Tänkte koppla in en Nexa-mottagare bakom strömställaren för att styra utebelysningen med en ljussensor. "Glömde" dock att jag har trappkoppling på utebelysningen och blev lite konfunderad över hur jag ska koppla. Funkar det alls?

Skickar med lite bilder.

• Img_1671.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Img_1673.jpg
    Skapa konto
  • Img_1674.jpg
    Skapa konto
Vet du om du har sparkoppling på trappen eller om det är den vanliga kopplingen? Misstänker att du har den vanliga
Sparkoppling = Fas, tändtråd, mellantråd i båda brytarna
Vanlig trappkoppling = Fas och två mellantrådar i brytare 1 och två mellantrådar + tändtråd i brytare 2

Det ser ut som en standard-trapp.

Du kan ju göra det på ett enkelt sätt, leta upp vilken av brytarna som har tändtråd, koppla ihop mellantrådarna på L i Ljussensorn och tändtråden på sin plats, trappfunktionen är då borta men den nya funktionen har du då.

Edit: du kan ju sätta brytaren kopplad enligt bilden men då är ju som sagt ändå trappfunktionen borta

Jag fick aldrig 210'an att spela med Nexas rörelsesensor, har du provat att de funkar ihop?

Går det inte att byta ut brytaren till en dubbeltrapp där man sätter knappen från en 1-pol brytare? Då borde man väl kunna använda ena delen av brytaren som vanligt och den andra som en form av hjälpkontat för nexa brytaren.

Jag hoppas detta fungerar även om man har dimmer på andra sidan i trappfunktionen och man har dimmer på nexa sändaren också... Ska testa detta i övermorgon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.