4 462 läst · 28 svar
4k läst
28 svar
Hjältevadshus Spira 211 vs Vårgårdahus Villa Sjövik
Tack snälla för input! Håller med om att trappan kanske är lite nära ytterdörren. Blir nog att tänka ett varv till.BirgitS skrev:Välkommen till forumet!
I Spira ser det väl ut som att det finns möjligheter till 2,5 hatthylla och/eller garderober även med öppningen till köket kvar så det tycker jag inte är lite. Det är väl också vad som blir i Sjövik inkl. den lilla klädkammaren.
Nackdelen med Spira är att trappan börjar precis vid ytterdörren vilket innebär att det är svårt att låta bli att kliva i det blöta/smutsiga området direkt innanför ytterdörren. I gengäld är hallen i Sjövik svårmöblerad pga. alla dörrar.
Men i båda husen är det nog så att det är vanligt att gå in via klädvården.
Något som är väldigt viktigt är att det blir en bra byggare så det kan vara lämpligt att höra sig för om den firma som bygger resp. hus.
Vad gäller förvaring önskar jag att ha hatt/skohylla plus garderob/er då vi har behov av förvaring av en hel del prylar. Det blir mycket tjocka bylsiga vinterkläder (bor i norra Norrland så en hel del täckbyxor och annat som ska få plats) och bökiga grejer som måste få plats när man har en bebis, en 2-åring samt 2 vuxna.
Av de få ynka bilder jag har hittat ser det ut som att det bara får plats någon enstaka garderob och några få krokar, var därför jag ville höra med någon som hade en Spira om det faktiskt såg ut så på riktigt.
Gällande Sjövik så finns möjlighet att rita om planlösningen isåfall utan extra kostnad, vilket vi nog skulle göra om vi väljer dem..
Blir att fundera ett par svängar till
Jag försökte hitta ett par men tyckte inte att jag fick se ordentliga bilder på hur det ser ut i verkligheten. Jag kanske letar dåligtB beqen skrev:Hallen på Spira husen ser väl likadan ut oavsett storlek så de är bara söka på Instagram efter spira175,spira168 osv för inspirations bilder.
Vi har ett Spira och är småbarnsföräldrar. Det spelar inte så stor roll hur stor hallen är, kläderna lägger ju barnen precis innanför dörren ändå ;-)
Tycker hallen är lagom stor och i vissa sällsynta fall kan man tycka att trappan börjar nära ytterdörren men det är inget jag stör mig på.
Tack för svar! Haha här är det hallen som ofta är prydlig, lekrummet, köket och vardagsrummet däremot är en helt annan story....
Tack för input och bra tankar! När vi har bott i våra hus så har vi nog uteslutande använt huvudentrén, hehe. Det kanske blir ändring på det nu om man väljer ett sånt här!B Bästerortarn skrev:Jag har inga erfarenheter av eller några direkta synpunkter på husen men håller med helt och fullt i detta. Brorsans kåk har entrén i princip direkt in i vardagsrum och trappan till övervåningen direkt till höger innanför ytterdörren och det är inget problem för dom använder själva i princip aldrig huvudentrén utan går in/ut genom grovköket/tvättstugan.
I princip alla hus jag besökt med ett grovkök/tvättstuga/klädvårdsutrymme (kärt barn har ......) så har detta rum nyttjats som in/utgång medans huvudentrén primärt används enbart vid fester/besök etc. Speciellt i hus som bebos av barnfamiljer. Undantagen är lite äldre kåkar utan öppen planlösning, ni vet den typen där man stiger in direkt i en rätt mörk, lång hall med flera rum på vardera sida. Nu kanske TS familj är undantaget men jag ger det några månader innan dom insett att tvättstugan är fan så mycket mer ändamålsenlig som in/utgång och "stök-filter"
Vi får finurla lite till!
Tack för svar! Hjältevadshus tillåter dessvärre inga ändringar av den typen. Jag kollade med dem men tyvärr gick det inte att flytta trappen.. Lite synd tyckte jag nu när jag börjar fundera mer på hur praktiskt det är att den är så pass nära dörren.. Det blir en del snö, slask och lera här..Mathildatiger skrev:
Tack tack tack för ett fantastiskt svar! Det är precis det här jag behöver få veta mer om.D D_K skrev:Vi har ett spira 175 som vi bott i nästan 5 år nu och mina reflektioner kring planlösningen är att den har en del att önska tyvärr.
