Det är säkert inget problem att återanvända den gamla lockpanelen om man bara är lite försiktig när man tar ner den. Vi gjorde nämligen likadant i vårt hus som också hade någon form av lockpanelstak (Jag körde dock med kopparrör och inte RiR, hade jag gjort det idag hade det helt klart blivit RiR. Vi återanvände brädorna och målade dem vita och satte tillbaka dem utan lock och med ca 3 mm mellanrum med en svart vindpapp ovanför (för utseendets skull)

Till övergången mellan RiR och kopparrör finns det klämringskopplingar som du kan använda, lämpligen använder du där 90 graders.

Bygg inte schakt, snyggt klamrad koppar är betydligt finare att se på :)
 
mexitegel skrev:
Det är säkert inget problem att återanvända den gamla lockpanelen om man bara är lite försiktig när man tar ner den. Vi gjorde nämligen likadant i vårt hus som också hade någon form av lockpanelstak (Jag körde dock med kopparrör och inte RiR, hade jag gjort det idag hade det helt klart blivit RiR. Vi återanvände brädorna och målade dem vita och satte tillbaka dem utan lock och med ca 3 mm mellanrum med en svart vindpapp ovanför (för utseendets skull)

Till övergången mellan RiR och kopparrör finns det klämringskopplingar som du kan använda, lämpligen använder du där 90 graders.

Bygg inte schakt, snyggt klamrad koppar är betydligt finare att se på :)
Du har inga bilder på din installation som du vill bjuda på? ;) Jag har nog läst 50 trådar om personer som har konverterat men bilder på lösningarna är det sämre med.
 
O
Jag har precis byggt om värmen i mitt hus. Vi lät alla rören ligga på ovanvåningen och dra ner till de element som finns där. Jag har inte isolerat några av rören med tanke på att även de bidrar till uppvärmningen av huset. alltså får man lite värme även i förråd.
 
Odjuret skrev:
Jag har precis byggt om värmen i mitt hus. Vi lät alla rören ligga på ovanvåningen och dra ner till de element som finns där. Jag har inte isolerat några av rören med tanke på att även de bidrar till uppvärmningen av huset. alltså får man lite värme även i förråd.
Intressant, hur var dina förutsättningar? Hustyp, Platta på mark? Antal radiatorer?
Drog du en slinga runt hela huset på övervåningen? Tycker du att det är ett jobb som en relativt händig (har dock inte kopplat vvs tidigare) person klarar? Var det några problem att borra mellan rum/våningar?

Hur gjorde du vid eluttag och dörröppningar?
 
jag har ritat om rördragningen lite, här blir det en en synlig övergång mellan våningarna de andra två går i klädkammare sen går rören längs golvlisterna. Planlösningen på övervåningen är inte med med den finns postad tidigare. Så nu går alltså inte rören i taket på bottenvåningen utan efter golvet på övervåningen

Köket nere till höger kommer ev. att få golvvärme isf. radiatorer då vi ska renovera det inom nått år.

vattenrör.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kikar på lite priser också, här är radiatorer och rör med. Kopplingar tillkommer men räknar man på 50k borde det vara ganska realistiskt? Kanske går att hitta billigare radiatorer också,

pris.jpg
 
Jag drog elförzinkade stålrör istället kopparrör när jag gjorde min renovering. Fast då även med presskopplingar.
Det blev lite billigare totalt sett pga rör-priset.

Jag har sett annonser för billigare raddar från öststaterna, men vet inte om 20-25% motiverar mot Purmo som man vet är bra kvalite.




http://www.billigtvvs.se/kategorier/100774/radiator-kc22-hojd-600mm
http://www.evbutiken.se/vvs/16-radi...diatorer-thermopanel/längd-mm/900/höjd-mm/600
http://kotly.com/en/side-feed-with-double-panel-c-18_106_19_22.html
 
Redigerat:
Ser bättre ut med nya dragningen men det är ett fönster till höger som är utan radiator.
Motstående fönster skulle kunna kopplas till klädkammaren så blir ett hörn i det rummet rörfritt.

Protte
 
prototypen skrev:
Ser bättre ut med nya dragningen men det är ett fönster till höger som är utan radiator.
Motstående fönster skulle kunna kopplas till klädkammaren så blir ett hörn i det rummet rörfritt.

Protte
Diskbänken går vid fönstret så därför är det utan radiator. Bra tips där med dragningen till den andra radiatonr i köket. (y)
 
corre skrev:
Jag drog elförzinkade stålrör istället kopparrör när jag gjorde min renovering. Fast då även med presskopplingar.
Det blev lite billigare totalt sett pga rör-priset.

Jag har sett annonser för billigare raddar från öststaterna, men vet inte om 20-25% motiverar mot Purmo som man vet är bra kvalite.




[länk]
[länk]
[länk]
Jag har funderat lite på vilka rör jag ska välja, var först inne på att måla hårda kopparrör vita men skulle gärna slippa målningen. Fick syn på LK PAL rör i raka längder som dom själv säger att ska passa bra vid konvertering till vattenburet.
Någon som har erfarenhet av dessa rör? Verkar finnas i 16, 20 & 25mm. Jag hade tänkt att använda koppar 15 & 22mm men vilken dimmension motsvarar dessa i PAL?

http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige1/System/LK-Universal/Konvertering/
Skärmavbild 2015-11-28 kl. 22.21.51.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
PALrören fungerar nog rätt bra, men de är mjukare så jag hade inte valt dom vid sockelmontering.
Möjligen hängande i tak i källaren eller likande.

Men det utan att ha känt på de raka modellerna. Jag har bara använt PAL på rulle i 16mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.