Är det någon, liksom vi, som har en har en hund som öppnar dörren alldeles själv inifrån för att springa ut i det fria, och har löst problemet på ett enkelt sätt? Då vi är många i hushållet så är det omöjligt att alla ska komma ihåg att låsa så snart man kommit innanför dörren, det är bevisat :) Tänkte först om ett kodlås skulle vara en lösning, men finns det sådana där man kan välja om dörren aktivt måste låsas upp inifrån (som gamla tidens lås där man förde en liten pinne upp och ner) eller är dom alltid olåsta inifrån sett? För problemet är att hon bara sätter framtassarna på handtaget och vips är hon ute, inte bra...Hoppas någon förstår hur jag menar :)
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
har du testat vända handtaget så det pekar uppåt ?
 
  • Gilla
JIbbys666 och 2 till
  • Laddar…
Yale doorman kan du sätta att den låser automatiskt. Bör lösa problemet
 
Finns ju lås du kan ha som alltid är låsta så att säga. Så du måste alltid antingen vrida om vredet eller öppna med nyckel.
 
  • Gilla
JIbbys666
  • Laddar…
Vi gjorde som tergo föreslog problemet löst.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Skrapas inte dörren av klorna när jycken öppnar dörren?

Har du testat att luta ett kompostgaller mot dörren? Många jyckar gillar inte ljudet när gallret faller mot golvet. Min ras är extremt försiktig med sina tassar.
 
AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
Yale doorman kan du sätta att den låser automatiskt. Bör lösa problemet
Det blir nog en Yale, verkar bra. Tack!
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Finns ju lås du kan ha som alltid är låsta så att säga. Så du måste alltid antingen vrida om vredet eller öppna med nyckel.
Om man inte kan komma ihåg att låsa kan man antagligen inte heller komma ihåg att ta med en nyckel när man går ut. Ett yale blir nog bra.
 
  • Gilla
JIbbys666
  • Laddar…
S
Det är ju bara att träna din hund. Du vet lydnad och normalt ansvar som hundägare. JFC
 
S Sernando skrev:
Det är ju bara att träna din hund. Du vet lydnad och normalt ansvar som hundägare. JFC
Inte för att vara sån, men jag tycker nog att vi tar normalt ansvar som hundägare efter många års erfarenhet.
Men nu var det ju inte den frågan om ev dålig hunduppfostran och för lite lydnadsträning jag ställde, utan mer tips på lösningar, hundfrågor tar jag i andra forum 🙂
Jag har ju nu fått en del bra tips som nog ska hålla vår lilla utbrytardrottning inomhus, tack vare alla hjälpsamma människor i denna tråd. Ha en fortsatt fin söndag! 🌸
 
  • Gilla
wildeside och 1 till
  • Laddar…
En gång för länge sen hade vi också problem med att hunden öppnade dörren och gick ut när hon ville. Problemet var inte att hon smet, för hon gick aldrig utanför tomten. Problemet var att hon aldrig stängde dörren efter sig.
Men vi lyckades justera in dörren så att den slog igen sig själv och gick i lås-
Vi har aldrig sen dess haft ett så bekvämt hundliv! Hon gick ut själv när hon behövde och gav skall når hon ville in!
Kanske ett strategiskt staket är en alternativ lösning?
 
  • Gilla
JIbbys666
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Det är ju bara att träna din hund. Du vet lydnad och normalt ansvar som hundägare. JFC
Och tills dess att hunden är tränad låter man den springa ut när den känner för det..... Att bli av med vissa beteenden kan vara väldigt svårt.
 
  • Gilla
JIbbys666
  • Laddar…
J JIbbys666 skrev:
Är det någon, liksom vi, som har en har en hund som öppnar dörren alldeles själv inifrån för att springa ut i det fria, och har löst problemet på ett enkelt sätt? Då vi är många i hushållet så är det omöjligt att alla ska komma ihåg att låsa så snart man kommit innanför dörren, det är bevisat :) Tänkte först om ett kodlås skulle vara en lösning, men finns det sådana där man kan välja om dörren aktivt måste låsas upp inifrån (som gamla tidens lås där man förde en liten pinne upp och ner) eller är dom alltid olåsta inifrån sett? För problemet är att hon bara sätter framtassarna på handtaget och vips är hon ute, inte bra...Hoppas någon förstår hur jag menar :)
Har ett gammalt hederligt smäcklås. Dock risk för att bli utelåst, om man går ut utan nyckel och stänger dörren. Det gör man bara 1 gång, sedan aldrig mer 😁…. 100 % säkert, mot att husdjur kan ta sig ut.
 
  • Gilla
JIbbys666
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Skrapas inte dörren av klorna när jycken öppnar dörren?

Har du testat att luta ett kompostgaller mot dörren? Många jyckar gillar inte ljudet när gallret faller mot golvet. Min ras är extremt försiktig med sina tassar.
Jo det är ju ett problem i sig, precis som du skriver att den blir repig 🙂 kompostgaller är en finfin lösning många gånger faktiskt, 100%. Har fått så många bra tips så jag tror det ska lösa sig 🙏🏻
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.