Entre/hall
Man får direkt innanför dörren plats med ca 1m hatthylla/hängare/skostorlek. Även vi är en barnfamilj och det hade gärna kunnat bara det dubbla. Det finns heller ingen naturlig plats för att sätta "barnkrokar" så vi vuxna behöver hantera deras kläder också varje gång vi går eller kommer in.
I hallen får du efter ytan med klinkers plats med ca 180 cm garderob mot köksväggen men tyvärr är det så taskigt planerat att den bara får vara ca 55 cm djup dvs Ikeas vanliga funkar inte och man får köra deras grundare modell vilket gör att förvaringen minskar rejält. Jag tycker personligen också att trappan placering funkar sådär, men funkar om man som vi egentligen bara sover på övervåningen (skulle aldrig bygga med den lösningen igen).
Värre är att man gärna går igenom hallen/klinkers in i köket och drar med sig smutsen in i huset den vägen också. Vi dammsuger nästan varje dag i hallen av den anledningen.
Vardagsrum
Svårmöblerad tv del. Vi har provat att ha tvn på väggen mot sovrummet men då hamnar soffan mitt i rummet och man tappar kontakten med eldstaden och köket. Nu har vi soffan mot yttervägg/fönster och tv mot hallen. Det känns mycket öppnare men tvbänken sticker ut i dörrhålet mot hallen. Vi ska bygga om den väggen inom kort och förlänga den (minska dörrhålet).
Tvättstuga
Fullständigt värdelös som groventre då det är omöjligt att sätta upp en hatthylla/skohylla utan att den sticker ut i halva dörren då du bara har en decimeter till städskåp och vägg mot sovrum. Vi ställer också gärna tvättställningen med tvätt i tvättstugan för att få undan den och då är det tyvärr så trångt mellan bänk/tvättmaskin/torktumlare och värmepump/städskåp/garderob att man får suga in magen ordentligt när man rör sig. Kanske mest ett problem eftersom vi byter blöjor där inne så har man större barn funkar det kanske ok ändå. Jag skulle dock aldrig planera en tvättstuga/groventre på samma sätt igen.
Nu låter det kanske som om jag sågar huset helt men så är det inte alls. I stort är det ett trevligt och modernt hus som vi trivs bra i men inte skulle bygga igen då planeringen med små ändringar skulle kunna vara så mycket bättre. Vissa saker känns rent av klantigt av hjältevadshus.
Den största nackdelen är ändå att det är just hjältevadshus som ligger bakom huset. Nu är vi en av många kunder men för oss har eftermarknadsupporten varit absolut katastrof. Så mycket tjat, hotande och vädjade för att få dom enklaste sakerna fixade. Oftast svarar ingen på mail eller felanmälan och får man svar är det undanflykter. Tyvärr har jag hört att dom är i gott sällskap av flera andra husleverantörer så egentligen vet jag inte om dom är sämre än snittet men jag skulle inte bygga med dom igen, eller rekommendera någon annan att göra det.
Hojta till om du har några fler specifika frågor kring huset
Vi är rätt praktiskt lagda så det kanske blir att vi får fundera ett varv till. Jag förstår såklart att det finns andra delar som väger upp istället, det är ju också det som gör att vi står och klurar. Som småbarnsförälder vet jag inte hur många gånger jag har svurit i en för trång tvättstuga eller dammsugit undervåningen för 117e gången i rad för att man behöver köra in barnvagnen 10 meter in i huset för att det inte går att parkera vagnen i hallen. Samtidigt är de ju inte små för alltid, men den tiden kanske är värd att förenkla på de sätt man kan? Det är inte heller kul att gräva i en hög med ytterkläder på golvet i hallen efter "rätt" mössa till en förbannad unge i trotsåldern.
Det känns spontant som att vi kanske borde överväga ett annat hus ändå, hehe.
Vad är ni mest respektive minst nöjd med vad gäller huset? Är alltid kul att höra fördelarna också.
Vad trist att ni har behövt tjafsa med dem efteråt! Efter att ha läst en del här på forumet så tycks det vara blandade erfarenheter från säljare och kundtjänst.. Vad hade ni för strul och hur lång tid tog det innan de åtgärdade det?
Hej! Tack snälla för info! Jag har förstått det som att de är väldigt frikostiga när det kommer till att rita om planlösningar.H hablam skrev:Har byggt med vårgårda hus, extremt nöjd. Vad jag vet har hjältevadshus inte platta som grund, stort minus för enligt mig om det är så. Hade valt vårgårdahus alla dagar i veckan. Bra kvalitet och inga problem vid småfel som upptäcktes, fixades omgående utan några som helst problem. Vårgårdahus brukar dessutom vara väldigt smidiga vid ändringar i planlösning, mig ändrade dom väldigt mycket utan att ta något som helst betalt.
