6 008 läst · 52 svar
6k läst
52 svar
Hjälp med Nibe fighter 310P
Om ni har en extra elektrisk varmvattenberedare efter borde ni kunna spärra el-patronen på driftlägesomkopplaren så enbart kompressorn tillåts i 310P (lysdioden för el-patronen bredvid knappen släcks). Blir det ont om varmvatten så fixaren beredaren det, åtminstone om ni inte har stort jacuzzi eller likande.
Vad är fördelen med det isåfall? Vi har stort jacuzzi men det används knappt..J Josth skrev:Om ni har en extra elektrisk varmvattenberedare efter borde ni kunna spärra el-patronen på driftlägesomkopplaren så enbart kompressorn tillåts i 310P (lysdioden för el-patronen bredvid knappen släcks). Blir det ont om varmvatten så fixaren beredaren det, åtminstone om ni inte har stort jacuzzi eller likande.
Ok, ja då förstår jag varför extra varmvattenberedare. Genom att spärra el-patronen nu när det är vårtemperaturer ger man maximal gångtid till kompressorn. Kompressorn är ganska liten i denna typ av frånluftsvärmepump så det som ger energibesparing är många gångtimmar för den. Med avstängda el-patroner kan det hända att temperaturen i pannan sjunker en del under natten när det är som kallast (några enstaka plusgrader) men kompressorn kör i kapp när temperaturen stiger under förmiddagen. Med den extra varmvattenberedaren finns det ändå gott om varmvatten på morgonen om det behövs.
Okej, för att spara på förbrukningen då helt enkelt? Lär väl stå i manualen hur man spärrar elpatronen? Vi testade att motionera piggarna till golvvärmen också, de kändes ganska bra ändå och har inte direkt blivit varmare på golven heller. Är det troligt att det är själva styrdonen som felar då kanske..J Josth skrev:Ok, ja då förstår jag varför extra varmvattenberedare. Genom att spärra el-patronen nu när det är vårtemperaturer ger man maximal gångtid till kompressorn. Kompressorn är ganska liten i denna typ av frånluftsvärmepump så det som ger energibesparing är många gångtimmar för den. Med avstängda el-patroner kan det hända att temperaturen i pannan sjunker en del under natten när det är som kallast (några enstaka plusgrader) men kompressorn kör i kapp när temperaturen stiger under förmiddagen. Med den extra varmvattenberedaren finns det ändå gott om varmvatten på morgonen om det behövs.
Ja precis för att spara energi. Manualen är tydlig och bra men berättar inte allt. Tyvärr läser man ganska ofta om olika problem med golvvärmen. Elektroniken och styrdonen kanske inte håller lika länge som de borde på vissa märken? Man kan ta av alla styrdon och prova att ställa in värmen (värmekurva och förskjutning) på 310P. Kanske vill man ha det svalare i sovrummen och då får man ha styrdonen på där. Att tänka på med golvvärme är att det är väldigt värmetrögt. Efter varje ändring måste man vänta minst ett dygn för att se om det gjorde någon skillnad.
Här jag tolkat det rätt att styrdonens funktion är egentligen bara att styra piggen? Så om man tar bort styrdonen så ska piggen vara helt uppe = full värme utifrån vad som är inställt på vp? Kanske skulle testa ett dygn utan då. Kan man bara låta styrdonet ligga på sidan av då, med sladden inkopplad fortfarande? Om det inte blir varmt då heller är det nåt annat fel? Sovrummet ligger i en utbyggnad så där är det separata värmeslingor i den delen..J Josth skrev:Ja precis för att spara energi. Manualen är tydlig och bra men berättar inte allt. Tyvärr läser man ganska ofta om olika problem med golvvärmen. Elektroniken och styrdonen kanske inte håller lika länge som de borde på vissa märken? Man kan ta av alla styrdon och prova att ställa in värmen (värmekurva och förskjutning) på 310P. Kanske vill man ha det svalare i sovrummen och då får man ha styrdonen på där. Att tänka på med golvvärme är att det är väldigt värmetrögt. Efter varje ändring måste man vänta minst ett dygn för att se om det gjorde någon skillnad.
