Tjena

Har en fråga om vägghängd toalett.

De ska byggas en i mitt badrum. Golvet + uppvik ska tätskiktas samt duschzonen. Övriga väggar ska spacklas och målas.

Vid toalettens placering ska lådan som byggs bara spacklas och målas.

Men var och när i processen bygger jag toaletten? Jag har förstått att de ska va en remsa tätskikt bakom fixturen till den vägghängda toaletten men jag fattar inte stegen i processen.

Kan någon förklara steg för steg detaljerat?
 
Du bygger den sist
 
F Fjonken skrev:
Du bygger den sist
Ja skulle nog inte vilja påstå att detta är ”steg för steg, detaljerat” haha.

Kan du förklara närmre om du har kunskapen?
 
L Lechuza skrev:
Ja skulle nog inte vilja påstå att detta är ”steg för steg, detaljerat” haha.

Kan du förklara närmre om du har kunskapen?
Du bygger klart badrummet så det bara är kompletteringar kvar, så som montering av möbler, VVS och kanske nån målning. Samtidigt som detta görs så monterar Röris fixturen. Om det är en geberit ska den vara monterad på färdig yta om den inte byggs in i vägg då behöver ”lådan” tätas. Är det en teve så får den byggas in utan tätskikt.
När det är gjort så bygger du in den i ex luxelement. Sen när limmet har torkat så bestyckar du den med valfri yta.
Hoppas det va lite tydligare 😃
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Okej de klarna lite! Hann med att googla lite under tiden och de kommer bli en fixtur med tätskikt, geberit eller tece.

Verkar ju jäkla omständigt annars med en massa olika turer av entreprenörerna hehe
 
L Lechuza skrev:
Okej de klarna lite! Hann med att googla lite under tiden och de kommer bli en fixtur med tätskikt, geberit eller tece.

Verkar ju jäkla omständigt annars med en massa olika turer av entreprenörerna hehe
Ska den byggas in i väggen?
 
F Fjonken skrev:
Ska den byggas in i väggen?
De ska på med plywood och sen gips på regelverket. Sen på med fixturen som ska byggas in och den färdiga ytan på lådan ska vara spackel och färg
 
L Lechuza skrev:
De ska på med plywood och sen gips på regelverket. Sen på med fixturen som ska byggas in och den färdiga ytan på lådan ska vara spackel och färg
Då ska den vara byggd innan tätskikt
 
F Fjonken skrev:
Då ska den vara byggd innan tätskikt
Ja precis, de blir enklare för alla inblandade med en tät fixtur.

Tack för hjälpen !
 
BirgitS
L Lechuza skrev:
Tjena

Har en fråga om vägghängd toalett.

De ska byggas en i mitt badrum. Golvet + uppvik ska tätskiktas samt duschzonen. Övriga väggar ska spacklas och målas.

Vid toalettens placering ska lådan som byggs bara spacklas och målas.

Men var och när i processen bygger jag toaletten? Jag har förstått att de ska va en remsa tätskikt bakom fixturen till den vägghängda toaletten men jag fattar inte stegen i processen.

Kan någon förklara steg för steg detaljerat?
OT
Det låter som ett badrum i och med att du skriver om duschzon men samtidigt skriver du om att det bara ska bli tätskikt på golv och i duschen. Vad är anledningen till att du bryter mot branschreglerna?
Naturligtvis frivilligt att svara ;)
 
BirgitS BirgitS skrev:
OT
Det låter som ett badrum i och med att du skriver om duschzon men samtidigt skriver du om att det bara ska bli tätskikt på golv och i duschen. Vad är anledningen till att du bryter mot branschreglerna?
Naturligtvis frivilligt att svara ;)
Det ska målas, står klart och tydligt :)
 
BirgitS
F Fjonken skrev:
Det ska målas, står klart och tydligt :)
Jo, det såg jag också :) men det finns ju särskilda tätskikt för målade badrumsväggar så det finns ju ingen anledning att strunta i tätskikt bara för att man vill ha målat. Men TS kanske menar att golvet och duschen ska få tätskikt av folietyp medan övriga väggar får tätskikt som ingår i godkända målade system. Men det var oklart skrivet så därför frågade jag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, det såg jag också :) men det finns ju särskilda tätskikt för målade badrumsväggar så det finns ju ingen anledning att strunta i tätskikt bara för att man vill ha målat. Men TS kanske menar att golvet och duschen ska få tätskikt av folietyp medan övriga väggar får tätskikt som ingår i godkända målade system. Men det var oklart skrivet så därför frågade jag.
Precis!

Badrummet är stort, 13kvm så därför bara våtzon 1 tätskiktas med folie, resten blir våtzon 2 ; spacklas och målas med ett VA system
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.