Det som gör mig fundersam med Vårgårda är just att det känns som att de inte gärna vill erbjuda Totalentreprenad vilket är något vi skulle känts mest trygga med eftersom hela processen är ny för oss. Inte helt utesluter att använda annan form heller men vi behöver isåfall plugga på ordentligt känner jag..
Vad valde du? Hur gick det? Jag har förstått det som att det är här åsikterna ofta går isär beroende på vilken firma som utför arbetet?
Tack för svar!! Det är den känslan jag får att det är just mycket för pengarna. Mycket kokar ner till praktiska detaljer i vardagen dock, som till exempel förvaringslösningar och yta till exempel.T Thomas' skrev:Har även jag ett Spira 175, har dock raka motsatsen i uppfattning mot vad du har.
Bra, prisvärt och funktionellt hus.
Vi har aldrig behövt ”tjata/hojta” på eftermarknadsavdelningen för att få hjälp. Dom har alltid fixat det som varit skäligt. Flera grannar som bor i Hjältevadshus, även dom har samma uppfattning som oss.
Slutsats: Mycket hus för pengarna, utan att tumma på kvaliteten.
@TS, vad är prisskillnaden mellan husen?
Ni har inte upplevt hallen som trång eller att det finns lite förvaringsyta? Ni kanske har helt andra behov och ett helt annat liv iofs? Vad är det bästa/sämsta med huset?
Tack för input!
Vi har byggt in trappen, så har förvaring under deb. En mycket bra lösning anser vi.H Hinkochspade skrev:Tack för svar!! Det är den känslan jag får att det är just mycket för pengarna. Mycket kokar ner till praktiska detaljer i vardagen dock, som till exempel förvaringslösningar och yta till exempel.
Ni har inte upplevt hallen som trång eller att det finns lite förvaringsyta? Ni kanske har helt andra behov och ett helt annat liv iofs? Vad är det bästa/sämsta med huset?
Tack för input!
Huset är gediget, tycker inte husleverantören har tagit genvägar/snålat på el/inredning etc. Märkes grejor i huset. Vi valde dock bort alla vitvaror och satte in eget. La golvvärme även uppe (bästa vi gjort) Angående förvaring så byggde vi in våra garderober uppe, samt byggde en klädkammare uppe, det ger otroligt mycket plats.
Folk tror dom får så mycket ”bättre hus” bara för att dom kostar 1.5 ggr mer.
När vi byggde, försig för 2.5 år sedan så gick huset på 2.050 milj. Nu har priserna gått upp.
Det jag insåg när jag läst på, är att alla hustillverkare har sina brister/fel. Drog slutsatsen att Hjältevadshus är inte något svart får.
Som sagt, kan inte förstå varför man ska betala 1 miljon mer, och kan fortfarande 2.5 år senare inte förstå det.
Dock hade jag aldrig byggt med Älvsbyhus/Smålandsvillan…
Håller med Thomas här.
Vi är supernöjda med själva huset och även hur vi blivit behandlade.
Vi har hatthylla precis innanför dörren mot yttervägg och krokar till barnen på den korta delen in mot köket( lite ont om plats med alla vinteroveraller och stövlar). Vi har liknande lösning som på bilderna med garderober
Vi har hatthylla precis innanför dörren mot yttervägg och krokar till barnen på den korta delen in mot köket( lite ont om plats med alla vinteroveraller och stövlar). Vi har liknande lösning som på bilderna med garderober
B beqen skrev:Håller med Thomas här.
Stort tack!!! Inser ju nu att jag har gjort en tankevurpa som bara har sökt efter just Spira 211-bilder. Glömde såklart bort att det är samma hall i de andra också. Tack för det!! Nu ska jag börja leta mer bilder igen!
Jag är nog beredd att hålla med vad gäller pris. Något som är dyrare behöver inte nödvändigtvis betyda bättre.T Thomas' skrev:Vi har byggt in trappen, så har förvaring under deb. En mycket bra lösning anser vi.
Huset är gediget, tycker inte husleverantören har tagit genvägar/snålat på el/inredning etc. Märkes grejor i huset. Vi valde dock bort alla vitvaror och satte in eget. La golvvärme även uppe (bästa vi gjort) Angående förvaring så byggde vi in våra garderober uppe, samt byggde en klädkammare uppe, det ger otroligt mycket plats.