Jo precis. Termostater och styrdon pressar in piggen i ventilen för att minska värme och släpper ut för att öka värme i kretsen. Viktigt att man numrerar alla styrdon om man tar bort dem eller har något annat knep för att veta var de satt. Har ni blandat radiatorer och golvvärme eller bara det sistnämnda?
Vi har bara golvvärme. Det är de två rören monterade längst bort från vp som är svala (rummen är dock närmast vp), kan det ha någon betydelse eller en slump? Som du säger också, svårt att testa nu när det är varmt ute för nu är ju alla rätt svala.J Josth skrev:Jo precis. Termostater och styrdon pressar in piggen i ventilen för att minska värme och släpper ut för att öka värme i kretsen. Viktigt att man numrerar alla styrdon om man tar bort dem eller har något annat knep för att veta var de satt. Har ni blandat radiatorer och golvvärme eller bara det sistnämnda?
Ok. Är det 1-plans hus som står på betongplatta med ingjuten golvvärme eller är det träbjälklag med krypgrund under? Är viktigt att golvvärmen är ordentligt planerad med alla slingor och det är tillräckligt grova stamrör fram till golvvärme-fördelaren. Är det en eller flera golvvärme-fördelare? Man behöver dra på värme så det blir 35-40 grader framledningstemperatur om man tydligt ska känna värmen i rören.
Det är krypgrund. Två fördelare tror jag, tror det är en till i tillbyggda delen men den ser inte likadan ut. Enplans ja. Det har varit varmt på alla golv förut, det är nu efter att elektrikern var här som två blivit svalare..J Josth skrev:Ok. Är det 1-plans hus som står på betongplatta med ingjuten golvvärme eller är det träbjälklag med krypgrund under? Är viktigt att golvvärmen är ordentligt planerad med alla slingor och det är tillräckligt grova stamrör fram till golvvärme-fördelaren. Är det en eller flera golvvärme-fördelare? Man behöver dra på värme så det blir 35-40 grader framledningstemperatur om man tydligt ska känna värmen i rören.
Bra då är det nog NIBE's rekommenderade värmekurva (8) som är inställd i 310P för golvvärme i träbjälklag (kan variera kurva 7 - 9 beroende på var i landet huset står). Sitter det cirkulationspumpar på golvvärmefördelarna eller är det cirkulationspumpen i 310P som försörjer hela huset med värme? Om det hände i samband med elektriker var där funderar jag på om det kan ha blivit överspänningar som skadat elektroniken och t.ex. en pump stannat?
Ser ingen mer cirkulationspump där, dock är det en vid fördelningen till utbyggnaden. Där vill vi dock inte ha så varmt. Den verkar nog gå men väldigt tyst. Finns ett vred på med I,II och III. Den står på I, såg att den i 310P står på II.J Josth skrev:Bra då är det nog NIBE's rekommenderade värmekurva (8) som är inställd i 310P för golvvärme i träbjälklag (kan variera kurva 7 - 9 beroende på var i landet huset står). Sitter det cirkulationspumpar på golvvärmefördelarna eller är det cirkulationspumpen i 310P som försörjer hela huset med värme? Om det hände i samband med elektriker var där funderar jag på om det kan ha blivit överspänningar som skadat elektroniken och t.ex. en pump stannat?
J Josth skrev:Bra då är det nog NIBE's rekommenderade värmekurva (8) som är inställd i 310P för golvvärme i träbjälklag (kan variera kurva 7 - 9 beroende på var i landet huset står). Sitter det cirkulationspumpar på golvvärmefördelarna eller är det cirkulationspumpen i 310P som försörjer hela huset med värme? Om det hände i samband med elektriker var där funderar jag på om det kan ha blivit överspänningar som skadat elektroniken och t.ex. en pump stannat?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den med gröna styrdon är till huset och den andra i utbyggda delen.
Så golvvärme-fördelaren till utbyggnaden har en egen cirkulationspump men inte den stora golvvärme-fördelaren(?) Går det att justera flödet på de olika slingorna på den stora fördelaren? I så fall man man testa att öppna ventilen en del på de slingor som inte bli varma om det inte hjälpt att motionera piggen på ventilen under styrdonet på samma slinga. (Om piggen inte fjädrar ut kan man behöva knacka på ventilen med t.ex. en skiftnyckel). Det borde räcka att ha cirkulationspumpen i 310P på II men man kan tillfälligt prova att ha den på III.