Min man och jag har ett nybyggt hus med lån på 2,4 mkr totalt. Huset kom som byggsats och min man har därefter färdigställt huset dvs han har lagt ner väldigt mycket tid på det. Det jag undrar över är om vi skulle sälja huset hur räknar man då ut vad som är ren vinst och vad som ska beskattas?

Ex. Om vi säljer huset och får 3 mkr så är det en vinst på 600tkr. Måste vi då skatta på hela den summan eller räknar man in min mans arbetsinsats så att vinsten blir mycket mindre och vi slipper en stor del skatt?

Kan väl nämna att vi inte gjort den slutgiltiga besiktningen än, men den ska göras inom kort. Är det ev. då sånt också ska räknas in?
 
Hemmakatten
Det är mellanskillnaden mellan försäljningspriset och produktionskostnaden som utgör vinst. Från vinsten får man bl.a dra av lagfartskostnad och mäklararvode. Produktionskostnad är den kostnad som ni haft i reda pengar för huset, dvs. egen arbetsinsats räknas inte.
 
Som hemmakatten skriver ovan:
Försäljningspris - inköp/produktionskostnad - omkostnader blir vinsten.
Och man får inte räkna in egen tid i varken omkostnader eller inköp- det har avhandlats tidigar i olika trådar här - och skatteverket ger rätt klara besked i den frågan...

Slutbesiktningsavgiften ingår i produktionskostnaden - så den kan ni ju dra av. I princip det ni har kvitton för vad gäller uppförande av huset bör ni kunna dra av för. Med lite finurlighet kanske ni kan få avdrag för vissa verktyg också, iaf hyra av specialverktyg, lyft och sånt - men jag vet att det har diskuterats tidigare och det är tveksamt om man kan dra av sånt som man kan använda till annat också - tex inköp av skruvdragare osv...

/K
 
Vi fick igenom kostnad för hyra av förråd. Vi bodde iochförsig i husvagn under byggtiden, så det hade varit svårt att INTE få igenom den kostnaden. Sedan satte vi upp skruvdragare, cirkelsåg och alla hyror av dpesialmaskiner, ställning, gipsskivehiss osv.
Vi drog även av skillnaden mellan inköpspris och försäljningspris för husvagnen, den var nämligen även byggkontor och byssja under byggtiden.
Inte mycket per post, men totalen blev ganska stor, och det var ju verkliga kostnader.
Sedan hade vi alla jobb vita också, kvitto på rubbet, fast rörläggaren kom vi aldrig överens med efter att han fick klart för sig att det inte skulle bli något extra kuvert till honom.
/Peter
 
Mikael_L
Eget arbete påverkar inte reavinst-skatten på något vis, tyvärr.

Men då reavinstkatten bara är 22% (?) så är det ju en oerhört lågt skatt på arbetsinsatsen, jämfört med arbetsgivaravgifter + sociala avgifter + kommunal och statlig skatt (= mer än 60% skatt) så det är inget att gnälla om. :)
 
Synd det inte är i Norge. Där säljer man huset utan skatt om man bott där det senaste året. (Egentligen hälften av de sista två åren.)
 
Nanny Fine
Lånen har inget med kapitalvinstskatten att göra. Som någon skrev, räkna försäljningspris minus försäljningskostnader minus vad hus, tomt, trädgård etc har kostat. 22% på mellanskillnaden. Eget arbete, eller arbetskostnader utan kvitto är inte avdragsgillt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.