Folk tror dom får så mycket ”bättre hus” bara för att dom kostar 1.5 ggr mer.
När vi byggde, försig för 2.5 år sedan så gick huset på 2.050 milj. Nu har priserna gått upp.
Det jag insåg när jag läst på, är att alla hustillverkare har sina brister/fel. Drog slutsatsen att Hjältevadshus är inte något svart får.
Som sagt, kan inte förstå varför man ska betala 1 miljon mer, och kan fortfarande 2.5 år senare inte förstå det.
Dock hade jag aldrig byggt med Älvsbyhus/Smålandsvillan…
Båda dessa hus ligger någorlunda lika varandra i utgångspris men vad slutpriset blir däremot skiljer sig nog rätt rejält tänker jag med tanke på de är så olika i allt annat och är byggda på olika sätt med olika grund. Fördelen med sjövik är ju som sagt att det finns möjlighet att rita själv, frågan är dock vad den slutnotan landar på isåfall och om det skulle vara värt det eller om man helt enkelt ska satsa på en Spira och helt enkelt ordna till finliret själv på egen hand om behov skulle uppstå..
Vi är otroligt tacksamma för all input! Det blir mycket funderingar.
Med Hjältevadshus vet du exakt vad slutpriset blir (avropet), gäller inte detta för den andra hustillverkaren?H Hinkochspade skrev:Jag är nog beredd att hålla med vad gäller pris. Något som är dyrare behöver inte nödvändigtvis betyda bättre.
Båda dessa hus ligger någorlunda lika varandra i utgångspris men vad slutpriset blir däremot skiljer sig nog rätt rejält tänker jag med tanke på de är så olika i allt annat och är byggda på olika sätt med olika grund. Fördelen med sjövik är ju som sagt att det finns möjlighet att rita själv, frågan är dock vad den slutnotan landar på isåfall och om det skulle vara värt det eller om man helt enkelt ska satsa på en Spira och helt enkelt ordna till finliret själv på egen hand om behov skulle uppstå..
Vi är otroligt tacksamma för all input! Det blir mycket funderingar.
H Hinkochspade skrev:Hej! Tack snälla för info! Jag har förstått det som att de är väldigt frikostiga när det kommer till att rita om planlösningar.
Det som gör mig fundersam med Vårgårda är just att det känns som att de inte gärna vill erbjuda Totalentreprenad vilket är något vi skulle känts mest trygga med eftersom hela processen är ny för oss. Inte helt utesluter att använda annan form heller men vi behöver isåfall plugga på ordentligt känner jag..
Vad valde du? Hur gick det? Jag har förstått det som att det är här åsikterna ofta går isär beroende på vilken firma som utför arbetet?
Vi hade delad entreprenad, vårgårdahus stod för huset och sen en säljare som jobbade åt vårgårdahus (med på deras hemsida och allt) som skötte uppförandet av huset. Så 2 kontrakt. Absolut inga problem överhuvudtaget! Säljaren är mån om sitt namn annars så lär han inte få fortsätta sälja åt vårgårdahus. Vi ändrade ritningen en hel del, helt kostnadsfritt. Huset levererades alltid helt enligt plan med mycket hög kvalité rakt igenom.H Hinkochspade skrev:Tack tack tack för ett fantastiskt svar! Det är precis det här jag behöver få veta mer om.
Vi är rätt praktiskt lagda så det kanske blir att vi får fundera ett varv till. Jag förstår såklart att det finns andra delar som väger upp istället, det är ju också det som gör att vi står och klurar. Som småbarnsförälder vet jag inte hur många gånger jag har svurit i en för trång tvättstuga eller dammsugit undervåningen för 117e gången i rad för att man behöver köra in barnvagnen 10 meter in i huset för att det inte går att parkera vagnen i hallen. Samtidigt är de ju inte små för alltid, men den tiden kanske är värd att förenkla på de sätt man kan? Det är inte heller kul att gräva i en hög med ytterkläder på golvet i hallen efter "rätt" mössa till en förbannad unge i trotsåldern.
Det känns spontant som att vi kanske borde överväga ett annat hus ändå, hehe.
Vad är ni mest respektive minst nöjd med vad gäller huset? Är alltid kul att höra fördelarna också.
Vad trist att ni har behövt tjafsa med dem efteråt! Efter att ha läst en del här på forumet så tycks det vara blandade erfarenheter från säljare och kundtjänst.. Vad hade ni för strul och hur lång tid tog det innan de åtgärdade det?
Vart ska du bygga?