Hej alla!

Nu är det äntligen min tur att få starta en egen tråd.Köpte ett kedjehus förra året som vi har renoverat helt och hållet invändigt.
Nu har vi kommit till badrummet och jag känner mig rådvill när det kommer till tätskiktet.

Huset är från 1958 och står på en oisolerad platta. Inga fuktproblem förekommer, va torrt o fint när vi rev gamla badrummet från -94.

Vi har nu byggt ut badrummet till dubbel storlek och gjutit sula och isolerat efter konstens alla regler. Det är i den nya delen som dusch/bad hörnan ska vara.



Frågorna jag har är:

-vilket tätskikt jag ska ha
-ska ha golvvärme, hur gör jag för att öka energieffektiviteten, tänkte ha Ebeco golvärme samt deras rosa spårade cellplast. Går det eller blir det för tätt/ så ev fukt under den oisolerade delen letar sig upp mot väggarna?

Ber om ursäkt för mitt spretiga upplägg men hoppas ni förstår vad jag menar.
 
  • Nylagd avloppsrörinstallation i betonggolv med synliga verktyg och konstruktionselement runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerad vägg under konstruktion med synliga träreglar och fuktspärr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Broschyr för isolering med färdiga spår för Cable Kit, med text om energieffektivitet och installationsfördelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ej färdigställt hörnrum med gipsskivor och litet fönster under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyutgjuten betonggolv med synliga rör och kabelkanaler vid en väggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grovstädning av byggplatser, körning av grävmaskin och lastbil samt schaktning och planering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall man ha byggfilm mot yttervägg på det sättet som du gjort?
 
Såhär ser det ut från andra sidan.
 
  • Vägg under konstruktion med vinds skydd, reglar och verktyg på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre vägg i ett byggprojekt med isolering och stående träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ej bra att ha plast i vägg mot yttervägg och sedan tätskikt, kan stänga in fukt :(
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
wildeside
A AndrésJoaquin skrev:
Såhär ser det ut från andra sidan.
Insida ångbromsduk utsida vindskydds duk.
file:///C:/Users/Hasse/Downloads/Bygg%20Badrummet%20R%C3%A4tt%202014%20(10).pdf
 
Tack har nu inhandlat en ångbroms duk istället och får byta ut plasten inne i badrummet.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
K
A AndrésJoaquin skrev:
Tack har nu inhandlat en ångbroms duk istället och får byta ut plasten inne i badrummet.
Dina bilder visar ångspärr på insidan (genomskinlig plast) och vindduk på utsidan (vit). I badrum bör man inte ha dubbla tätskikt, dvs, du bör inte ha ångspärr i väggen samt tätskiktssystem. Risken blir som sagts ovan att fult byggs in/letar sig in och sen inte kommer ut.

Finns massa olika tätskiktssystem på marknaden, bl.a. LIP, Kiilto, Bostik m.fl. Tror t.o.m. att Biltema har något foliesystem också… Kolla på listan som Länsförsäkringar har, dom har gjort en hel del testade av olika system genom åren.
 
K kniv skrev:
Dina bilder visar ångspärr på insidan (genomskinlig plast) och vindduk på utsidan (vit). I badrum bör man inte ha dubbla tätskikt, dvs, du bör inte ha ångspärr i väggen samt tätskiktssystem. Risken blir som sagts ovan att fult byggs in/letar sig in och sen inte kommer ut.

Finns massa olika tätskiktssystem på marknaden, bl.a. LIP, Kiilto, Bostik m.fl. Tror t.o.m. att Biltema har något foliesystem också… Kolla på listan som Länsförsäkringar har, dom har gjort en hel del testade av olika system genom åren.
wildeside wildeside skrev:
Insida ångbromsduk utsida vindskydds duk.
file:///C:/Users/Hasse/Downloads/Bygg%20Badrummet%20R%C3%A4tt%202014%20(10).pdf
tja! Har tagit bort den åldersbeständiga plasten och tänkte ersätta den med denna.
Menar ni nu att jag inte ska ha någonting alls där istället???
 
  • Rulle av Ångbroms Build & Win byggplast på vit bakgrund med text och märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump från bygghemma.se som visar informationsbeskrivning och pris för Ångbroms Build & Win, 829 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har tänkt oss LIP’s tätskikts folie på väggarna, och runt dusch och badhörnan på golvet. Så betongen kan andas.
 
wildeside
A AndrésJoaquin skrev:
tja! Har tagit bort den åldersbeständiga plasten och tänkte ersätta den med denna.
Menar ni nu att jag inte ska ha någonting alls där istället???
Den duken är rätt att ha på insidan av regelstommen på ytterväg i våtrum.
Den gör så väggen kan ventilera eventuell fukt.
 
K
A AndrésJoaquin skrev:
tja! Har tagit bort den åldersbeständiga plasten och tänkte ersätta den med denna.
Menar ni nu att jag inte ska ha någonting alls där istället???
Korrekt, badrumsväggar ska inte ha ångspärr och tätskikt, för då fastnar fukten mellan dom. Och tätskikt i badrummet ska man ha, således är det ångspärren man skippar.
Ångbroms som är diffusuonsöppen funkar, men ser inte riktigt vad den skulle tillföra för nytta när tätskiktet sitter strax innanför.
 
Så här ser det ut i "Bygg badrummet rätt" från 2014. Har inte sett om något liknande kommit ut senare.

Illustration av en våtrumsyttervägg keramik med markerade komponenter som isolering och keramiska plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
K Kane skrev:
Så här ser det ut i "Bygg badrummet rätt" från 2014. Har inte sett om något liknande kommit ut senare.

[bild]
Precis, ångbroms utanför badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.