Vi har ända sedan vi flyttat in i vårt nya hus klurat på vad vi ska göra med vårt utnämnda "vardagsrum". Rummet som är 25 kvadrat meter ligger på markplan direkt till vänster om entren. Eftersom det är ett souterräng hus så får man känslan av att hela undre planet är källare.

Vi kommer att inreda vårt hus ganska modernt med en del äldre (ändå moderna) inslag. Jag gillar den lite lantliga stilen och Newport men det råder en del delade meningar. Vårt hus kommer att bli ljust, lättsamt och min förhoppning är mycket färger och mysfaktor med material som går att byta ut eller förändra. Tänker då på filtar, gardiner, tavlor, väggdekorationer mm.

Vi vill använda vårt rum som ett tv-rum/allrum. Kanske vill man att kompisar och eventuella framtida barn ska kunna se på tv, spela spel, leka etc där.

Vad tror ni om taket? Skulle man kanske kunna behålla träribborna i taket men måla dem i annan färg? Eller ska man helt enkelt slita ned dem och ha det plant eller göra något annat.

Vad gör vi med öppna spisen. Den tar alldeles för stor plats just nu. Vi har funderat på att knacka bort den yttersta raden av tegelstenar runt om så att den inte tar lika stor plats. Vi har pratat om att putsa över teglet. Vad tycker ni?

Vi är alltså helt lost och behöver hjälp från alla er på detta kreativa och kunnande forum.


OBS! Bilderna som jag bifogar är från mäklaren och det är alltså INTE våra möbler eller inredning. (Känns viktigt att poängtera detta...)
 
  • vardagsrum1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vardagsrum2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vardagsrum3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle behålla rutorna i taket och måla allt vitt, eller i alla fall ljusare. Grå rutor kanske?
Om öppenspisen fungerar så skulle jag definitivt inte ta bort den. Är den verkligen så stor? Ser inte ut så på bilderna tycker jag.

Den rosa heltäckningsmattan måste bort. Ljust betsat trä skulle vara snyggt, men är det suterräng, så kanske det inte är lämpligt. Jag tror att det är viktigt att golvet är ljust, för fönstren ser inte så stora ut. Vill ni ha färg ska ni nog sätta det på väggarna.

Jag tycker också att elementen borde få någon sorts snygga elementskydd. Kanske går att kombinera med bokhylla för små böcker mellan elementen. Kanske göra någon sorts träkonstruktion som är som en tjockare panel och innehåller elementskydd och bokhyllor med en snygg tapet ovanför? Lite Engelskt bibliotek fast med ljusare färger? Då passar ju både taket och öppenspisen bra!
 
Ett glasparti på någon av väggarna skulle öppna upp rummet avsevärt, kan det vara något. Kostar ju visserligen en slant. Mattan måste bort ;)
Om ni får en mer ljus i form av mera och större fönster tycker jag vilket golv som helst går bra, efter smak så att säga.
Jag skulle nog ta bort "spisfoten/sockeln", den tar ju onödigt med plats och är inte särskilt vacker. Sen skulle jag personligen putsa hela spisen.
Elementen är ju lite synd. Har ni tänkt att göra någon omfattande renovering? Golvvärme tar ju bort dom annars så tråkiga elementen...
Måla ribborna vita, det tror jag räcker för att få bort den påfallande känslan.

Min smak är enkelt sagt, mörkt golv och vita väggar, nyputsad spis och ett större glasparti, detta tillsammans med vit stor fluffig matta och lite retromöbler blandat med moderna dito! Oj vad snyggt det kan bli ! :)

Ja, jag är såld på dagens mode och kanske är helt off om några år... :)
 
pinebar Grå rutor skulle absolut kunna vara något. Tyvärr är öppnapisen verkligen stor, alldeles för stor...
Vill absolut inte bortförklara mig men jag kan LOVA att det är inte vårt val av heltäckningsmatta, det är den förra ägaren. Bra idé det där med elementskydd som övergår i panel. Ska spana på det.

Eftersom vi lägger allt krut på övervåningen just nu (kök, ett mindre badrum, matrum och sovrum) så kommer vi att vänta med nedervåningen. Men tanken är att även den ska få sig ett rejält lyft; golvvärme i hela våningen, snygg entre, ny trappa (ommålad mm.) Vi har pratat om att lägga klinkers i nedervåningen med golvvärme då det är ganska kallt på golven.

imported_Anders_S Mattan ryker som sagt, spisfoten med tror jag, putsa spisen och elementen åker nog när den stora renoveringen tar vid. Glaspartiet vore ju en dröm vi får se vart den hamnar i prioriteringshögen bara. USch att man skabehöva prioritera... ;)

Tusen tack för era tips. Tar tacksamt emot mera och kanske även ett par på en "mini makeover" så att man slipper må illa när man ser på tv fram tills vi gör den stora renoveringen. Vart ska vi ha tv.n förresten? Tipsa gärna på möbler som skulle kunna passa.

