Har precis lyckats uppnå en livslång dröm; jag har konverterat en större delen av garaget till blivande verkstad, har det mesta jag behöver för stunden. Men saknar helt någon form av stationär klyvsåg och sänksågen är inte optimal... Är dock lite kluven över vad jag bör skaffa ärligt talat. Aldrig haft möjligheten till egen verkstad innan, bara 'lånat' plats i andras.

Har relativt liten erfarenhet av justersågar, utöver det lilla jag använt en större SCM i en lånad snickerilokal. Kommer främst arbeta med skivor av björkplyfa och valchromat, dock ej fullstora skivor utan lite mindre bitar, ofta långsmala där repeterbarhet och precision är av stor vikt. Även en del finsnickeri kommer göras. Tänkte mig en 'mindre' såg med ett kortare justerbord(slag på runt ~1.5m), då skivor och repetition snitt kommer vara en stor del av det jag kör.

Har max 15-18k att lägga på en såg, förutsatt att den inte kräver några större renoveringar. Har kikat på begagnade Ejca/Luna L18, men osäker på hur bra justerborden är för de jobb jag tänkt göra? Aldrig haft nöjet att prova dessa maskiner... Det känns mer optimalt med en äldre 'riktig' justersåg av modellen mindre, men de växer inte på träd och ligger oftast över min budget. Men det kanske är över mina behov?

Är jag ute på fel tankebanor, och tror jag behöver en bättre maskin än jag egentligen gör? Erfarenheter, tips och tankar mottages gärna.
 
M McNulty skrev:
Detta kanske kan vara något:
[länk]
Tack för förslaget!

Då jag inte vet så mycket om sågarna och min erfarenhet är begränsad, är det lite att köpa grisen i säcken när många sågar kommer ut på blocket. Hade en känsla av att det vore smidigare för mig med en såg där justerbordet är 'lagrat' och passerar precis vid klingan. Men det finns risk att det bara är jag som brister i min erfarenhet, och att det duger utmärkt med denna lösning. Enda gången jag provat justerbord som löpt på skena likt detta kärvade det titt som tätt, men det kanske fungerar perfekt om det är väl underhållet.

För en oinvigd som vill ta sin hobby till nästa nivå är det lite läskigt att investera så mycket pengar, och veta så lite om det rent praktiskt. Bäst hade ju varit och åka och känna på ev. intressanta sågarna på plats, men det är inte riktigt hållbart i nuläget.
 
Justerbord som når fram till klingan är en bättre lösning för att arbetsstycket ligger stadigare men när man inte snickrar yrkesmässigt på heltid så går det precis lika bra med ett justerbord som är påhängt utanför bordskanten. Det viktiga är att tillverkningskvaliteten är tillräckligt bra och att gejdrarna som bordet löper på är gott skick oberoende av vilken typ det är..
Det dräller av konstruktioner som redan som nya var för billiga för att kunna fungera men det gäller lika mycket för alla typer av justerbord.
 
  • Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
P pyro skrev:
Finns en hammer k3 till ett bra pris här. Värt att kolla upp?
[länk]
Tack Pyro! Jag såg den tidigare idag! Dock på tok för långt för mig att kunna ta mig i nuläget. Hade det varit inom skäligt åk-avstånd hade jag troligen varit på plats tämligen fort. Situationen kommer dock ändras lite fram mot sommaren. Är precis något i den stilen jag haft i tankarna.

H heimlaga skrev:
Justerbord som når fram till klingan är en bättre lösning för att arbetsstycket ligger stadigare men när man inte snickrar yrkesmässigt på heltid så går det precis lika bra med ett justerbord som är påhängt utanför bordskanten. Det viktiga är att tillverkningskvaliteten är tillräckligt bra och att gejdrarna som bordet löper på är gott skick oberoende av vilken typ det är..
Det dräller av konstruktioner som redan som nya var för billiga för att kunna fungera men det gäller lika mycket för alla typer av justerbord.
Tack Heimlaga, har förstått att du är en hejare på det här med sågar. Anledningen till att jag övervägde ett bord som nådde ända till klingan är, precis som du säger, att jag ville ha möjligheten att spänna fast udda och mindre arbetsstycken med antingen en tving eller en 'Fritz and Franz' istället för att konstruera udda jiggar som löper i spåren på bordet. Kanske övertänker det dock... Är mest att jag gärna håller händerna på väldigt behörigt avstånd från klingan när jag arbetar.

Har du några förslag på modeller som man bör ska titta efter, eller något att undvika?

Har t ex sett några äldre SCM ute ibland, typ SI 150, även någon mindre 'Magic' ibland... Antar dock att Justerborden blir glappa med tiden när de körs på en industri eller snickeri, och att det är kostsamt och bökigt att fixa till dem igen?
 
Nu skall jag inte leka expert för det är mest slumpen som styr vilka justersågar jag har haft någonting att göra med.

Det beror helt på konstruktionen om ett glappt eller kärvande justerbord är renoverbart. Somliga går enkelt att renovera medan andra är närapå omöjliga och allt däremellan.

Justerbord som rullar på skenor av fiberförstärkt fenol är problematiska när de blir slitna för det är skenorna som nöts medan rullarna är opåverkade. Skenorna är fastnitade med popnitar på en aluminiumbalk och frästa till rätt mått och paralellitet och rakhet efter nitningen. Jag har ännu inte kommit på något praktiskt sätt att byta dem.
Den konstruktionen bygger helt och hållet på att skenorna av fenol är mjukare än rullarna och nöts med tiden. Outbytbara slitdelar....... även om de ofta håller i 50 år så tar de slut till sist.
Det finns garanterat en lösning men jag har inte kommit på den ännu.

SCM är och i synnerhet deras serier l'Invicibile och Casadei är bra maskiner i allmänhet men jag har aldrig servat någon av deras justersågar.
Magic lär vara bra grejor men jag har ingen egen erfarenhet av märket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.