart direkt genom carporten (alltså bort med en dörr utåt i skissen), finns det några brandtekniska utrymningskrav som gör att det inte går?
 
snön kan du stoppa med ett par meter snörasskydd i hörnet mot förådet ..
Kan du inte öka taklutningen på förådet och carporten så du kan ha pannor där också.
Eti..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.