larsbj: Det hade onekligen varit lättare =), men det tar bort lite syftet med projektet, nämligen att få ned ljudnivån på fläktarna (runt 20 dB) men samtidigt ett acceptabelt luftflöde och tryck.

Projektet är på gång nu =). Håller på att mura en vägg i hallen och första blocket som murspisen ska bestå av är satt på plats. Den murade väggen är nästan uppe vid taket nu där de två fläktarna ska sitta så jag hoppas att de kommer snart så jag kan mäta ut exakt hur stort hål jag måste göra.

Det blir nog ett nättagg till en laptop, hittade nämligen ett hemma som jag tror kan passa. Så nu är det bara termostaten som fattas sen har jag all delar!

Kan någon förklara för mig hur en sån här fungerar? Kopplar man in en vanlig stickkontakt i den? I så fall kunde jag ju använt en vanlig batterieliminator tillsammans med en sån här bakom gjutjärnsgallret....?

Då var projektet klart och jag tänkte jag skulle dela med mig lite av mina erfarenheter. Det blev alltså i slutänden två Noctua FLX 120mm fläktar, en växlande termostat plus en ställbar nätadapter från Kjell (för att vid behov kunna sänka varvtalet på fläktarna och därmed ljudnivån), ett utanpåliggande vägguttag och en kopplingsdosa. Den tredje fläkten som jag tänkte leda upp värme till ovanvåningen med skippade jag. Isället har jag bestämt mig för att såga hål i de två översta elementen av murspisen och dra ner spriroröret till ovanvåningen till "värmekammaren" i kaminen. Jag har dragit upp 12V el via flexslang till ovanvåningen för att vid behov kunna koppla in den tredje fläkten vid utloppet av spirokanalen.

Kaminen är inte färdigmurad ännu, men rökröret är på plats och det är fullt eldningsbart. Fläktarna fungerar över förväntan och blåser in varmluft utav bara tusan när termostaten kickar igång! Tillsammans blåser fläktarna in ca 200m3 i timmen. Och ljudnivån är väldigt behaglig. Igår småeldade jag hela dagen och det var en jämn, skön temperatur på hela bottenvåningen.

Kan inte annat än att varmt rekommendera datorfläktar istället för traditionella värmeflyttare. Lite mer jobb blir det klart, men förutom eldragningen (som man kan skippa om man kan tänka sig lite synliga kablar) så klarar en normalhändig av inkopplingen utan pix. Billigare, tystare, bättre! :D

Skickar med lite bilder på projektet. Har beställt gjutgärnsgaller som jag ska täcka med från fram och baksida när det är klart, men det tar nog ett tag till innan jag når så långt... suck. :S

• varmeflyttarprojekt-3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kamin.jpg
    Skapa konto
  • varmeflyttarprojekt-1.jpg
    Skapa konto
  • varmeflyttarprojekt-2.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Marcus Alsterfjord och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.