Skulle behöva råd. Ska borra hål i en källarvägg för genomföring av kabel till laddstation, detta i närheten av el central. Jag tänker att det är dumt att borra ovanför centralen så klart. Men hur hade ni gjort för att undvika inmurade rör? Borra ett mindre hål först? Borra ytterst försiktigt så att jag kan se ev rör? Borra först när elektrikern är på plats? Annat att tänka på? Med vänlig hälsning, Ulf

U uffen skrev:
Skulle behöva råd. Ska borra hål i en källarvägg för genomföring av kabel till laddstation, detta i närheten av el central. Jag tänker att det är dumt att borra ovanför centralen så klart. Men hur hade ni gjort för att undvika inmurade rör? Borra ett mindre hål först? Borra ytterst försiktigt så att jag kan se ev rör? Borra först när elektrikern är på plats? Annat att tänka på? Med vänlig hälsning, Ulf
Borra inte under eller ovanför en elcentral.
Borra inte under eller ovanför en infälld elapparat.
Annars är det bara att borra. Träffar du ett elrör eller annat vitalt så köp en trisslott för risken är minimal. Värsta fall får du fixa det du borrat av och inte hela världen.

Magnus E K
Om du öppnar elcentralen (bryt strömmen vid mätartavlan först) kanske det går att se hur de rör som går uppåt sitter. (Detta fungerade hos mig, även om jag sen ändå borrade genom ett rör till en strömbrytare...)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.