Ska ladda upp en bild på hur det ser ut just nu, med våra möbler. Återkommer med det.
 
super_fia skrev:
Vart ska vi ha tv.n förresten?


Har du någon planritning?

Förutom det, så passa på att fälla in uttag i vägg för just teven, även högtalare om ni har tänkt på någon form av hemmabio eller annat ljud. Det är ju såå tråkigt att se en massa sladdar i ett annars fint rum.
Så här ser våran förberedelse ut.
 
  • DSC_0033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
imported_Anders_S Kommer att bli riktigt snyggt där. Vi ska absolut fälla in våra uttag, redan börjat på övervåningen där vi renoverar.
Här nedan ser ni planritningen över allrummet.
 
Vad är det för mått på rummet?
 
Ta bort sockeln på den öppna spisen. Sedan skulle jag ha knackat bort den övre tegelraden som sticker ut för att kunna ta bort stöttorna som ser ut att palla upp denna. Därefter putsa alltihop och ni får en modern öppen spis som dessutom smälter in betydligt bättre i rummet.
 
Helt klart måste sockeln bort, det fungerar inte!

Rummet är:
Längd: 5,60
Bredd (kortaste) 3,20
Bredd (längsta) 4,4
Väggen där öppnaspisen står: 3,80
 
Usch, tror att jag ringer Roomservice eller så när det är dags för det här rummet. Som tur är det en bit kvar tills det är dags...
 
Ett annat alternativ är väl att knacka bort hela den öppna spisen och att sätta in en snygg modern gjutjärnskamin istället.
Hade det varit min källare så hade jag helt klart lagt in en modern variant av heltäckningsmatta då de flesta källargolv har en tendens till att bli ganska kalla. De moderna mattorna är riktigt snygga och bekväma. Dessutom är de ljuddämpande och andas så ev fukt i betonggolvet är inget problem. Däremot vet jag inte hur bra det är att ha kamin och heltäckningsmatta... :)
www.bossesmattor.se
 
Redigerat:
Ja de moderna är riktigt snygga, helt sant! Man behöver ju faktiskt inte behålla det som finns.
Det där med heltäckningsmatta är jag inte så där jätte impad av... :) Men man kan ju ändra sig, måste dock spana på det där med kaminen då. Men det går nog att lösa med lite klinkers runt eller liknande
 
Svårt med mini-makeover, för det brukar också kosta en slant, men jag skulle i så fall se till att måla nätet i taket vitt (vill ni göra det grått sedan så är det ju lätt att måla över), byta ut golvet - antingen genom flera stora, vita trasmattor eller genom ett enkelt click-golv från IKEA (behöver ju inte bli så dyrt, tror deras billigast ligger på 69 kr/kvm) och måla över tegelstenarna vid spisen.

Ev in med lite ny belysning så att det blir riktigt ljust och så ett gäng gröna växter för att få bort källarkänslan.

Om det kommer ta några år innan ni har tid/råd för en stor-renovering tycker jag absolut det är värt att lägga en helg på att fixa iordning det så att ni trivs med det nu.

Lycka till!
 
Måla tegel? Hur länge förblir den vitmålade tegeln runt eldstaden vit?
Riva tegelsockeln? Då ska man ha något annat skydd på golvet framför kaminen ...om sötaren får bestämma. Ved till brasan och annat skräpigt ska ju också läggas någonstans och helst på en tålig yta. Ska den öppna spisen ge värme så satsa på en insats eller glasdörr som ger möjlighet att reglera luften till eldstaden.
Lägga parkett på källargolv är inte riskfritt - fuktvandring underifrån och kala golv ( ja, laminatparkett är kall) som resultat?
Riva taklistor - då ska man spackla skivkanter som är gömda under listorna idag ... och om nu skivorna ligger inte så jämt kant i kant som man tror?
Det kan bli mer jobb än en mini-makeover under en helg så tänk efter innan ni river något :).
...jag skulle börja med att måla väggar och tak, byta mattan till samma sort men annan färg och måla kopparplåten svart :).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.