Jag ska sätta igen ett dörrhål. Väggarna är från 1939 och innehåller brädor, vass och puts. Överst ligger ett slags tapetliknande material.

Själva dörrhållet tänkte jag regla och använda OSB och gipsskivor för att få jämnt.

Men jag är osäker på skarven som blir mellan det nya som är stabilt och gamla väggen. Ytterskiktet närmast skarven i gamla väggen sviktar när man trycker på den, det mesta putset har rasat ut.

Hur bör man fylla/fixa skarven och göra den tillräckligt stabil för att få allt jämnt och fint i slutänden?

Bifogar bilder...

• Avlägsnat dörrhål med exponerade brädor och skadat ytterskikt ovanför en dörrkarm i ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg sektion från 1939 med brädor och puts bakom ett lager av tapetliknande material med synlig skada.
    Skapa konto
  • Delvis riven vägg som visar gammal brädor, vassmatta och puts under skadad tapet.
    Skapa konto
Enda chansen att det ska hålka är att gipsa hela väggen.

Stefan N Stefan N skrev:
Enda chansen att det ska hålka är att gipsa hela väggen.
Menar du hela vägen upp? (Hur gör man då med skarvarna på sidorna?)

Eller menar du att man sätter typ reparationsgips utanpå befintlig vägg, plus lite tjockare gips i dörröppningen?

Redigerat:
Det senare, fyll hålet och gips på hela väggen.

• Gilla
Smoothie och 1 till
  • Laddar…
När jag rev en del av en vägg lagade jag liknande skador med gipsbruk, nu har det visserligen bara gått ett år men än så länge inga sprickor.

• Gilla
Smoothie
  • Laddar…
Det blev ganska bra till slut, efter en hel del fix och spackel. På andra sidan (köket) blir det renoveringsgips istället.

• Nymålad vägg i ett rum efter spackling, med synlig golvlist och skyddsplast.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.